Research Article
BibTex RIS Cite

ÖĞRETMEN ADAYLARININ GÖRSEL SANATLAR DERSİNİN ÖNEMİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN BELİRLENMESİ

Year 2021, Volume: 5 Issue: 1, 190 - 204, 11.07.2021

Abstract

Araştırmada, öğrencinin kendini doğru ifade edebilmesi, geniş algı ve estetik bilincine sahip olması, görsel iletişimini güçlendirmesi, kültürünü tanıması ve farklı düşüncelere saygı duymasını öğreten ders olan görsel sanatların adaylarca önemini belirlemek amaçlanmıştır. Araştırma verileri 2019-20 güz dönemi sınıf eğitimi anabilim dalında öğrenim gören ve görsel sanatlar dersini almış 42 son sınıf öğretmeni adayından elde edilmiştir. Öğretmen adaylarına görsel sanatlar dersinin önemini ifade etmeleri istenmiştir. Elde edilen veriler içerik analiziyle çözümlenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre; öğretmen adaylarının görsel sanatlar dersini hem bir ifade aracı olarak hem de akademik bir ders olarak önemli gördükleri belirlenmiştir. Öğretmen adayları dersi, bir ifade aracı olarak, öğrencilerin duygu ve düşüncelerini, ruh halini ve yaşadıkları travmaların tespiti açısından önemli bulmaktadır. Akademik bir ders olarak ise, ders kazanımlarını gerçekleştirmeye yönelik olması, küçük kasların kullanımını yetkinleştirmesi ve yaratıcılığı geliştirmesi açısından önemli görmektedirler. Öğretmen adaylarının görsel sanatların geniş perspektifini görebilmeleri için sanat ortamlarına katılmaları teşvik edilmeli, sanata yönelik farkındalıklarını ve tutumlarını arttırıcı yönlendirmelerin yapılması, adayların mezun olmadan görsel sanatlara yönelik eğitim eksiklikleri ve yetersizliklerinin tespit edilip tamamlanması önerilmektedir.

