Research Article
BibTex RIS Cite

ÇAĞDAŞ VE KLASİK YUNANCA OKUYAN ÖĞRENCİLERİN GEREKSİNİM, GÜDÜLENME VE TUTUM ANALİZİ

Year 2022, Volume: 6 Issue: 3, 49 - 65, 31.12.2022

Abstract

Bu çalışma, Çağdaş ve Klasik Yunanca Bölümlerinde okuyan öğrencilerin öğrendikleri yabancı dile ve bölüme yönelik gereksinim, güdülenme ve tutumlarının analizini amaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda bir gereksinim, güdülenme ve tutum analizi anketi uygulanmıştır. Araştırma için hazırlanan gereksinim, güdülenme ve tutum anketi 2 farklı fakültede, 3 farklı anabilim dalında öğrenim gören 150 öğrenciye uygulanmıştır. Anket verilerine bakılarak, Çağdaş Yunancada okuyan öğrencilerin daha çok resmi kurumlarda ve turizm ile ilgili işlerde, Klasik Yunancada okuyan öğrencilerin ise akademik çalışma yapma isteklerinin olduğu sonucuna varılmıştır.

References

  • Kaynakça Büyüköztürk, Ş., (2010), Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Demircan, Ö., (2005), Yabancı Dil Öğretim Yöntemleri, İstanbul: DER Yayınları.
  • Dörnyei, Z., (1994b), Understanding L2 Motivation: on with the challange! The Modern Language Journal, 78, s. 515- 523.
  • Dörnyei, Z., (2001a), Teaching and Researching Motivation, Harlow: Pearson Education Ltd.
  • Ellis, R., (1994), The Study of Second Language Acquisition, Oxford: Oxford University Press.
  • Fırat, M., (2004), Kronik, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 59-2.
  • Hutchinson, T., Waters, A., (2004), English for Specific Purposes a Learning-Centered Approach, Cambridge: Cambridge University Press
  • Kıran, Z., (2002), Dilbilime Giriş, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Richards, J.C., (1990), The Languagae Teaching Matrix, United States Of America: Cambridge University Press.
Year 2022, Volume: 6 Issue: 3, 49 - 65, 31.12.2022

Abstract

References

  • Kaynakça Büyüköztürk, Ş., (2010), Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Demircan, Ö., (2005), Yabancı Dil Öğretim Yöntemleri, İstanbul: DER Yayınları.
  • Dörnyei, Z., (1994b), Understanding L2 Motivation: on with the challange! The Modern Language Journal, 78, s. 515- 523.
  • Dörnyei, Z., (2001a), Teaching and Researching Motivation, Harlow: Pearson Education Ltd.
  • Ellis, R., (1994), The Study of Second Language Acquisition, Oxford: Oxford University Press.
  • Fırat, M., (2004), Kronik, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 59-2.
  • Hutchinson, T., Waters, A., (2004), English for Specific Purposes a Learning-Centered Approach, Cambridge: Cambridge University Press
  • Kıran, Z., (2002), Dilbilime Giriş, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Richards, J.C., (1990), The Languagae Teaching Matrix, United States Of America: Cambridge University Press.
Year 2022, Volume: 6 Issue: 3, 49 - 65, 31.12.2022

Abstract

References

  • Kaynakça Büyüköztürk, Ş., (2010), Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Demircan, Ö., (2005), Yabancı Dil Öğretim Yöntemleri, İstanbul: DER Yayınları.
  • Dörnyei, Z., (1994b), Understanding L2 Motivation: on with the challange! The Modern Language Journal, 78, s. 515- 523.
  • Dörnyei, Z., (2001a), Teaching and Researching Motivation, Harlow: Pearson Education Ltd.
  • Ellis, R., (1994), The Study of Second Language Acquisition, Oxford: Oxford University Press.
  • Fırat, M., (2004), Kronik, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 59-2.
  • Hutchinson, T., Waters, A., (2004), English for Specific Purposes a Learning-Centered Approach, Cambridge: Cambridge University Press
  • Kıran, Z., (2002), Dilbilime Giriş, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Richards, J.C., (1990), The Languagae Teaching Matrix, United States Of America: Cambridge University Press.
Year 2022, Volume: 6 Issue: 3, 49 - 65, 31.12.2022

Abstract

References

  • Kaynakça Büyüköztürk, Ş., (2010), Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Demircan, Ö., (2005), Yabancı Dil Öğretim Yöntemleri, İstanbul: DER Yayınları.
  • Dörnyei, Z., (1994b), Understanding L2 Motivation: on with the challange! The Modern Language Journal, 78, s. 515- 523.
  • Dörnyei, Z., (2001a), Teaching and Researching Motivation, Harlow: Pearson Education Ltd.
  • Ellis, R., (1994), The Study of Second Language Acquisition, Oxford: Oxford University Press.
  • Fırat, M., (2004), Kronik, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 59-2.
  • Hutchinson, T., Waters, A., (2004), English for Specific Purposes a Learning-Centered Approach, Cambridge: Cambridge University Press
  • Kıran, Z., (2002), Dilbilime Giriş, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Richards, J.C., (1990), The Languagae Teaching Matrix, United States Of America: Cambridge University Press.
Year 2022, Volume: 6 Issue: 3, 49 - 65, 31.12.2022

