BibTex RIS Cite

Bilgi Teknolojileri, Bilgisayar Kullanımı ve Eğitimde Dijital Bölünme

Year 2008, Volume: 2 Issue: 3 - Volume: 2 Issue: 3, 113 - 122, 25.07.2016

Abstract

Internetin eğitim-öğretimin şeklini, zamanını ve mekanını dönüştürdüğü günümüzde yaygın olarak kabul edilmektedir. Internet; istenilen zamanda ve yerde öğrenmenin önünü açarak, eğitimin yapılış şeklini değiştirmiştir. Eğitim artık dört duvar, bir kara tahta ve zil saatine göre formatlanmamaktadır. Ancak, bu gelişmeler eğitimde bir dijital bölünmeye ve eğitime, teknolojiye ve bilgiye erişimde eşitsizliğe yol açmıştır. Çalışma, bir alan araştırması bulgularına dayanarak, teknoloji temelli eşitsizliklerle, bu eşitsizliklerin eğitsel ve toplumsal sonuçlarını irdelemeyi amaçlamaktadır. Ayrıca, eğitimde bilgisayar kullanımının teknolojiye erişimde ve teknolojiye karşı tutumlarda farklılaşmayı artırdığı bu çalışmanın temel tezini oluşturmaktadır. Bilgisayar kullanımının kent ve kır arasında bir kırılmaya yol açıp açmadığını da sorgulanmaktadır. Bulgular, bilgisayar kullanabilme yeterliliğinden ve bilgisayara ulaşımdan kaynaklanan bir dijital kırılmanın varlığına işaret etmektedir.

References

  • Bell, D., 1973, The Coming of Post Industrial Societies, Basic Books, New York.
  • Castells, M., 2000, The Rise of the Network Society, Blackwell Publishers, London.
  • Chen, W. & Wellman, B., 2005, “Minding the Cyber-gap: the Internet and Social Inequality”, The Blackwell Companion to Social Inequalities, (eds) Romero, M. & Margolis, http://www.blackwellreference.com/subscriber/tocnode?id=g9780631231547_c hunk_g978063123154726, [accessed on November 13, 2007]. Blackwell Publishing, Blackwell Reference Online, International
  • Telecommunication Union, 2003, Final Report, World
  • Telecommunication/ICT Indicators Meeting, Geneva.
  • İşman, A. et al., 2004, “Attitudes of Students toward Computers”, The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3 (1), January, Article 2.
  • İşman, A., Yaratan, H. & Caner, H., 2007, “How Technology Is Integrated Into Science Education in A Developing Country: North Cyprus Case”, The Turkish Online Journal of Educational Technology, 6 (3), July, Article 5.
  • Kumar, K., 1992, Çağdaş Dünyanın Yeni Kuramları (New Theories of the Contemporary World), Dost Kitapevi, Ankara.
  • Linn, M. C., 2003, “Technology and Science Education: Starting Points, Research Programs, and Trends”, International Journal of Science Education, 25 (6), pp. 727-758.
  • Moore, M. G., 1993, “Theory of Transactional Distance”, Theoretical Principles of Distance Education, ed. Keegan, D., pp. 22-38, Routledge, London & New York.
  • Nachmias R., Mioduser, D., & Shemla, A., 1999, Internet Usage by Students in an Israeli High School, Research Report No. 59, Knowledge Technology Laboratory, Technology Education Center, School of Education, Tel-Aviv University.
  • Newby, T. J., Stepich, D. A., Lehman, & Russell, J. D., 1996, Instructional Technology for Teaching and Learning, Merrill, Prentice Hall, USA.
  • Ortega, M., 2000, Computers and Education in the 21st, Kluwer Academic Publishers, Century [http://site.ebrary.com/lib/suleyman/Doc?id=10052672&ppg=26]. Hingham, MA, USA,
  • Roblyer, M. D., 2003, Integrating Educational Technology into Teaching, 3rd Edition, Merrill, Prentice Hall, USA.
  • Smaldino, S. E., Russell, J. D., Heinich, R. & Molenda, M., 2005, Instructional Technology and Media for Learning, 8th Edition, Merrill, Prentice Hall, USA.
  • UNDP, 2004, Human Development Report: Turkey, UNDP.

Information Technologies, Computer Use and Digital Divide in Education

Year 2008, Volume: 2 Issue: 3 - Volume: 2 Issue: 3, 113 - 122, 25.07.2016

Abstract

It is now widely acknowledged that the Internet has changed the shape, time, and location of learning. The Internet facilitates learning from any location at any time, transforming the way education is conducted. Hence, education is also no longer limited to four walls, one blackboard and set hours. However, the use of computers in education brings about a digital divide increasing inequalities in access to education, technology and information. This study analyzes the inequalities resulting from technology and the social structure formed by these inequalities by using survey data on the habit of computer use. The main hypothesis of the study is that the use of computer in education results in a differentiation regarding the use of computers and attitudes towards new technologies. Besides, this study aims at examining the question of whether there is a divide between rural and city schools in terms of access and the use of computers. The findings indicate that there is digital divide created not only by the habit of computer use but also shaped by the content of the habit and opportunities of computer use in education.