References

  • KAYNAKLAR Adıgüzel, A, ve Tomsur, N, (2010). Sınıf Öğretmenlerinin Görsel Sanatlar Dersi Öğretiminde Karşılaştıkları Sorunlar, E-Journal Of New World Sciences Academy, 5(4), 1677-1689.
  • Akarca, A, (2018). İlkokul Öğrencilerinin Görsel Sanatlar Dersine İlişkin Tutumları: Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti Örneği, Yakındoğu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kıbrıs.
  • Akbel, A, B, (2019). Güzel Sanatlar Eğitimi Araştırmaları I, Ankara:Akademisyen Kitapevi.
  • Akkurt, S, ve Boratav, O, (2018). Neden Sanat Eğitimi?. Uluslararası Eğitim Araştırmacıları Dergisi, 1(1), 54-60. Akmehmet, T, K, (2017). İlkokul Ve Ortaokul Görsel Sanatlar Dersi Öğretim Programında Sanat Tarihi Öğretimi İle Müze Eğitimi İlişkisinin İncelenmesi, Milli Eğitim, 214, 181-207.
  • Aslantaş, S, (2013). İlköğretim 4.Sınıf Görsel Sanatlar Dersinde Disiplinler arası Yaklaşıma Göre Yapılan Öğretimin Öğrencilerin Derse İlişkin Tutumlarına Etkisi, Gaziosmanpaşa Bilimsel Araştırma Dergisi, 2, 1-13.
  • Avşar, P, ve Soğancı, Ö, İ, (2011). Sınıf Öğretmeninin Yürüttüğü Görsel Sanatlar Dersine Yönelik Öğrenci Yaklaşımları: Konya / Şeydişehir Örneği, İlköğretim Online, 10(1), 348-363
  • Başbuğ, F, ve Başbuğ, Z, (2016). Görsel Sanatlar Eğitimi Üzerine Notlar, Akdeniz Sanat Dergisi, 9(18), 74-98.
  • Cömert, A, S, (2019). Görsel Sanatlar Öğretmenlerinin Karşılaştıkları Problemler Ve Çözüm Önerileri, EKEV Akademi Dergisi, 23(78), 497-510.
  • Çağlayan, N, (2014). Zihinsel Engelli Bireylerin Eğitiminde Görsel Sanatlar Dersinin Yeri Ve Önemi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(1), 91-101.
  • Çakmak, N, ve Türkcan, B, (2019). Değişmeyen Algılar, Değişmeyen Sorunlar: Öğrenci-Öğretmen-Veli Bağlamında İlkokul Görsel Sanatlar Dersi, Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(2), 768-791.
  • Diğler, M, ve Atalay, C, M, (2019). İlkokul Öğrencileri İçin Görsel Sanatlar Dersinin Önemi Ve Öğretmenlerin Alan Bilgisi Yetkinlikleri, 15. Uluslararası Katılımlı Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Muğla.
  • Dilmaç, O, (2013). Görsel Sanatlar Dersinde Öğretim Materyallerinin Kullanılmasına İlişkin Öğretmen Görüşlerinin Belirlenmesi (Erzurum İli Örneği), International Journal Of Social Science, 6(1), 643-661.
  • Dilmaç, O, ve İnanç, C, (2015). Sınıf Öğretmenlerinin Görsel Sanatlar Dersine Yönelik Öz Yeterlik Düzeyleri, Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 382-400.
  • Gökdaş, Y, ve Öztürk, D, (2017). Görsel Sanatlar Öğretimine Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirilmesi: Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması, Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(24), 683-692.
  • Gökdemir, M, A, ve Filiz, B, S, (2018). Sınıf Öğretmenlerinin Görsel Sanatlar Dersinde Karşılaştıkları Sorunlar Ve Bu Sorunlara İlişkin Çözüm Önerileri, Turkish Studies Educational Sciences, 13(19), 775-793.
  • Güler, E, (2020). Görsel Sanatlar Eğitimi Özel Öğretim Yöntemleri Dersinde Mikro Öğretim Uygulaması: Fenomenografik Araştırma, Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(30), 482-507.
  • Gürdal, A, (2010). Görsel Sanatlar Dersinde Yapılandırmacı Yaklaşım Ve Öğretmen Görüşleri, International Conference On New Trends İn Education And Their Implications 11-13 November, Antalya-Turkey, 441-448.
  • Güven, B, ve Dündar, A, (2017). İlköğretim Görsel Sanatlar Dersi Kapsamında Gerçekleştirilen Araştırmalara İlişkin Bir İnceleme, Journal Of Awareness, 2(3), 267-284.
  • Koç, S, E, (2014). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Öğretmen Ve Öğretmenlik Mesleği Kavramlarına İlişkin Metaforik Algıları, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 47-72.
  • Mamur, N, (2011). Görsel Sanatlar Eğitimi Alan Öğretmen Adaylarının Alanlarına Yönelik Ölçme Ve Değerlendirme Araç Ve Yaklaşımlarına İlişkin Yeterlikleri, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(3), 597-626.
  • Mercin, L, ve Alakuş, A, O, (2007). Birey Ve Toplum İçin Sanat Eğitiminin Gerekliliği, D.Ü, Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 9, 14-20.
  • Oğuz N, A, ve Önder, V, (2019). Türkiye’de İlköğretimde Görsel Sanatlar İle İlgili Yapılan Lisansüstü Tezlerin Eğilimleri, Kastamonu Education Journal, 27(2), 767-784.
  • Türkkan, B, (2011). Görsel Sanatlar Öğretimi Dersindeki Uygulamaların Meslek Yaşamında Kullanılabilirliğine İlişkin Sınıf Öğretmeni Adaylarının Görüşleri, E-Journal Of New World Sciences Academy, 6(1), 91-105.
  • Ulus, H, (2019). Türkiye’de Görsel Sanatlar Dersi Ve Görsel Sanatlar Öğretmeni Yetiştirme Üzerine, Uluslararası Eğitimde Yenilikçi Yaklaşımlar Dergisi, 3(3), 55-69.
  • Uysal, A, (2005). İlköğretimde Verilen Sanat Eğitimi Derslerinin Yaratıcılığa Etkileri, Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 41-47.
  • Yılmaz, O, Şahan, G, (2016). Öğretmen Adaylarının Sanat Eğitimi İhtiyacına Yönelik Görüşlerinin Belirlenmesi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(2), 717-729.
Year 2021, Volume: 5 Issue: 1, 190 - 204, 11.07.2021

