Higher-order thinking skills are extremely important in educational settings across all levels from preschool to higher education. Although determining the relationships between teacher candidates' critical thinking dispositions, logical thinking skills, and creative thinking tendencies could contribute to more accurate interpretations of these variables, no study in Turkey has examined these three variables together. The main purpose of this research is to examine to what extent teacher candidates' logical and creative thinking levels predict their critical thinking levels. Whether these predictors differ according to gender, age, and faculty constitutes the sub-objectives of the study. Conducted in a relational survey model, the study group consists of 223 volunteer students including Selçuk University Faculty of Education students and other teacher candidates receiving pedagogical training during the 2024-2025 academic year. The study group was determined through convenience sampling. Research data were collected via Google Forms using a Personal Information Form, Logical Thinking Scale, Creative Thinking Disposition Scale, and Critical Thinking Disposition Scale, and analyzed using multiple linear regression technique. According to the analysis results, both logical thinking skills and creative thinking dispositions were found to jointly predict critical thinking skills. The research revealed that logical thinking skills were the more significant predictor, explaining approximately 67% of participants' critical thinking scores through logical thinking skills and creative thinking dispositions. Consistent with results from the entire group, logical thinking skills also emerged as the more important predictor in subgroups. It was demonstrated that for participants in different groups based on gender, age, and faculty, over 64% of critical thinking scores were explained by logical thinking skills and creative thinking dispositions.
Üst düzey düşünme becerileri eğitim ortamlarında okul öncesinden başlayıp yükseköğretime kadar tüm eğitim düzeylerinde son derece önemlidir. Öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilimleri, mantıksal düşünme becerileri ve yaratıcı düşünme eğilimleri arasındaki ilişkilerin belirlenmesi bu değişkenler hakkında daha doğru yorumlar yapılmasına katkı sağlayabilmesine rağmen Türkiye’de bu üç değişkenin birlikte incelendiği herhangi bir çalışmaya rastlanılmamaktadır. Bu araştırmanın temel amacı, öğretmen adaylarının mantıksal ve yaratıcı düşünme düzeylerinin eleştirel düşünme düzeylerini ne ölçüde yordadığını incelemektir. Bu yordayıcıların cinsiyet, yaş ve fakültelerine göre farklılık gösterip göstermediği ise araştırmanın alt amaçlarını oluşturmaktadır. İlişkisel tarama modelinde yürütülen bu araştırmanın çalışma grubu, 2024-2025 akademik yılında Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi öğrencileri ve formasyon eğitimi alan diğer öğretmen adaylarını içeren toplam 223 gönüllü öğrenciden oluşmaktadır. Çalışma grubu, uygun örnekleme ile belirlenmiştir. Araştırma verileri, Kişisel Bilgi Formu, Mantıksal Düşünme Ölçeği, Yaratıcı Düşünme Eğilimi Ölçeği ve Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği kullanılarak Google Form yardımıyla toplanmış ve çoklu doğrusal regresyon tekniği ile analiz edilmiştir. Analiz sonuçlarına göre hem mantıksal düşünme becerisinin hem de yaratıcı düşünme eğiliminin birlikte eleştirel düşünme becerisini yordadığı bulunmuştur. Mantıksal düşünme becerisinin daha önemli yordayıcı olduğu araştırmada katılımcıların eleştirel düşünme puanlarının yaklaşık %67’sinin mantıksal düşünme becerisi ve yaratıcı düşünme eğilimi tarafından açıklandığı belirlenmiştir. Bütün gruptan elde edilen sonuçlara paralel şekilde alt gruplarda da mantıksal düşünme becerisinin daha önemli yordayıcı olduğu görülmüştür. Cinsiyet, yaş ve fakültelerine göre farklı gruplardaki katılımcıların eleştirel düşünme puanlarının mantıksal düşünme becerisi ve yaratıcı düşünme eğilimi tarafından %64’ün üzerindeki oranlarda açıklandığı ortaya konulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Teacher Education and Professional Development of Educators |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | October 12, 2025 |
Publication Date | October 17, 2025 |
Submission Date | April 14, 2025 |
Acceptance Date | June 22, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 3 |