Research Article
BibTex RIS Cite

YIKIM VE İNŞA: LUDWİG MEİDNER’İN APOKALİPTİK MANZARASI

Year 2024, Volume: 8 Issue: 4, 313 - 323, 30.12.2024

Abstract

1884 doğumlu ressam Ludwig Meidner, dışavurumculuk akımının öncülerinden biri olarak kabul edilir. Sanat kariyerine Berlin’de başlayan sanatçı özellikle kıyamet teması etrafında toplanan "Apokaliptik Manzaralar" isimli resimleriyle bilinir. Modern yaşamın karmaşası, metropol yaşamı ve insanın iç dünyasının yansıtıldığı bu eserler; dönemin sosyokültürel atmosferiyle güçlü bir bağ kurarak henüz başlamamış olsa da özellikle Birinci Dünya Savaşı’nın yaratacağı yıkımın öngörülerini de bünyesinde barındırır. Sanatçının bu yaklaşımı, sadece estetik bir ifade değil, aynı zamanda toplumsal ve bireysel endişeleri içeren derin bir eleştiriyi de içerir.
Bu araştırma, sanatçının kıyamet temalı resimlerinin tüm özelliklerini yansıtan “Apokaliptik Manzara” isimli eser üzerinden hem biçimsel hem de içeriksel bir analiz yapılmasını, bu analiz doğrultusunda toplumsal ve bireysel açıdan yaşanan çıkmazların sanatçının gözünden aktarılmasını ve 20. yüzyıl Avrupa’sının özellikle ilk çeyreğine görsel açıdan ışık tutulmasını amaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda incelenen eser; tarihsel bağlarla birlikte ele alınmış, dönemin değişen sosyokültürel ve politik koşullarından hareketle modern çağ ve şehir yaşamı ekseninde çözümlenmiştir. Bu çözümleme sonucunda; resmedilen yıkım sahnelerinin aynı zamanda yeni çağın inşa sürecini de içerisinde barındıran sosyolojik bir analize sahip olduğu ve modernitenin beraberinde getirdiği tehditlere karşı duyulan endişelerin metaforik yolla izleyiciye sunulduğu tespit edilmiştir. Sonuç olarak; araştırma kapsamında yapılan değerlendirmeler, “Apokaliptik Manzara” isimli eserin sanatsal açıdan olduğu kadar, tarihsel bir sürecin aktarımı konusunda da değerli bir eser olduğu sonucuna varılmasını sağlamıştır.

References

  • Bassie, A. (2008). Expressionism. New York: Parkstone Press.
  • Bayl, F. (1997). Resimde Dışavurumculuk. E. Batur (Dü.) içinde, Modernizmin Serüveni (S. Rifat, Çev.). İstanbul: Yapı Kredi yayınları.
  • Cook, C. (2015). The Apocalyptic Landscapes Of Ludwig Meidner. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Birmingham: The University of Birmingham, The Barber Institute of Fine Arts.
  • Eliol, C. S., & Roters, E. (1989). The Apocalyptic Landscapes of Ludwig Meidner. Münih: Prestel.
  • Glaubinger, J. (1982). A Double-Sided Drawing by Ludwig Meidner. 69(9), 297-307.
  • Haxthausen, C. W. (1985). Modern German Masterpieces. Saint Louis: St. Louis Art Museum.
  • Hobsbawm, E. (2011). Kısa 20. yüzyıl: 1914-1991 Aşırılıklar Çağı. (Y. Alogan, Çev.) İstanbul: Everest Yayınları. Leicester's German Expressionist Collection. (tarih yok). https://www.germanexpressionismleicester.org/leicesters-collection/artists-and-artworks/ludwig-meidner/apocalyptic-vision, Erişim tarihi: 10.12.2024.
  • Miesel, V. H. (1970). Voices of German expressionism. New Jersey: Prentice-Hall. Nişanyan Sözlük. (tarih yok). https://www.nisanyansozluk.com/kelime/apokalips, Erişim tarihi: 09.09.2024.
  • Simmel, G. (2003). Modern Kültürde Çatışma. (T. Bora, N. Kalaycı, & E. Gen, Çev.) İstanbul: İletişim Yayıncılık.
  • Sotheby's. (tarih yok). https://www.sothebys.com/en/auctions/ecatalogue/2018/impressionist-modern-art-evening-sale-n09930/lot.25.html, Erişim tarihi: 09.22.2024.
  • Tönnies, F. (2000). Gemeinschaft ve Gesselschaft. A. Aydoğan (Dü.) içinde, Şehir ve Cemiyet (A. Aydoğan, Çev., s. 185-217). İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Vogt, P. (1980). Expressionism. New York: H. N. Abrams.