Abstract

References

  • KAYNAKLAR Adıgüzel, A, ve Tomsur, N, (2010). Sınıf Öğretmenlerinin Görsel Sanatlar Dersi Öğretiminde Karşılaştıkları Sorunlar, E-Journal Of New World Sciences Academy, 5(4), 1677-1689.
  • Akarca, A, (2018). İlkokul Öğrencilerinin Görsel Sanatlar Dersine İlişkin Tutumları: Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti Örneği, Yakındoğu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kıbrıs.
  • Akbel, A, B, (2019). Güzel Sanatlar Eğitimi Araştırmaları I, Ankara:Akademisyen Kitapevi.
  • Akkurt, S, ve Boratav, O, (2018). Neden Sanat Eğitimi?. Uluslararası Eğitim Araştırmacıları Dergisi, 1(1), 54-60. Akmehmet, T, K, (2017). İlkokul Ve Ortaokul Görsel Sanatlar Dersi Öğretim Programında Sanat Tarihi Öğretimi İle Müze Eğitimi İlişkisinin İncelenmesi, Milli Eğitim, 214, 181-207.
  • Aslantaş, S, (2013). İlköğretim 4.Sınıf Görsel Sanatlar Dersinde Disiplinler arası Yaklaşıma Göre Yapılan Öğretimin Öğrencilerin Derse İlişkin Tutumlarına Etkisi, Gaziosmanpaşa Bilimsel Araştırma Dergisi, 2, 1-13.
  • Avşar, P, ve Soğancı, Ö, İ, (2011). Sınıf Öğretmeninin Yürüttüğü Görsel Sanatlar Dersine Yönelik Öğrenci Yaklaşımları: Konya / Şeydişehir Örneği, İlköğretim Online, 10(1), 348-363
  • Başbuğ, F, ve Başbuğ, Z, (2016). Görsel Sanatlar Eğitimi Üzerine Notlar, Akdeniz Sanat Dergisi, 9(18), 74-98.
  • Cömert, A, S, (2019). Görsel Sanatlar Öğretmenlerinin Karşılaştıkları Problemler Ve Çözüm Önerileri, EKEV Akademi Dergisi, 23(78), 497-510.
  • Çağlayan, N, (2014). Zihinsel Engelli Bireylerin Eğitiminde Görsel Sanatlar Dersinin Yeri Ve Önemi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(1), 91-101.
  • Çakmak, N, ve Türkcan, B, (2019). Değişmeyen Algılar, Değişmeyen Sorunlar: Öğrenci-Öğretmen-Veli Bağlamında İlkokul Görsel Sanatlar Dersi, Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(2), 768-791.
  • Diğler, M, ve Atalay, C, M, (2019). İlkokul Öğrencileri İçin Görsel Sanatlar Dersinin Önemi Ve Öğretmenlerin Alan Bilgisi Yetkinlikleri, 15. Uluslararası Katılımlı Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Muğla.
  • Dilmaç, O, (2013). Görsel Sanatlar Dersinde Öğretim Materyallerinin Kullanılmasına İlişkin Öğretmen Görüşlerinin Belirlenmesi (Erzurum İli Örneği), International Journal Of Social Science, 6(1), 643-661.
  • Dilmaç, O, ve İnanç, C, (2015). Sınıf Öğretmenlerinin Görsel Sanatlar Dersine Yönelik Öz Yeterlik Düzeyleri, Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 382-400.
  • Gökdaş, Y, ve Öztürk, D, (2017). Görsel Sanatlar Öğretimine Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirilmesi: Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması, Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(24), 683-692.
