Book Review
BibTex RIS Cite

THE IMAGINARY USE OF THE WALL IN ILLUSTRATED CHILDREN'S BOOKS

Year 2025, Volume: 9 Issue: 1, 395 - 407, 28.03.2025

Abstract

In some children's picture books, the image of a wall is used to concretise abstract concepts that are difficult to teach and experience. In these books, the wall is used as an element of prejudice, discovery and curiosity, empathy and understanding. The aim of this study is to examine the purpose of the wall image used in picture books prepared for preschool children. Document analysis method, which is one of the qualitative research methods, was used in the study. The data source was determined by purposeful sampling method. Accordingly, the data sources of the research are Frederic Maupome and Stephane Senegas ‘The Wall’, Jonathan Standing ‘Through the Wall’, Ayşegül Dede ‘What's Behind the Wall?’, Jon Agee ‘There is a Wall in the Middle of This Book’ and Britta Teckentrup ‘The Little Mouse and the Red Wall’ picture books. Descriptive analysis technique was applied in the analysis of the data. The wall in children's picture books is actually a reflection of the inner world of the child. As a result of the research, the imaginary uses of the wall were determined as obstacles and discrimination, security and protection, creativity and imagination, prejudices and fears. In all the books, the wall carries the imagery of obstacle and separation, creativity and imagination.

References

  • Berger, John, (1995), Görme Biçimleri, Metis Yayınları, İstanbul.
  • Bowen, G. A. (2009). Document analysis as a qualitative research method. Qualitative research journal, 9(2), 27-40.
  • Ching, Francis D.K., (2006), İç Mekân Tasarımı - Resimli, Yem Yayın, İstanbul.
  • Erkurt, G. Ş. (2021), Wolfgang Borchert, Attila İlhan ve Nazım Hikmet’in Yapıtlarında ‘Toplumsal Vicdan’ve ‘İdeoloji’Temsilcisi. Diyalog, s. 23-47.
  • İskenderoğlu, L. (2009). Jean-Paul Sartre’ın “İmgelem” i, Sanatta İmge ve İmge Kökleri Üzerine. Jean-Paul Sartre's Imagination İs On, Image In Art And Root Of Images” Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 14(2), s. 157-166.
  • Onan, B. (2019). Dil Eğitiminin Temel Kavramları, Ankara: Nobel Yayınları.
  • Orhanoğlu, Hayrettin (2010): Sanat Eserinde İmgecilik ve Edip Cansever’in Şiirlerinde Gerceküstücü İmgeler. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, Erzurum. (https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/755510).
  • Platon, (2006), Devlet, Çev. M. Ali Cimcoz, İstanbul, İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul.
  • Sartre, J. Paul, (2006), İmgelem, (çev: Alp Tümertekin), İthaki Yayınları, İstanbul.
  • Şimşek, T. (2016). Kuramdan Uygulamaya Çocuk Edebiyatı, Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Türkdoğan, O. (1995). Bilimsel Değerlendirme ve Araştırma Metodolojisi. İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Yüksel, G. (2020). Fotoğraf Sanatında Metafor Olarak Duvar İmgesi: Evrensel Örneklerden Hareketle Türkiye ve Kuzey Kıbrıs’a Bir Bakış. Sanat Ve Tasarım Dergisi, 10(1), s. 174-195. https://doi.org/10.20488/sanattasarim.830806
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Zümrüt, Y., ve Eğe, T. G. (2021). SERAMİK SANATINDA EV TEMASI. Journal of International Social Research, Cilt 14, Sayı 77, s. 627-639.

