This study aims to examine the effects of non-formal music education processes on child development in Turkey and their interaction with formal music education. The study analyzes the contributions of non-formal music education to children’s cognitive, emotional, kinesthetic and social development. Within the scope of the research, the concepts of formal and non-formal education are explored in detail, and the current state and effects of non-formal music education practices in Turkey are evaluated.
The research was conducted using a qualitative method, employing document analysis techniques. In this context, studies on Turkey’s non-formal music education policies, practices, and their impacts on child development were examined through a comprehensive literature review. The analysis revealed that non-formal music education enhances children’s creative thinking, empathy, and collaboration skills while contributing to the process of social awareness. However, it was also determined that inequalities in access to non-formal music education persist in rural areas and among disadvantaged groups.
The findings of the study indicate that non-formal music education is a vital tool for child development but highlights the necessity for more inclusive and sustainable policies in this field. Accordingly, it is recommended to restructure education policies to address the needs of disadvantaged groups, improve teacher training programs, and develop non-formal music education activities to encourage broader participation.
Bu araştırma, Türkiye’de yaygın müzik eğitimi süreçlerinin çocuk gelişimi üzerindeki etkilerini ve örgün müzik eğitimi ile olan etkileşimlerini incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışmada, yaygın müzik eğitiminin; çocukların bilişsel, duygusal, devinişsel ve sosyal gelişimine olan katkıları analiz edilmiştir. Araştırma kapsamında örgün ve yaygın eğitim kavramları ayrıntılı bir şekilde ele alınmış, Türkiye’deki yaygın müzik eğitimi uygulamalarının mevcut durumu ve etkileri değerlendirilmiştir.
Araştırma, nitel bir yöntemle gerçekleştirilmiş ve doküman incelemesi tekniği kullanılmıştır. Bu bağlamda, Türkiye’deki yaygın müzik eğitimi politikaları, uygulamaları ve bu uygulamaların çocuk gelişimine yönelik etkileri üzerine yapılmış çalışmalar kapsamlı literatür taramasıyla incelenmiştir. Verilerin analizi sonucunda, yaygın müzik eğitiminin çocukların yaratıcı düşünme, empati geliştirme ve iş birliği becerilerini artırdığı, aynı zamanda toplumsal bilinçlenme sürecine katkı sağladığı belirlenmiştir. Ancak, kırsal bölgelerde ve dezavantajlı gruplar arasında yaygın müzik eğitimi erişiminde eşitsizliklerin devam ettiği tespit edilmiştir.
Araştırmanın bulguları, yaygın müzik eğitiminin çocuk gelişiminde önemli bir araç olduğunu, ancak bu alanda daha kapsayıcı ve sürdürülebilir politikaların gerekliliğini ortaya koymaktadır. Bu doğrultuda, eğitim politikalarının dezavantajlı grupların ihtiyaçlarını karşılayacak şekilde yeniden düzenlenmesi, eğitmen eğitimlerinin artırılması ve yaygın müzik eğitimi faaliyetlerinin daha geniş bir katılımı teşvik edecek şekilde geliştirilmesi önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Music Education, Musicology and Ethnomusicology |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 28, 2025 |
Submission Date | November 26, 2024 |
Acceptance Date | January 27, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 1 |