Research Article
BibTex RIS Cite

TREE PLANTING IN THE RELATIONSHIP BETWEEN SOCIAL SCULPTURE AND ECOLOGY AND ART

Year 2024, Volume: 8 Issue: 4, 256 - 273

Abstract

Social sculpture is a form of artistic expression that argues that art should be used as a tool for social and environmental change. The concept of social sculpture suggests that art can be not only an aesthetic expression but also a force that promotes social and environmental awareness. This study examines the intersection of Joseph Beuys' concept of social sculpture and ecological art, especially tree planting practices. Joseph Beuys' “7000 Oaks” project is an important example of how the concept of social sculpture can be integrated into ecological art. As an example of Beuys' approach, which emphasizes the role of social sculpture in social and environmental transformation, the conceptual evaluations of the artists selected for the subject of the research were investigated and the conceptual evaluations of the artists who applied their projects with tree planting in social sculpture and ecological art were investigated. The research aims to investigate the reflections of environmental art practices such as tree planting on society, questioning the basic principles of social Sculpture and ecological art. Furthermore, the effects of environmental projects such as tree planting on raising social and ecological awareness were evaluated. In conclusion, ecological art projects such as tree planting are important practices that reinforce the role of social sculpture in social and environmental transformation. Such projects position art as an effective tool for both social awareness and environmental improvement by demonstrating how art has a powerful impact in terms of social participation and environmental responsibility.

