Modern yükseköğretim Avrupa’da gelişmiştir. Ancak, Batı Avrupa ülkelerinde yükseköğretime daha geniş halk kitlelerinin erişimi, demokratik, laik ve sosyal devlet anlayışının gelişmesi ve yaygınlaşmasıyla artmıştır. Bu gelişmeler daha sonra dünyanın diğer ülkelerine ve Türkiye’ye de yansımıştır. Türkiye’de de modern yüksek öğretim 19. Yüzyılda başlamıştır. Ancak, Cumhuriyetle birlikte laik, karma ve bütüncül bir yapıya kavuşturulduğu görülmektedir. 1980 sonrası dönemde Türkiye’de üniversite sayısı hızla artmış ama yükseköğretim daha piyasa odaklı bir kamu hizmeti haline gelmiştir. Bu son gelişmeler yükseköğretime erişimi artırsa da, yükseköğretimin kalitesi, üniversitelerin özerkliği ve alt sosyoekonomik sınıf mensuplarının yükseköğretime erişimi azalmıştır. Bu çalışma, modern üniversite anlayışının Avrupa’da ve Türkiye’de gelişimini kısaca ortaya koyarak, üniversitelerin Türkiye’deki güncel durumlarını irdelemektedir.
Modern higher education had been developed in Europe. Yet, access to higher education by the general public was widened in the Western European countries as the understanding and implementation of democratic, secular and social welfare state were enhanced. These developments have also been spread to other countries as well as to Turkey. In Turkey, the development of modern higher education started in the 19th century. Yet, it became secular, united and accessible to females particularly during the Republican Era. After the 1980s, the number of universities has increased rapidly and higher education has become a more market based public service. These recent developments seem to have increased the access to higher education but the quality of the higher education, the autonomy of universities and the accessibility of higher education to lower socioeconomic classes have diminished since the early 1980s. This study presents a brief historical development of modern higher education in Europe and Turkey, and discusses the contemporary status of universities in Turkey.
Other ID | JA39CB22DZ |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 25, 2016 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 8 Issue: 17 |