DESTRUCTION AND CONSTRUCTION: LUDWIG MEIDNER’S APOCALYPTIC LANDSCAPE

Year 2024, Volume: 8 Issue: 4, 313 - 323, 30.12.2024

Abstract

Ludwig Meidner, born in 1884, is considered one of the pioneers of the Expressionist Born in 1884, painter Ludwig Meidner is considered one of the pioneers of the Expressionist movement. Beginning his artistic career in Berlin, he is especially known for his Apocalyptic Landscapes, a series of paintings centered around the theme of apocalypse. These works, reflecting the chaos of modern life, metropolitan existence, and the human inner world, establish a strong connection with the sociocultural atmosphere of the time. Although created before it had begun, they contain forebodings of the destruction that would come with World War I. This approach by the artist is not merely an aesthetic expression but also contains a profound critique that includes societal and individual anxieties.
This study aims to conduct both a formal and contextual analysis of Meidner’s painting Apocalyptic Landscape, which embodies all the characteristics of his apocalyptic-themed works. Through this analysis, it seeks to convey the societal and individual dilemmas of the era from the artist's perspective and shed light on early 20th-century Europe, particularly its first quarter, from a visual standpoint. In line with this goal, the artwork is examined within its historical context and analyzed through the lens of modern age and urban life, considering the shifting sociocultural and political conditions of the period. As a result of this analysis, it has been determined that the depicted scenes of destruction simultaneously contain a sociological analysis of the construction process of a new era, as well as presenting anxieties about the threats brought by modernity to the viewer in a metaphorical way. Consequently, the evaluations conducted within the scope of this research lead to the conclusion that "Apocalyptic Landscape" is a valuable work not only in terms of its artistic qualities but also as a representation of a historical process.

References

  • Bassie, A. (2008). Expressionism. New York: Parkstone Press.
  • Bayl, F. (1997). Resimde Dışavurumculuk. E. Batur (Dü.) içinde, Modernizmin Serüveni (S. Rifat, Çev.). İstanbul: Yapı Kredi yayınları.
  • Cook, C. (2015). The Apocalyptic Landscapes Of Ludwig Meidner. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Birmingham: The University of Birmingham, The Barber Institute of Fine Arts.
  • Eliol, C. S., & Roters, E. (1989). The Apocalyptic Landscapes of Ludwig Meidner. Münih: Prestel.
  • Glaubinger, J. (1982). A Double-Sided Drawing by Ludwig Meidner. 69(9), 297-307.
  • Haxthausen, C. W. (1985). Modern German Masterpieces. Saint Louis: St. Louis Art Museum.
  • Hobsbawm, E. (2011). Kısa 20. yüzyıl: 1914-1991 Aşırılıklar Çağı. (Y. Alogan, Çev.) İstanbul: Everest Yayınları. Leicester's German Expressionist Collection. (tarih yok). https://www.germanexpressionismleicester.org/leicesters-collection/artists-and-artworks/ludwig-meidner/apocalyptic-vision, Erişim tarihi: 10.12.2024.
  • Miesel, V. H. (1970). Voices of German expressionism. New Jersey: Prentice-Hall. Nişanyan Sözlük. (tarih yok). https://www.nisanyansozluk.com/kelime/apokalips, Erişim tarihi: 09.09.2024.
  • Simmel, G. (2003). Modern Kültürde Çatışma. (T. Bora, N. Kalaycı, & E. Gen, Çev.) İstanbul: İletişim Yayıncılık.
  • Sotheby's. (tarih yok). https://www.sothebys.com/en/auctions/ecatalogue/2018/impressionist-modern-art-evening-sale-n09930/lot.25.html, Erişim tarihi: 09.22.2024.
  • Tönnies, F. (2000). Gemeinschaft ve Gesselschaft. A. Aydoğan (Dü.) içinde, Şehir ve Cemiyet (A. Aydoğan, Çev., s. 185-217). İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Vogt, P. (1980). Expressionism. New York: H. N. Abrams.
There are 12 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Music (Other)
Journal Section TOBİDER - International Journal of Social Sciences Volume 8 Issue 4
Authors

Altay Aldoğan 0000-0002-5347-5195

Early Pub Date December 25, 2024
Publication Date December 30, 2024
Submission Date October 13, 2024
Acceptance Date December 3, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 8 Issue: 4

Cite

APA Aldoğan, A. (2024). YIKIM VE İNŞA: LUDWİG MEİDNER’İN APOKALİPTİK MANZARASI. Uluslararası Toplumsal Bilimler Dergisi, 8(4), 313-323.