References

  • Antmen, A. (2014). 20. Yüzyıl Batı sanatında akımlar. Sel Yayıncılık.
  • Arslan, M. (2024). Kent ağaçları ve koruma yaklaşımları. https://acikders.ankara.edu.tr/pluginfile.php/64507/mod_resource/content/1/9.%20hafta.pdf.
  • Atakan, N. (2015). Sanatta alternatif arayışlar. İzmir: Karakalem Kitabevi Yayınları.
  • Balcı, H. (2023). Joseph Beuys’un çalışmalarında kendilik pratikleri ve özneleşme süreci. Sanat&Tasarım Dergisi, 13 (2), 2023: 545-560 DOI: 10.20488/sanattasarim.1403866
  • Bastaban, Ü. (2024). Kolektif farkındalığın geliştirilmesinde sanatın rolü. Uluslararası İletişim ve Sanat Dergisi, 5(11), 172-192.
  • Batur, M. & Kuyucuk, E. (2022). The Art Of Performance And The Lımıts Of The Body. Inonu Unıversıty Journal Of Culture And Art İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi Volume/Cilt: 8 No/Sayı: 1 44-53.
  • Beuys, J. (1982). Dokumante 7 Sergisi, 7.000 Meşe, Joseph Beuys, https://galiciangarden.com/7000-oaks-de-joseph-beuys. [Resim]
  • Beuys, J. (1984). 7000 Meşe, 1982, Dennhäuser Straße, Kassel, Almanya [Resim]. https://publicdelivery.org/joseph-beuys-7000-oaks/
  • Biddle, E. (2013). ReAnimating Joseph Beuys “Social Sculpture”: Artistic Interventions and the Occupy Movem) Ağaç Dağı, Yaşayan Bir Zaman Kapsülü [Resim]. http://www.agnesdenesstudio.com/works4.html
  • Daşkesen, H. (2022). Çağdaş heykel sanatında kültürel kimliği konumlandırmak: Wolfgang Laib’in yapıtları üzerinden bir değerlendirme. The Turkish online journal of design, art and communication - tojdac , vol.11, no.4, pp.1285-1302.
  • Denes, A. (1992). Ağaç dağı-Yaşayan bir zaman kapsülü-11.000 ağaç, 11.000 İnsan, 400 Yıl, 1992-96, (420 x 270 x 28 metre) Ylojarvi, Finlandiya [Resim]. http://www.agnesdenesstudio.com/works1.html
  • Denes, A. (2001). New york için bir orman- zihin ve ruh için bir barış parkı .[Resim].http://www.agnesdenesstudio.com/works7.html
  • Denes, A. (2014). New York İçin Bir Orman - Zihin ve Ruh İçin Bir Barış Parkı Edg(mere Çöplüğü Projesi, Queens, New York © 2014 Agnes Denes, .[Resim] http://www.agnesdenesstudio.com/works1.html
  • Dilluns, (2022). Lynne Hull: Hücreleri dolduran kültürler. [Resim] https://newscapeland.blogspot.com/2012/07/lynne-hull-escultures-que-criden-els.html
  • Duran, E. M., Atalay, M.C & Gürses, B. (2019). Arazi sanatı bağlamında kentlerdeki ekolojik sanat uygulamaları. Uluslararası sanad kongresi bildiri kitabı. https://www.academia.edu/45050510/ULUSLARARASI_SANAD_KONGRES%C4%B0_B%C4%B0LD%C4%B0R%C4%B0_K%C4%B0TABI,s.763.
  • Tomsuk, E E. (2022). Beuys ve doğa ilişkisi bağlamında sanatın iyileştirme gücü. Ulakbilge, 76 s. 907– 916. doi: 10.7816/ulakbilge-10-76-01
  • Gezimanya (2024). Sappora hakkında bilinmesi gerekenler https://gezimanya.com/sapporo/gezilecek-yerler/moerenuma-parki
  • Girgin, F. (2022). Küresel iklim değişikliğinin çağdaş sanata yansımaları. Hitit Sosyal Bilimler Dergisi, 15(2), 429-452. doi: 10.17218/hititsbd.1177977
  • Gökova, H. (2020). Çevresel sanatta doğa unsurları ve süreçlerinin yeri ve önemi. Tykhe, 5(9): 175-189.
  • Hopkins, D. (20218). Modern sanattan sonra 1945-2017. İnkılap Kitabevi. İstanbul.
  • Hull, L. (1994). Rezervuar ağacı [Resim]. Derbyshire, İngiltere, https://throughstones.wordpress.com/2008/02/06/the-artist
  • Karaşah, B. & Sarı, D. (2018). Kent kimliğinde etkili bir bileşen: Doğal bitkiler,. International Social Sciences Studies Journal, 4(26): 5539-5545.
  • Konečni, V. J. (2016). Moerenuma Park in Sapporo, Japan: Isamu Noguchi’s Chef-d’Oeuvre. Art and Design Review, 4, 64-76. http://dx.doi.org/10.4236/adr.2016.43009
