The positive and negative emotional states experienced by individuals throughout their lives and their levels of psychological resilience have long been an area of interest for scientists and a subject of research. This study examined the role of positive and negative emotions as predictors of psychological resilience in sports science students. The population of the study, which used a correlational survey model, consisted of students from the Faculty of Sports Sciences at a state university. The sample of the study consisted of a total of 412 students, 280 males and 132 females, selected from the aforementioned population using convenience sampling. The “Short Psychological Resilience Scale” and the “Positive-Negative Emotion Scale” were used as data collection tools. Pearson correlation and regression techniques were preferred for the statistical analysis of the data. The Pearson correlation analysis revealed a low-level, positive, and significant relationship between psychological resilience and positive emotions (r = .231; p < .001) and a low-level, negative, and significant relationship between psychological resilience and negative emotions (r = -.230; p < .001). According to regression analysis, both positive emotions (β = .237; t = 5.070; p < .001) and negative emotions (β = -.236; t = -5.057; p < .001) were found to predict psychological resilience at a significant level. In this regard, it was concluded that 11% of the total variance in psychological resilience was explained by emotional states. The findings indicate that an increase in individuals' positive emotions increases their psychological resilience levels, while an increase in negative emotions decreases psychological resilience. Although the explanatory power of emotional states on psychological resilience was found to be low, it was still significant, revealing that emotional experiences play a decisive role in an individual's psychological resilience.
Bireylerin yaşamları boyunca deneyimledikleri olumlu ve olumsuz duygu durumları ile psikolojik sağlamlık düzeyleri, uzun süredir bilim insanlarının dikkatini çeken ve araştırmalara konu olan bir alan olmuştur. Bu araştırmada spor bilimleri öğrencilerinde psikolojik sağlamlığın yordayıcısı olarak olumlu ve olumsuz duyguların rolü incelenmiştir. İlişkisel tarama modelinin kullanıldığı araştırmanın evrenini bir devlet üniversitesinin Spor Bilimleri Fakültesi öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise, bahsedilen evren içerisinden kolayda örnekleme yöntemiyle seçilen 280’i erkek ve 132’si kadın olmak üzere toplam 412 öğrenciden oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak “Kısa Psikolojik Sağlamlık Ölçeği” ve Pozitif-Negatif Duygu Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin istatistiksel analizlerinden Pearson korelasyon ve Regresyon tekniği tercih edilmiştir. Pearson korelasyon analizi sonucunda, psikolojik sağlamlık ile olumlu duygular arasında pozitif yönlü düşük düzeyde anlamlı bir ilişki (r = .231; p < .001), psikolojik sağlamlık ile olumsuz duygular arasında ise negatif yönlü düşük düzeyde anlamlı bir ilişki (r = -.230; p < .001) tespit edilmiştir. Regresyon analizine göre, hem olumlu duyguların (β = ,237; t = 5,070; p < .001) hem de olumsuz duyguların (β = -,236; t = -5,057; p < .001) psikolojik sağlamlığı anlamlı düzeyde yordadığı bulunmuştur. Bu doğrultuda, psikolojik sağlamlığa ait toplam varyansın %11’ inin duygu durumları tarafından açıklandığı sonucuna ulaşılmıştır. Elde edilen bulgular, bireylerin olumlu duygularının artmasının psikolojik sağlamlık düzeylerini artırdığını, olumsuz duygularının artmasının ise psikolojik sağlamlığı azalttığını göstermektedir. Duygu durumlarının psikolojik sağlamlık üzerindeki açıklayıcı gücü düşük düzeyde olmakla birlikte anlamlı bulunmuş, bu da duygusal deneyimlerin bireyin psikolojik dayanıklılığında belirleyici bir rol oynadığını ortaya koymuştur.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Exercise and Sports Psychology |
| Journal Section | Research Articles |
| Authors | |
| Publication Date | October 30, 2025 |
| Submission Date | August 29, 2025 |
| Acceptance Date | October 29, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 14 Issue: 4 |