RESİMLİ ÇOCUK KİTAPLARINDA DUVARIN İMGESEL KULLANIMI

Year 2025, Volume: 9 Issue: 1, 395 - 407, 28.03.2025

Abstract

Resimli çocuk kitaplarının bazılarında öğretilmesi ve deneyimlenmesi zor olan soyut kavramları somutlaştırmak adına duvar imgesi kullanılmaktadır. Bu kitaplarda duvar; önyargı, keşif ve merak, empati ve anlayış unsuru olarak kullanılır. Bu araştırmanın amacı okul öncesi çocuklarına yönelik hazırlanan resimli çocuk kitaplarında öne çıkarılan duvar imgesinin ne amaçla kullanıldığını incelemektir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden olan doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Veri kaynağı, amaçlı örnekleme yöntemiyle belirlenmiştir. Buna göre araştırmanın veri kaynağı; Frederic Maupome ve Stephane Senegas “Duvar”, Jonathan Standing “Duvarın İçinden”, Ayşegül Dede “Duvarın Arkasında Ne Var?”, Jon Agee “Bu Kitabın Ortasında Duvar Var” ve Britta Teckentrup “Küçük Fare ile Kırmızı Duvar” resimli çocuk kitaplarıdır. Verilerin analizinde betimsel analiz tekniği uygulanmıştır. Resimli çocuk kitaplarında karşımıza çıkarılan duvar aslında çocuğun iç dünyasının yansımasıdır. Araştırmanın sonucu olarak duvarın imgesel kullanımları engeller ve ayrım, güvenlik ve koruma, yaratıcılık ve hayal gücü, önyargılar ve korkular olarak belirlenmiştir. Kitapların hepsinde duvar; engel ve ayrım, yaratıcılık ve hayal gücü imgelemini taşımaktadır.

References

  • Berger, John, (1995), Görme Biçimleri, Metis Yayınları, İstanbul.
  • Bowen, G. A. (2009). Document analysis as a qualitative research method. Qualitative research journal, 9(2), 27-40.
  • Ching, Francis D.K., (2006), İç Mekân Tasarımı - Resimli, Yem Yayın, İstanbul.
  • Erkurt, G. Ş. (2021), Wolfgang Borchert, Attila İlhan ve Nazım Hikmet’in Yapıtlarında ‘Toplumsal Vicdan’ve ‘İdeoloji’Temsilcisi. Diyalog, s. 23-47.
  • İskenderoğlu, L. (2009). Jean-Paul Sartre’ın “İmgelem” i, Sanatta İmge ve İmge Kökleri Üzerine. Jean-Paul Sartre's Imagination İs On, Image In Art And Root Of Images” Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 14(2), s. 157-166.
  • Onan, B. (2019). Dil Eğitiminin Temel Kavramları, Ankara: Nobel Yayınları.
  • Orhanoğlu, Hayrettin (2010): Sanat Eserinde İmgecilik ve Edip Cansever’in Şiirlerinde Gerceküstücü İmgeler. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, Erzurum. (https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/755510).
  • Platon, (2006), Devlet, Çev. M. Ali Cimcoz, İstanbul, İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul.
  • Sartre, J. Paul, (2006), İmgelem, (çev: Alp Tümertekin), İthaki Yayınları, İstanbul.
  • Şimşek, T. (2016). Kuramdan Uygulamaya Çocuk Edebiyatı, Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Türkdoğan, O. (1995). Bilimsel Değerlendirme ve Araştırma Metodolojisi. İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Yüksel, G. (2020). Fotoğraf Sanatında Metafor Olarak Duvar İmgesi: Evrensel Örneklerden Hareketle Türkiye ve Kuzey Kıbrıs’a Bir Bakış. Sanat Ve Tasarım Dergisi, 10(1), s. 174-195. https://doi.org/10.20488/sanattasarim.830806
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Zümrüt, Y., ve Eğe, T. G. (2021). SERAMİK SANATINDA EV TEMASI. Journal of International Social Research, Cilt 14, Sayı 77, s. 627-639.
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Social Studies Education
Journal Section Research Article
Authors

Hatice Sağinak 0009-0003-5084-6004

Serap Uzuner Yurt 0000-0003-3730-2419

Publication Date March 28, 2025
Submission Date November 29, 2024
Acceptance Date February 1, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 9 Issue: 1

Cite

APA Sağinak, H., & Uzuner Yurt, S. (2025). RESİMLİ ÇOCUK KİTAPLARINDA DUVARIN İMGESEL KULLANIMI. Uluslararası Toplumsal Bilimler Dergisi, 9(1), 395-407.