  • Lima, M. (2011). Mobil plantón, kamusal yeşil alanların yaratılmasına yol açan “yürüyen orman performansı [Resim]. https://luciamonge.com/works/planton-movil
  • Bulat, M & Bulat, S. (2023). Doğa ve sanat, IV. Uluslararası Sürdürülebilir Gelişme Çerçevesinde “Kırsal Alanlar ve Ekoloji” Kongresi (RUDESU2023) 05-06 Ekim 2023 Girne-Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti , Girne, Cyprus (KKYC), s.220-236.
  • Mamur, N. (2017). Ekolojik sanat: Çevre eğitimi ile sanatın kesişme noktası, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi - Mersin University Journal of the Faculty of Education “Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(3): 1000-1016” DOI: http://dx.doi.org/10.17860/mersinefd.316297
  • Monge, L. (2024). Mobil plantasyon https://luciamonge.com/works/planton-movil. Noguchi, I. (2005). Moerenuma Park, Sappora, Japonya [Resim]. https://www.travel-around-japan.com/k11-20-moerenuma-park.html
  • Noguchi, I. (2005). Moerenuma Park, Sappora, Japonya [Resim]. https://www.therealjapan.com/tetra-mound-in-incredible-moerenuma-park-sapporo/
  • Ono, Y. (21997-2007). Ex It [Resim]. https://www.istanbulm odern.org/koleksiyon/ex-it Sonfist, A. (1965-1975). New York Şehrinin Zaman Manzarası, (1965-1978-Günümüz), Açık Alan Yerleştirmesi [Resim]. https://villageview.nyc/2024/08/04/7105/ 29.102024
  • Şahin, D. & Arat, K. N. (2022). Joseph Beuys’un 7000 meşe projesinin Gerimas’ın göstergebilim çözümleme yöntemiyle incelenmesi. İnönü Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, (INIJOSS), 11(1), 228-242. https://doi.org/10.54282/inijoss.1077870
  • Şengünalp, C. (2018). İsamu Noguchi’nin heykelsi bahçe ve oyun alanı tasarımları, DOI: 10.7816/idil-07-51-18https://www.idildergisi.com/makale/pdf/1541420988.pdf
  • Bulat, M & Bulat, S. (2023). Doğa ve sanat. IV. Uluslararası Sürdürülebilir Gelişme Çerçevesinde “Kırsal Alanlar ve Ekoloji” Kongresi (RUDESU2023) 05-06 Ekim 2023 Girne-Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti, Girne, Kıbrıs (Kktc), 5 - 06 Ekim 2023, ss.280-297.
  • Kawachi, T. (2018). Heykelden gövdeye ve bahçeye Isamu Noguchi Tokyo Opera Şehri Sanat Galerisi, https://realtokyo.co.jp/en/exhibition/isamu-noguchi-from-sculpture-to-body-and-gardentokyo-opera-city-art-gallery-2018-7-14-9-24/
  • Şengünalp, C. (2019). Ekolojik sanat bağlamında Agnes Denes’in onarıcı çevresel heykelleri. Al -farabi 4. Uluslararası Sosyal Bilimler Kongresi ISBN – 978-605-7875-66-2.
  • Kaya, İ. & Bulat, M. (2022). Kampüs alanındaki kurumuş bir ağacın sanat nesnesine dönüşüm süreci ve olasılıklar. The Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 12 (1), 140-155.
  • Tan, Y. (2022). Doğanın sanata yansımaları ve ekolojik sanat. Malatya Turgut Özal Üniversitesi, İnsanat: Sanat Tasarım ve Mimarlık Araştırmaları Dergisi. C.2, S:2 s.21-41.
  • Yağmur, Ö. (2016). Doğayı şekillendiren sanat: alnd art. idil, 5 (27), s.1977-1988.
  • Vural, A, & Demir, S.& Boyno, G. (2018). Biyoremediasyon ve fungusların biyoremediasyonda kullanılması. YYÜ TAR BİL DERG (YYU J AGR SCI), 28(4): 490-501.
  • Yazçiçek, R (2012). Metafizik alanda sörf ya da mecaz ve semboller üzerinden anlamlandırma: Bir anlatım yöntemi olarak metafor. Milel ve Nihal, İnanç, Kültür ve Mitoloji Araştırmaları Dergisi,9 (1), 135-164.
  • Yüksel, A. O. & Yüksel, İ. (2022). Sanat alanında değişen doğa algısı ve ekolojik sanat. International Academic Social Resources Journal, (e-ISSN: 2636-7637), Vol:7, Issue:44; pp:1778- 1784.
  • Zeybek, O. (2024). Kent peyzajında ekolojik sanat, Urban 21 Journal, 2(2), 130-152.