  • Gökdemir, M, A, ve Filiz, B, S, (2018). Sınıf Öğretmenlerinin Görsel Sanatlar Dersinde Karşılaştıkları Sorunlar Ve Bu Sorunlara İlişkin Çözüm Önerileri, Turkish Studies Educational Sciences, 13(19), 775-793.
  • Güler, E, (2020). Görsel Sanatlar Eğitimi Özel Öğretim Yöntemleri Dersinde Mikro Öğretim Uygulaması: Fenomenografik Araştırma, Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(30), 482-507.
  • Gürdal, A, (2010). Görsel Sanatlar Dersinde Yapılandırmacı Yaklaşım Ve Öğretmen Görüşleri, International Conference On New Trends İn Education And Their Implications 11-13 November, Antalya-Turkey, 441-448.
  • Güven, B, ve Dündar, A, (2017). İlköğretim Görsel Sanatlar Dersi Kapsamında Gerçekleştirilen Araştırmalara İlişkin Bir İnceleme, Journal Of Awareness, 2(3), 267-284.
  • Koç, S, E, (2014). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Öğretmen Ve Öğretmenlik Mesleği Kavramlarına İlişkin Metaforik Algıları, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 47-72.
  • Mamur, N, (2011). Görsel Sanatlar Eğitimi Alan Öğretmen Adaylarının Alanlarına Yönelik Ölçme Ve Değerlendirme Araç Ve Yaklaşımlarına İlişkin Yeterlikleri, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(3), 597-626.
  • Mercin, L, ve Alakuş, A, O, (2007). Birey Ve Toplum İçin Sanat Eğitiminin Gerekliliği, D.Ü, Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 9, 14-20.
  • Oğuz N, A, ve Önder, V, (2019). Türkiye’de İlköğretimde Görsel Sanatlar İle İlgili Yapılan Lisansüstü Tezlerin Eğilimleri, Kastamonu Education Journal, 27(2), 767-784.
  • Türkkan, B, (2011). Görsel Sanatlar Öğretimi Dersindeki Uygulamaların Meslek Yaşamında Kullanılabilirliğine İlişkin Sınıf Öğretmeni Adaylarının Görüşleri, E-Journal Of New World Sciences Academy, 6(1), 91-105.
  • Ulus, H, (2019). Türkiye’de Görsel Sanatlar Dersi Ve Görsel Sanatlar Öğretmeni Yetiştirme Üzerine, Uluslararası Eğitimde Yenilikçi Yaklaşımlar Dergisi, 3(3), 55-69.
  • Uysal, A, (2005). İlköğretimde Verilen Sanat Eğitimi Derslerinin Yaratıcılığa Etkileri, Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 41-47.
  • Yılmaz, O, Şahan, G, (2016). Öğretmen Adaylarının Sanat Eğitimi İhtiyacına Yönelik Görüşlerinin Belirlenmesi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(2), 717-729.
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Uluslararası Toplumsal Bilimler Dergisi Cilt 5 Sayı 1
Authors

Nida Bayındır 0000-0001-8329-358X

Publication Date July 11, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 5 Issue: 1

Cite

APA Bayındır, N. (2021). ÖĞRETMEN ADAYLARININ GÖRSEL SANATLAR DERSİNİN ÖNEMİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN BELİRLENMESİ. Uluslararası Toplumsal Bilimler Dergisi, 5(1), 190-204.