Dünyada ve Türkiye’de yüksek lisans eğitimi alanların sayısı giderek artmaktadır. Lisansüstü eğitim programlarının en üst seviyesi olarak doktora, bu eğitimi almayı tercih eden çoğu bireyin hayatında iş hayatıyla birlikte yürütülmektedir. Ne var ki, bu iki sorumluluk gerektiren yoğun süreci bir arada yürütmek, bu tercihi yapanların hayatlarında birtakım olumlu ve olumsuz deneyimlere neden olmaktadır. Bu durumda profesyonel iş hayatının, bireylerin akademik eğitimlerini etkileyen önemli bir olgu olduğu dikkat çekmektedir. Bu araştırmanın amacı, profesyonel iş hayatının akademik eğitime etkilerinin, bu iki süreci birlikte yürüten bireylerin deneyimleri ve bu deneyimleri nasıl anlamlandırdıklarına odaklanılarak araştırılmasıdır. Ankara’da kamu ve özel sektörde çalışırken eş zamanlı olarak doktora eğitimini sürdürmekte olan bireylerle yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiş, bu yolla toplanan veriler yorumlayıcı fenomenolojik analiz yöntemi kullanılarak çözümlenmiştir. Çalışma hayatını lisansüstü eğitim süreciyle birlikte sürdüren öğrencilerin yaşadıkları sorunları incelemek amacıyla özel sektörden ve devlet sektöründen akademik veya akademik olmayan pozisyonda çalışan katılımcıların seçilmesi dolayısıyla örnekleminin çeşitliliğiyle önem kazanan bu araştırmanın sonuçlarına bakıldığında iş hayatının doktora sürecine dikkat dağınıklığı, stres, yorgunluk, uykusuzluk gibi etkilerle yansıdığı görülmektedir. Buna karşılık araştırma katılımcıları, profesyonel çalışma hayatının akademik eğitim sürecinde zaman yönetimi, çoklu düşünme ve pratik zeka kabiliyetini geliştirdiğine de değinmişlerdir. Çalışmada odaklanılan konunun, profesyonel iş hayatı ve akademik eğitim üzerine alanyazının sınırlılıklarının dışına çıkılarak farklı parametrelerde ve çok yönlü şekilde tartışılması önerilmektedir.
The number of individuals pursuing graduate education has been increasing steadily both globally and in Turkey. Doctoral programs, which represent the highest level of postgraduate education, are often pursued concurrently with professional careers, by many individuals. However, balancing these two demanding responsibilities can lead to a range of positive and negative experiences in the lives of those who choose this path. Consequently, it is noteworthy that professional careers significantly impact individuals' academic pursuits. This research aims to investigate the effects of professional careers on academic education by focusing on the experiences of the individuals who navigate both processes simultaneously, considering the way they perceive these experiences. Semi-structured interviews were conducted with individuals in Ankara who are employed in the public or private sectors while pursuing doctoral education. The data collected through these interviews were analyzed using the interpretative phenomenological analysis method. This research gains significance due to the diversity of its sample, which includes participants working in both the private and public sectors in academic or non-academic positions. The research findings indicate that professional careers have an impact on the doctoral process, manifesting as attention deficits, stress, fatigue, and sleep deprivation. Conversely, research participants also mentioned that professional work life enhanced their time management, multitasking, and practical intelligence skills during their academic education. In conclusion, this study suggests that the topic of professional work life and its influence on academic education should be discussed in a multidimensional and comprehensive manner, going beyond the limitations of the existing literature in both professional work life and academic education.
Postgraduate Education Academia Professional Life PhD Interpretative Phenomenological Analysis.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies (Other) |
Journal Section | TOBİDER - International Journal of Social Sciences Volume 7 Issue 3 |
Authors | |
Early Pub Date | October 20, 2023 |
Publication Date | October 21, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 7 Issue: 3 |