SOSYAL HEYKEL KAVRAMI VE EKOLOJİ SANAT İLİŞKİSİNDE AĞAÇ DİKİMİ

Year 2024, Volume: 8 Issue: 4, 256 - 273

Abstract

Sosyal heykel, sanatın toplumsal ve çevresel değişim için bir araç olarak kullanılması gerektiğini savunan sanatsal ifade biçimidir. Sosyal heykel kavramı, sanatın sadece estetik bir ifade değil, aynı zamanda toplumsal ve çevresel bilinçlenmeyi teşvik eden bir güç olabileceğini öne sürmektedir. Bu çalışma Joseph Beuys’un sosyal heykel kavramı ile ekolojik sanatın kesişim noktasını, özellikle ağaç dikimi uygulamalarını incelemektedir. Joseph Beuys'un “7000 Meşe” projesi, sosyal heykel kavramının ekoloji sanatına nasıl entegre edilebileceğine dair önemli bir örnektir. Sosyal heykelin toplumsal ve çevresel dönüşümdeki rolünü vurgulayan Beuys’un yaklaşımına örnek olarak, araştırma konusuna yönelik seçilmiş sanatçıların sosyal heykel ve ekolojik sanat içerisinde ağaç dikimi ile projelerini uygulamalı olarak yapan sanatçıların kavramsal değerlendirmeleri araştırılmış, sanatçı çalışmaları incelenmiştir. Araştırma, sosyal heykel ve ekoloji sanatının temel prensiplerini sorgulayan, ağaç dikimi gibi çevresel sanat uygulamalarının topluma yansımalarını araştırmayı amaçlamaktadır. Ayrıca, ağaç dikimi gibi çevresel projelerin toplumsal bilinçlenme ve ekolojik farkındalık yaratma üzerindeki etkileri değerlendirilmiştir. Sonuç olarak, ağaç dikimi gibi ekolojik sanat projeleri, sosyal heykel kavramının toplumsal ve çevresel dönüşümdeki rolünü pekiştiren önemli uygulamalardır. Bu tür projeler, sanatın toplumsal katılım ve çevresel sorumluluk açısından ne kadar güçlü bir etkiye sahip olduğunu göstererek sanatı hem toplumsal bilinçlenme hem de çevresel iyileşme için etkili bir araç olarak konumlandırır.

