Social sculpture is a form of artistic expression that argues that art should be used as a tool for social and environmental change. The concept of social sculpture suggests that art can be not only an aesthetic expression but also a force that promotes social and environmental awareness. This study examines the intersection of Joseph Beuys' concept of social sculpture and ecological art, especially tree planting practices. Joseph Beuys' “7000 Oaks” project is an important example of how the concept of social sculpture can be integrated into ecological art. As an example of Beuys' approach, which emphasizes the role of social sculpture in social and environmental transformation, the conceptual evaluations of the artists selected for the subject of the research were investigated and the conceptual evaluations of the artists who applied their projects with tree planting in social sculpture and ecological art were investigated. The research aims to investigate the reflections of environmental art practices such as tree planting on society, questioning the basic principles of social Sculpture and ecological art. Furthermore, the effects of environmental projects such as tree planting on raising social and ecological awareness were evaluated. In conclusion, ecological art projects such as tree planting are important practices that reinforce the role of social sculpture in social and environmental transformation. Such projects position art as an effective tool for both social awareness and environmental improvement by demonstrating how art has a powerful impact in terms of social participation and environmental responsibility.
Sosyal heykel, sanatın toplumsal ve çevresel değişim için bir araç olarak kullanılması gerektiğini savunan sanatsal ifade biçimidir. Sosyal heykel kavramı, sanatın sadece estetik bir ifade değil, aynı zamanda toplumsal ve çevresel bilinçlenmeyi teşvik eden bir güç olabileceğini öne sürmektedir. Bu çalışma Joseph Beuys’un sosyal heykel kavramı ile ekolojik sanatın kesişim noktasını, özellikle ağaç dikimi uygulamalarını incelemektedir. Joseph Beuys'un “7000 Meşe” projesi, sosyal heykel kavramının ekoloji sanatına nasıl entegre edilebileceğine dair önemli bir örnektir. Sosyal heykelin toplumsal ve çevresel dönüşümdeki rolünü vurgulayan Beuys’un yaklaşımına örnek olarak, araştırma konusuna yönelik seçilmiş sanatçıların sosyal heykel ve ekolojik sanat içerisinde ağaç dikimi ile projelerini uygulamalı olarak yapan sanatçıların kavramsal değerlendirmeleri araştırılmış, sanatçı çalışmaları incelenmiştir. Araştırma, sosyal heykel ve ekoloji sanatının temel prensiplerini sorgulayan, ağaç dikimi gibi çevresel sanat uygulamalarının topluma yansımalarını araştırmayı amaçlamaktadır. Ayrıca, ağaç dikimi gibi çevresel projelerin toplumsal bilinçlenme ve ekolojik farkındalık yaratma üzerindeki etkileri değerlendirilmiştir. Sonuç olarak, ağaç dikimi gibi ekolojik sanat projeleri, sosyal heykel kavramının toplumsal ve çevresel dönüşümdeki rolünü pekiştiren önemli uygulamalardır. Bu tür projeler, sanatın toplumsal katılım ve çevresel sorumluluk açısından ne kadar güçlü bir etkiye sahip olduğunu göstererek sanatı hem toplumsal bilinçlenme hem de çevresel iyileşme için etkili bir araç olarak konumlandırır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Music (Other) |
Journal Section | TOBİDER - International Journal of Social Sciences Volume 8 Issue 4 |
Authors | |
Early Pub Date | December 25, 2024 |
Publication Date | |
Submission Date | November 2, 2024 |
Acceptance Date | November 19, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 8 Issue: 4 |