This study aims to examine Plato’s critique of democracy in the Republic. This study consists of three parts. First part of this study Plato’s critiques of democracy will be examined. There are two arguments that constitute critiques of Plato on democracy. The selfishness of people and unqualified rulers are introduced as his two important critiques. The first argument is that Democracy encourages people to be selfish and strengthens their selfish feelings. This leads to the weakening of social ties and excessive individualism. The second argument is that since the numerical majority determines the government in a democracy, unqualified people become the head of the state. Second part of this study, Plato’s critique of democracy will be explained by his understanding of politics as episteme. He clarifies his ideas and understanding of politics basically based on his metaphysics and epistemology. His political philosophy is directly related to his understanding of epistemology that is the core aspect of his metaphysical theory. By politics, as episteme, it means that people who have true knowledge of politics and expertise in this field. According to Plato, politics as episteme does not belong to any ordinary citizen who lacks skills including using reason properly through dialectics and disciplining passions only philosophers have this knowledge and features that differentiate them from others. The distinction between belief and knowledge creates politically hierarchical governing. In the last part of this study, Plato’s critiques of democracy will be evaluated.
Bu çalışma, Platon'un Devlet adlı eserindeki demokrasi eleştirisini incelemeyi amaçlamaktadır. Bu çalışma üç bölümden oluşmaktadır. Bu çalışmanın ilk bölümünde Platon’un demokrasi eleştirileri incelenecektir. Platon'un demokrasiye yönelik eleştirilerini oluşturan iki argüman vardır. İnsanların bencilliği ve niteliksiz yöneticiler, onun iki önemli eleştirisi olarak tanıtılmaktadır. İlk argüman, Demokrasinin insanları bencil olmaya teşvik ettiği ve bencil duygularını güçlendirdiğidir. Bu, sosyal bağların zayıflamasına ve aşırı bireyselciliğe yol açar. İkinci argüman, sayısal çoğunluk bir demokraside hükümeti belirlediğinden, niteliksiz insanların devletin başı haline geldiğidir. Bu çalışmanın ikinci bölümünde, Platon'un demokrasiye yönelik eleştirisi, siyaseti episteme olarak anlamasıyla açıklanacaktır. Onun siyaset anlayışı temel olarak kendi felsefi sistemindeki metafiziğe ve epistemolojisine dayanır. Siyaset felsefesi, metafizik teorisinin temel yönü olan epistemoloji anlayışıyla doğrudan ilişkilidir. Siyaset, episteme olarak, siyasetin gerçek bilgisine ve bu alanda uzmanlığa sahip olan kişiler anlamına gelir. Platon'a göre, episteme olarak siyaset, diyalektik yoluyla aklı doğru şekilde kullanma ve tutkuları disiplin altına alma gibi becerilerden yoksun olan sıradan bir vatandaşa ait değildir; yalnızca filozoflar bu bilgiye ve onları diğerlerinden ayıran özelliklere sahiptir. İnanç ve bilgi arasındaki ayrım, siyasi olarak hiyerarşik bir yönetim yaratır. Bu çalışmanın son bölümünde, Platon'un demokrasiye yönelik eleştirileri değerlendirilecektir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Systematic Philosophy (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 28, 2025 |
Submission Date | December 19, 2024 |
Acceptance Date | January 13, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 1 |