Bu çalışmada, Türkiye Radyo Televizyon Kurumu Türk Halk Müziği repertuarında kayıtlı Kırşehir yöresine ait türküler (kırık hava) Milli Eğitim Bakanlığı’nın “Değerler Eğitimi” çerçevesinde incelenmiştir. Çalışmanın amacı, Kırşehir adına kayıtlı 61 türküden, kaynak kişisi Neşet Ertaş olan türkülerin sözlerinde yer alan değerlerin, müzik eğitiminde kullanılabilirliğini belirlemektir. Bu amaçla “Adalet”, “Dostluk”, “Dürüstlük”, “Öz Denetim”, “Sabır”, “Saygı”, “Sevgi”, “Sorumluluk”, “Vatanseverlik” ve “Yardımseverlik” gibi değerlerin türkülerde yer alma durumu analiz edilmiştir. Yapılan analiz sonucunda türkülerin tamamına yakınında sevgi değerine yer verildiği ve bu değerin diğer değerlerle birlikte işlendiği tespit edilmiştir. Bu çalışmada doküman analizi yöntemi ve kültür analizi deseni kullanılarak sözlü kültürümüzde önemli bir yeri olan türküler, değerlere yer verilme durumunu ortaya çıkarmak üzere betimsel olarak analiz edilmiştir. Çalışmanın örneklemini, sevgi değeri ile birlikte işlenen diğer değerler ve kaynak kişisi Neşet Ertaş olan altı türkü oluşturmaktadır. Sonuç olarak ise, müzik eğitimi ders kitaplarında değerler eğitiminde kullanılmak üzere türkülere daha fazla yer verilebileceği bulgusuna ulaşılmıştır. Bu sonuçtan hareketle; milli kültürümüzün önemli ögelerinden olan türkülerin eğitim amaçlı olmak üzere müzik ders kitaplarında daha fazla kullanılması, bu ve benzeri çalışmaların her yöre için yapılarak türkülerin gün yüzüne çıkmasına ön ayak olunması ve başta yöre kültürüne hâkim araştırmacılar olmak üzere alanla ilgili çalışma yapanların bu konu üzerinde daha fazla durması önerilmektedir.
In this study, folk songs (kırık hava) from the Kırşehir region is recording in the Turkish Folk Music repertoire of the Turkish Radio and Television Corporation were examined within the framework of the “Values Education” of the Ministry of National Education. The aim of the study is to determine the usability of the values contained in the lyrics of folk songs, whose source person is Neşet Ertaş, from 61 folk songs registered on behalf of Kırşehir, in music education. For this purpose, the situation of the inclusion of values such as ”Justice“, ”Friendship“, ”Honesty“, ”Self-Control“, ”Patience“, ”Respect“, ”Love“, ”Responsibility“, ”Patriotism“ and ”Benevolence" in folk songs has been analyzed. As a result of the analysis, it has been determined that the value of love is included in almost all of the folk songs and this value is processed together with other values. In this study, document analysis method and culture analysis pattern were used. Folk songs, which have an important place in our oral culture, have been analyzed descriptively to reveal the situation of giving place to values. The sample of the study consists of six folk songs that are processed together with the value of love, other values and the source person is Neşet Ertaş. As a result, it has been found that folk songs can be given more field in music education textbooks to be used in values education. Based on this result; folk songs are an important part of our national culture. They should be used more in music textbooks for educational purposes. Similar studies should be done for each region. Folk songs should be brought to light. It is recommended that researchers, especially those who are familiar with the local culture, and those who work in the field should focus more on this issue.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Music Education |
Journal Section | TOBİDER - International Journal of Social Sciences Volume 7 Issue 2 |
Authors | |
Early Pub Date | September 23, 2023 |
Publication Date | September 25, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 7 Issue: 2 |