In some children's picture books, the image of a wall is used to concretise abstract concepts that are difficult to teach and experience. In these books, the wall is used as an element of prejudice, discovery and curiosity, empathy and understanding. The aim of this study is to examine the purpose of the wall image used in picture books prepared for preschool children. Document analysis method, which is one of the qualitative research methods, was used in the study. The data source was determined by purposeful sampling method. Accordingly, the data sources of the research are Frederic Maupome and Stephane Senegas ‘The Wall’, Jonathan Standing ‘Through the Wall’, Ayşegül Dede ‘What's Behind the Wall?’, Jon Agee ‘There is a Wall in the Middle of This Book’ and Britta Teckentrup ‘The Little Mouse and the Red Wall’ picture books. Descriptive analysis technique was applied in the analysis of the data. The wall in children's picture books is actually a reflection of the inner world of the child. As a result of the research, the imaginary uses of the wall were determined as obstacles and discrimination, security and protection, creativity and imagination, prejudices and fears. In all the books, the wall carries the imagery of obstacle and separation, creativity and imagination.
Resimli çocuk kitaplarının bazılarında öğretilmesi ve deneyimlenmesi zor olan soyut kavramları somutlaştırmak adına duvar imgesi kullanılmaktadır. Bu kitaplarda duvar; önyargı, keşif ve merak, empati ve anlayış unsuru olarak kullanılır. Bu araştırmanın amacı okul öncesi çocuklarına yönelik hazırlanan resimli çocuk kitaplarında öne çıkarılan duvar imgesinin ne amaçla kullanıldığını incelemektir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden olan doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Veri kaynağı, amaçlı örnekleme yöntemiyle belirlenmiştir. Buna göre araştırmanın veri kaynağı; Frederic Maupome ve Stephane Senegas “Duvar”, Jonathan Standing “Duvarın İçinden”, Ayşegül Dede “Duvarın Arkasında Ne Var?”, Jon Agee “Bu Kitabın Ortasında Duvar Var” ve Britta Teckentrup “Küçük Fare ile Kırmızı Duvar” resimli çocuk kitaplarıdır. Verilerin analizinde betimsel analiz tekniği uygulanmıştır. Resimli çocuk kitaplarında karşımıza çıkarılan duvar aslında çocuğun iç dünyasının yansımasıdır. Araştırmanın sonucu olarak duvarın imgesel kullanımları engeller ve ayrım, güvenlik ve koruma, yaratıcılık ve hayal gücü, önyargılar ve korkular olarak belirlenmiştir. Kitapların hepsinde duvar; engel ve ayrım, yaratıcılık ve hayal gücü imgelemini taşımaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Social Studies Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 28, 2025 |
Submission Date | November 29, 2024 |
Acceptance Date | February 1, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 1 |