Today, people participate in touristic activities according to their special interests. Literary tourism, which is formed by evaluating fictional or real spaces as a whole, at the point of the relationship between tourism and literature, with a differentiation strategy, transforming the places, works or places where the authors live, into destinations such as literature-themed hotels or museums attract the attention of tourists. In particular, literary tourism, which is formed as a result of the touristic activities of literature lovers, has brought the concept of literary tourist with it. Literary tourists can be readers who travel by being influenced by a literary work or character, as well as readers during travel. They can also follow a literary route, visit authors' houses that have been turned into museums, or stay in hotels with a literary theme. Literary-themed hotels are hotels where the author's names or works are used as a concept for hotel rooms, and where the images, books or libraries of the relevant author are located.
In this study, it is aimed to evaluate the literary-themed hotels in Trivago according to the points they have received from their guests, to rank them according to their scores and to determine the degree of importance of the criteria. Ten literary-themed hotels with full criteria scores were analyzed using the TOPSIS method. Within the scope of the analysis, the general score, features, location, price balance, cleanliness, comfort, food, service and building criteria of the hotels were evaluated. As a result of the analysis, an evaluation ranking was made among the literature-themed hotels according to the scores given by the guests.
Günümüzde insanlar özel ilgilerine göre turistik faaliyetlere katılmaktadır. Kurgusal ya da gerçek uzamların bir bütün olarak değerlendirilmesiyle oluşan edebiyat turizmi, turizm ve edebiyat ilişkisi noktasında, bir farklılaştırma stratejisiyle edebiyat ve turizmin ortak noktası olan mekân, eser ya da yazarların yaşadığı yerler, edebiyat temalı otel ya da müze gibi destinasyonlara dönüştürülmesi turistlerin ilgisini çekmektedir. Özellikle, edebiyat severlerin turistik faaliyetleri sonucu oluşan edebiyat turizmi, edebi turist kavramını da beraberinde getirmiştir. Edebi turistler, seyahat esnasındaki okurlar olacağı gibi edebi eser ya da karakterden etkilenerek seyahat eden okurlar da olabilmektedir. Ayrıca, edebi bir rotayı izleyebilmekte, yazarların müzeye dönüştürülen evlerini ziyaret edebilmekte ya da edebiyat temalı otellerde konaklayabilmektedirler. Edebiyat temalı oteller, genellikle yazarın isimlerinin ya da eserlerinin otel odalarına konsept olarak kullanılan, içerisinde ilgili yazara ait görsellerin, kitaplarının ya da kütüphanelerin bulunduğu otellerdir.
Bu çalışmada, Trivago’da bulunan edebiyat temalı otellerin kriterlerine göre misafirlerinden almış oldukları puanlar çerçevesinde değerlendirilmesi, puanlarına göre sıralanması ve kriterlerin önem derecesinin belirlenmesi amaçlanmaktadır. Kriter puanları tam olan edebiyat temalı 10 otel TOPSIS yöntemiyle analiz edilmiştir. Analiz kapsamında otellerin genel puan, özellikler, konum, fiyat dengesi, temizlik, konfor, yemek, servis ve bina kriterleri değerlendirilmiştir. Analiz sonucunda, edebiyat temalı oteller arasında misafirlerin verdikleri puanlara göre bir değerlendirme sıralaması yapılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Uluslararası Toplumsal Bilimler Dergisi Cilt 6 Sayı 3 |
Authors | |
Early Pub Date | December 30, 2022 |
Publication Date | December 31, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 6 Issue: 3 |