Türkiye’de üniversite sayısı bölgesel kalkınmanın sağlanması, üniversite mezunu sayısının artırılması gibi gerekçelerle belirli dönemlerde hızla arttırılmıştır. Üniversite ve kent etkileşiminin niteliğinin tespitinde yeni kurulan bu üniversitelerin yeterlilikleri ve gelişimleri, kuruldukları kentlerle ekonomik ve toplumsal ilişkileri, uyumları ve birbirlerine katkıları önem kazanmaktadır. Bu unsurlardan ekonomik etki dışındakiler kolay ölçülebilir nitelikte değildir, aynı zamanda üniversitelerin kuruldukları bölgelerin özelliklerine ve gereksinimlerine göre de farklılaşmaktadır. Bu çalışma, 2006-2008 aralığında kurulan üniversitelerin, kuruluş sürecini tamamlama yönünde nasıl bir gelişim izlediklerini, sorunlarını ve kentle etkileşimini incelenmektedir.
The number of universities has been increased to accommodate regional development and the increase in the number of graduated students. The sufficiency and development of these newly founded universities, economic and social relations with the city in which they are founded and the contributions they make to each other have been gaining importance in understanding the quality of interactions between the universities and the cities. Of these components, none except the economic impact has a measurable characteristic. Moreover, the universities differ in terms of the features and needs of the region which they are founded in. This study examines progress of the universities founded between the years 2006 and 2008 since their founding, some of their problems and the interaction among universities and the cities.
Other ID | JA39CD86RB |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 25, 2016 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 8 Issue: 17 |