References

  • Bell, D., 1973, The Coming of Post Industrial Societies, Basic Books, New York.
  • Castells, M., 2000, The Rise of the Network Society, Blackwell Publishers, London.
  • Chen, W. & Wellman, B., 2005, “Minding the Cyber-gap: the Internet and Social Inequality”, The Blackwell Companion to Social Inequalities, (eds) Romero, M. & Margolis, http://www.blackwellreference.com/subscriber/tocnode?id=g9780631231547_c hunk_g978063123154726, [accessed on November 13, 2007]. Blackwell Publishing, Blackwell Reference Online, International
  • Telecommunication Union, 2003, Final Report, World
  • Telecommunication/ICT Indicators Meeting, Geneva.
  • İşman, A. et al., 2004, “Attitudes of Students toward Computers”, The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3 (1), January, Article 2.
  • İşman, A., Yaratan, H. & Caner, H., 2007, “How Technology Is Integrated Into Science Education in A Developing Country: North Cyprus Case”, The Turkish Online Journal of Educational Technology, 6 (3), July, Article 5.
  • Kumar, K., 1992, Çağdaş Dünyanın Yeni Kuramları (New Theories of the Contemporary World), Dost Kitapevi, Ankara.
  • Linn, M. C., 2003, “Technology and Science Education: Starting Points, Research Programs, and Trends”, International Journal of Science Education, 25 (6), pp. 727-758.
  • Moore, M. G., 1993, “Theory of Transactional Distance”, Theoretical Principles of Distance Education, ed. Keegan, D., pp. 22-38, Routledge, London & New York.
  • Nachmias R., Mioduser, D., & Shemla, A., 1999, Internet Usage by Students in an Israeli High School, Research Report No. 59, Knowledge Technology Laboratory, Technology Education Center, School of Education, Tel-Aviv University.
  • Newby, T. J., Stepich, D. A., Lehman, & Russell, J. D., 1996, Instructional Technology for Teaching and Learning, Merrill, Prentice Hall, USA.
  • Ortega, M., 2000, Computers and Education in the 21st, Kluwer Academic Publishers, Century [http://site.ebrary.com/lib/suleyman/Doc?id=10052672&ppg=26]. Hingham, MA, USA,
  • Roblyer, M. D., 2003, Integrating Educational Technology into Teaching, 3rd Edition, Merrill, Prentice Hall, USA.
  • Smaldino, S. E., Russell, J. D., Heinich, R. & Molenda, M., 2005, Instructional Technology and Media for Learning, 8th Edition, Merrill, Prentice Hall, USA.
  • UNDP, 2004, Human Development Report: Turkey, UNDP.
There are 16 citations in total.

Details

Other ID JA39KJ42CY
Journal Section Articles
Authors

Cevdet Yılmaz This is me

Mehmet Albayrak

Publication Date July 25, 2016
Published in Issue Year 2008 Volume: 2 Issue: 3 - Volume: 2 Issue: 3

Cite

APA Yılmaz, C., & Albayrak, M. (2016). Bilgi Teknolojileri, Bilgisayar Kullanımı ve Eğitimde Dijital Bölünme. Toplum Ve Demokrasi Dergisi, 2(3), 113-122.
AMA Yılmaz C, Albayrak M. Bilgi Teknolojileri, Bilgisayar Kullanımı ve Eğitimde Dijital Bölünme. Toplum ve Demokrasi Dergisi. July 2016;2(3):113-122.
Chicago Yılmaz, Cevdet, and Mehmet Albayrak. “Bilgi Teknolojileri, Bilgisayar Kullanımı Ve Eğitimde Dijital Bölünme”. Toplum Ve Demokrasi Dergisi 2, no. 3 (July 2016): 113-22.
EndNote Yılmaz C, Albayrak M (July 1, 2016) Bilgi Teknolojileri, Bilgisayar Kullanımı ve Eğitimde Dijital Bölünme. Toplum ve Demokrasi Dergisi 2 3 113–122.
IEEE C. Yılmaz and M. Albayrak, “Bilgi Teknolojileri, Bilgisayar Kullanımı ve Eğitimde Dijital Bölünme”, Toplum ve Demokrasi Dergisi, vol. 2, no. 3, pp. 113–122, 2016.
ISNAD Yılmaz, Cevdet - Albayrak, Mehmet. “Bilgi Teknolojileri, Bilgisayar Kullanımı Ve Eğitimde Dijital Bölünme”. Toplum ve Demokrasi Dergisi 2/3 (July 2016), 113-122.
JAMA Yılmaz C, Albayrak M. Bilgi Teknolojileri, Bilgisayar Kullanımı ve Eğitimde Dijital Bölünme. Toplum ve Demokrasi Dergisi. 2016;2:113–122.
MLA Yılmaz, Cevdet and Mehmet Albayrak. “Bilgi Teknolojileri, Bilgisayar Kullanımı Ve Eğitimde Dijital Bölünme”. Toplum Ve Demokrasi Dergisi, vol. 2, no. 3, 2016, pp. 113-22.
Vancouver Yılmaz C, Albayrak M. Bilgi Teknolojileri, Bilgisayar Kullanımı ve Eğitimde Dijital Bölünme. Toplum ve Demokrasi Dergisi. 2016;2(3):113-22.