Abstract

References

  • Kaynakça Büyüköztürk, Ş., (2010), Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Demircan, Ö., (2005), Yabancı Dil Öğretim Yöntemleri, İstanbul: DER Yayınları.
  • Dörnyei, Z., (1994b), Understanding L2 Motivation: on with the challange! The Modern Language Journal, 78, s. 515- 523.
  • Dörnyei, Z., (2001a), Teaching and Researching Motivation, Harlow: Pearson Education Ltd.
  • Ellis, R., (1994), The Study of Second Language Acquisition, Oxford: Oxford University Press.
  • Fırat, M., (2004), Kronik, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 59-2.
  • Hutchinson, T., Waters, A., (2004), English for Specific Purposes a Learning-Centered Approach, Cambridge: Cambridge University Press
  • Kıran, Z., (2002), Dilbilime Giriş, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Richards, J.C., (1990), The Languagae Teaching Matrix, United States Of America: Cambridge University Press.
Year 2022, Volume: 6 Issue: 3, 49 - 65, 31.12.2022

Abstract

References

  • Kaynakça Büyüköztürk, Ş., (2010), Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Demircan, Ö., (2005), Yabancı Dil Öğretim Yöntemleri, İstanbul: DER Yayınları.
  • Dörnyei, Z., (1994b), Understanding L2 Motivation: on with the challange! The Modern Language Journal, 78, s. 515- 523.
  • Dörnyei, Z., (2001a), Teaching and Researching Motivation, Harlow: Pearson Education Ltd.
  • Ellis, R., (1994), The Study of Second Language Acquisition, Oxford: Oxford University Press.
  • Fırat, M., (2004), Kronik, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 59-2.
  • Hutchinson, T., Waters, A., (2004), English for Specific Purposes a Learning-Centered Approach, Cambridge: Cambridge University Press
  • Kıran, Z., (2002), Dilbilime Giriş, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Richards, J.C., (1990), The Languagae Teaching Matrix, United States Of America: Cambridge University Press.

ANALYSIS OF NEEDS, MOTIVATIONS AND ATTITUDES OF MODERN AND CLASSICAL GREEK STUDENTS

Year 2022, Volume: 6 Issue: 3, 49 - 65, 31.12.2022

Abstract

This study aims to analyze the needs, motivations and attitudes of the students studying in the Departments of Contemporary and Classical Greek towards the foreign language and department they have learned. For this purpose, a needs, motivation and attitude analysis questionnaire was applied. The need, motivation and attitude questionnaire prepared for the research was applied to 150 first, second, third and fourth grade students studying at Ankara University, Faculty of Language, History and Geography, Departments of Contemporary and Classical Greek. Looking at the survey data, it was concluded that the students studying in Contemporary Greek mostly wanted to work in official institutions and tourism-related jobs, while the students studying in Classical Greek wanted to continue their graduate education and do academic work.

References

  • Kaynakça Büyüköztürk, Ş., (2010), Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Demircan, Ö., (2005), Yabancı Dil Öğretim Yöntemleri, İstanbul: DER Yayınları.
  • Dörnyei, Z., (1994b), Understanding L2 Motivation: on with the challange! The Modern Language Journal, 78, s. 515- 523.
  • Dörnyei, Z., (2001a), Teaching and Researching Motivation, Harlow: Pearson Education Ltd.
  • Ellis, R., (1994), The Study of Second Language Acquisition, Oxford: Oxford University Press.
  • Fırat, M., (2004), Kronik, Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 59-2.
  • Hutchinson, T., Waters, A., (2004), English for Specific Purposes a Learning-Centered Approach, Cambridge: Cambridge University Press
  • Kıran, Z., (2002), Dilbilime Giriş, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Richards, J.C., (1990), The Languagae Teaching Matrix, United States Of America: Cambridge University Press.
There are 9 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Linguistics
Journal Section Uluslararası Toplumsal Bilimler Dergisi Cilt 6 Sayı 3
Authors

Barış Okatan 0000-0002-5438-0278

Early Pub Date December 30, 2022
Publication Date December 31, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 6 Issue: 3

Cite

APA Okatan, B. (2022). ÇAĞDAŞ VE KLASİK YUNANCA OKUYAN ÖĞRENCİLERİN GEREKSİNİM, GÜDÜLENME VE TUTUM ANALİZİ. Uluslararası Toplumsal Bilimler Dergisi, 6(3), 49-65.