References

  • Antmen, A. (2014). 20. Yüzyıl Batı sanatında akımlar. Sel Yayıncılık.
  • Arslan, M. (2024). Kent ağaçları ve koruma yaklaşımları. https://acikders.ankara.edu.tr/pluginfile.php/64507/mod_resource/content/1/9.%20hafta.pdf.
  • Atakan, N. (2015). Sanatta alternatif arayışlar. İzmir: Karakalem Kitabevi Yayınları.
  • Balcı, H. (2023). Joseph Beuys’un çalışmalarında kendilik pratikleri ve özneleşme süreci. Sanat&Tasarım Dergisi, 13 (2), 2023: 545-560 DOI: 10.20488/sanattasarim.1403866
  • Bastaban, Ü. (2024). Kolektif farkındalığın geliştirilmesinde sanatın rolü. Uluslararası İletişim ve Sanat Dergisi, 5(11), 172-192.
  • Batur, M. & Kuyucuk, E. (2022). The Art Of Performance And The Lımıts Of The Body. Inonu Unıversıty Journal Of Culture And Art İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi Volume/Cilt: 8 No/Sayı: 1 44-53.
  • Beuys, J. (1982). Dokumante 7 Sergisi, 7.000 Meşe, Joseph Beuys, https://galiciangarden.com/7000-oaks-de-joseph-beuys. [Resim]
  • Beuys, J. (1984). 7000 Meşe, 1982, Dennhäuser Straße, Kassel, Almanya [Resim]. https://publicdelivery.org/joseph-beuys-7000-oaks/
  • Biddle, E. (2013). ReAnimating Joseph Beuys “Social Sculpture”: Artistic Interventions and the Occupy Movem) Ağaç Dağı, Yaşayan Bir Zaman Kapsülü [Resim]. http://www.agnesdenesstudio.com/works4.html
  • Daşkesen, H. (2022). Çağdaş heykel sanatında kültürel kimliği konumlandırmak: Wolfgang Laib’in yapıtları üzerinden bir değerlendirme. The Turkish online journal of design, art and communication - tojdac , vol.11, no.4, pp.1285-1302.
  • Denes, A. (1992). Ağaç dağı-Yaşayan bir zaman kapsülü-11.000 ağaç, 11.000 İnsan, 400 Yıl, 1992-96, (420 x 270 x 28 metre) Ylojarvi, Finlandiya [Resim]. http://www.agnesdenesstudio.com/works1.html
  • Denes, A. (2001). New york için bir orman- zihin ve ruh için bir barış parkı .[Resim].http://www.agnesdenesstudio.com/works7.html
  • Denes, A. (2014). New York İçin Bir Orman - Zihin ve Ruh İçin Bir Barış Parkı Edg(mere Çöplüğü Projesi, Queens, New York © 2014 Agnes Denes, .[Resim] http://www.agnesdenesstudio.com/works1.html
  • Dilluns, (2022). Lynne Hull: Hücreleri dolduran kültürler. [Resim] https://newscapeland.blogspot.com/2012/07/lynne-hull-escultures-que-criden-els.html
  • Duran, E. M., Atalay, M.C & Gürses, B. (2019). Arazi sanatı bağlamında kentlerdeki ekolojik sanat uygulamaları. Uluslararası sanad kongresi bildiri kitabı. https://www.academia.edu/45050510/ULUSLARARASI_SANAD_KONGRES%C4%B0_B%C4%B0LD%C4%B0R%C4%B0_K%C4%B0TABI,s.763.
  • Tomsuk, E E. (2022). Beuys ve doğa ilişkisi bağlamında sanatın iyileştirme gücü. Ulakbilge, 76 s. 907– 916. doi: 10.7816/ulakbilge-10-76-01
  • Gezimanya (2024). Sappora hakkında bilinmesi gerekenler https://gezimanya.com/sapporo/gezilecek-yerler/moerenuma-parki
  • Girgin, F. (2022). Küresel iklim değişikliğinin çağdaş sanata yansımaları. Hitit Sosyal Bilimler Dergisi, 15(2), 429-452. doi: 10.17218/hititsbd.1177977
  • Gökova, H. (2020). Çevresel sanatta doğa unsurları ve süreçlerinin yeri ve önemi. Tykhe, 5(9): 175-189.
  • Hopkins, D. (20218). Modern sanattan sonra 1945-2017. İnkılap Kitabevi. İstanbul.
  • Hull, L. (1994). Rezervuar ağacı [Resim]. Derbyshire, İngiltere, https://throughstones.wordpress.com/2008/02/06/the-artist
  • Karaşah, B. & Sarı, D. (2018). Kent kimliğinde etkili bir bileşen: Doğal bitkiler,. International Social Sciences Studies Journal, 4(26): 5539-5545.
  • Konečni, V. J. (2016). Moerenuma Park in Sapporo, Japan: Isamu Noguchi’s Chef-d’Oeuvre. Art and Design Review, 4, 64-76. http://dx.doi.org/10.4236/adr.2016.43009
  • Lima, M. (2011). Mobil plantón, kamusal yeşil alanların yaratılmasına yol açan “yürüyen orman performansı [Resim]. https://luciamonge.com/works/planton-movil
  • Bulat, M & Bulat, S. (2023). Doğa ve sanat, IV. Uluslararası Sürdürülebilir Gelişme Çerçevesinde “Kırsal Alanlar ve Ekoloji” Kongresi (RUDESU2023) 05-06 Ekim 2023 Girne-Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti , Girne, Cyprus (KKYC), s.220-236.
  • Mamur, N. (2017). Ekolojik sanat: Çevre eğitimi ile sanatın kesişme noktası, Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi - Mersin University Journal of the Faculty of Education “Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(3): 1000-1016” DOI: http://dx.doi.org/10.17860/mersinefd.316297
  • Monge, L. (2024). Mobil plantasyon https://luciamonge.com/works/planton-movil. Noguchi, I. (2005). Moerenuma Park, Sappora, Japonya [Resim]. https://www.travel-around-japan.com/k11-20-moerenuma-park.html
  • Noguchi, I. (2005). Moerenuma Park, Sappora, Japonya [Resim]. https://www.therealjapan.com/tetra-mound-in-incredible-moerenuma-park-sapporo/
  • Ono, Y. (21997-2007). Ex It [Resim]. https://www.istanbulm odern.org/koleksiyon/ex-it Sonfist, A. (1965-1975). New York Şehrinin Zaman Manzarası, (1965-1978-Günümüz), Açık Alan Yerleştirmesi [Resim]. https://villageview.nyc/2024/08/04/7105/ 29.102024
  • Şahin, D. & Arat, K. N. (2022). Joseph Beuys’un 7000 meşe projesinin Gerimas’ın göstergebilim çözümleme yöntemiyle incelenmesi. İnönü Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, (INIJOSS), 11(1), 228-242. https://doi.org/10.54282/inijoss.1077870
  • Şengünalp, C. (2018). İsamu Noguchi’nin heykelsi bahçe ve oyun alanı tasarımları, DOI: 10.7816/idil-07-51-18https://www.idildergisi.com/makale/pdf/1541420988.pdf
  • Bulat, M & Bulat, S. (2023). Doğa ve sanat. IV. Uluslararası Sürdürülebilir Gelişme Çerçevesinde “Kırsal Alanlar ve Ekoloji” Kongresi (RUDESU2023) 05-06 Ekim 2023 Girne-Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti, Girne, Kıbrıs (Kktc), 5 - 06 Ekim 2023, ss.280-297.
  • Kawachi, T. (2018). Heykelden gövdeye ve bahçeye Isamu Noguchi Tokyo Opera Şehri Sanat Galerisi, https://realtokyo.co.jp/en/exhibition/isamu-noguchi-from-sculpture-to-body-and-gardentokyo-opera-city-art-gallery-2018-7-14-9-24/
  • Şengünalp, C. (2019). Ekolojik sanat bağlamında Agnes Denes’in onarıcı çevresel heykelleri. Al -farabi 4. Uluslararası Sosyal Bilimler Kongresi ISBN – 978-605-7875-66-2.
  • Kaya, İ. & Bulat, M. (2022). Kampüs alanındaki kurumuş bir ağacın sanat nesnesine dönüşüm süreci ve olasılıklar. The Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 12 (1), 140-155.
  • Tan, Y. (2022). Doğanın sanata yansımaları ve ekolojik sanat. Malatya Turgut Özal Üniversitesi, İnsanat: Sanat Tasarım ve Mimarlık Araştırmaları Dergisi. C.2, S:2 s.21-41.
  • Yağmur, Ö. (2016). Doğayı şekillendiren sanat: alnd art. idil, 5 (27), s.1977-1988.
  • Vural, A, & Demir, S.& Boyno, G. (2018). Biyoremediasyon ve fungusların biyoremediasyonda kullanılması. YYÜ TAR BİL DERG (YYU J AGR SCI), 28(4): 490-501.
  • Yazçiçek, R (2012). Metafizik alanda sörf ya da mecaz ve semboller üzerinden anlamlandırma: Bir anlatım yöntemi olarak metafor. Milel ve Nihal, İnanç, Kültür ve Mitoloji Araştırmaları Dergisi,9 (1), 135-164.
  • Yüksel, A. O. & Yüksel, İ. (2022). Sanat alanında değişen doğa algısı ve ekolojik sanat. International Academic Social Resources Journal, (e-ISSN: 2636-7637), Vol:7, Issue:44; pp:1778- 1784.
  • Zeybek, O. (2024). Kent peyzajında ekolojik sanat, Urban 21 Journal, 2(2), 130-152.
There are 41 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Music (Other)
Journal Section TOBİDER - International Journal of Social Sciences Volume 8 Issue 4
Authors

Muhammet Hanifi Zengin 0000-0001-7417-5485

İlhan Kaya 0000-0002-3627-4818

Early Pub Date December 25, 2024
Publication Date
Submission Date November 2, 2024
Acceptance Date November 19, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 8 Issue: 4

Cite

APA Zengin, M. H., & Kaya, İ. (2024). SOSYAL HEYKEL KAVRAMI VE EKOLOJİ SANAT İLİŞKİSİNDE AĞAÇ DİKİMİ. Uluslararası Toplumsal Bilimler Dergisi, 8(4), 256-273.