The aim of this study is to show the effects of Web 2.0 on e-diplomacy activities carried out by ministries of foreign affairs. In addition, it is to address the effects of Web 2.0 on e-diplomacy activities of ministries of foreign affairs in the context of social networks. The aim of the study is to address the innovations, changes and transformations that have occurred in e-diplomacy activities of ministries of foreign affairs since the emergence of Web 2.0. In this study, academic studies, journals, books, web pages and social media posts are used while analyzing the innovations, changes and transformations that Web 2.0 has brought to e-diplomacy activities of ministries of foreign affairs in the context of social networks. Also the study first uses a literature review. The sources obtained in the literature review are included in the study according to their subjects.The study is limited to addressing the new formations, changes and developments that Web 2.0 has brought to e-diplomacy activities of ministries of foreign affairs within the framework of social networks. The study is important in terms of showing the place of Web 2.0 in the e-diplomacy activities of foreign ministries. In addition, it is also of particular importance in terms of addressing the historical process of Web 2.0 and e-diplomacy. The hypothesis of the study is to show that Web 2.0 has a positive effect on the e-diplomacy activities of foreign ministries. In addition, the study answers the questions “How did Web 2.0 affect the e-diplomacy activities of foreign ministries?”, “What is the place of Web 2.0 in e-diplomacy?”, “What are the historical process and characteristics of Web 2.0?”, “What are the historical process and characteristics of e-diplomacy?” and “What are the e-diplomacy activities carried out by foreign ministries in the context of social networks?”.
Bu çalışmanın amacı, Web 2.0’ın dışişleri bakanlıklarının yürüttüğü e-diplomasi faaliyetlerine getirdiği etkileri göstermektir. Bununla birlikte Web 2.0’ın dışişleri bakanlıklarının e-diplomasi faaliyetlerine yönelik etkilerini sosyal ağlar bağlamında ele almaktır. Çalışmanın hedefi ise Web 2.0’ın ortaya çıkışından günümüze dek dışişleri bakanlıklarının e-diplomasi faaliyetlerinde meydana gelen yenilikleri, değişim ve dönüşümleri ele almaktır. Bu çalışmada sosyal ağlar bağlamında Web 2.0’ın dışişleri bakanlıklarının e-diplomasi faaliyetlerine yönelik getirdiği yenilikler, değişimler ve dönüşümleri analiz ederken akademik çalışmalardan, dergi, kitap, web sayfaları ve sosyal medya gönderilerinden yararlanılmaktadır. Bununla birlikte çalışmada ilk olarak literatür taraması kullanılmıştır. Literatür taramasında elde edilen kaynaklar çalışmada konularına göre dahil edilmiştir. Çalışma, ele aldığı konu Web 2.0’ın dışişleri bakanlıklarının e-diplomasi faaliyetlerinde getirdiği yeni oluşumlar, değişimler ve gelişmelerin sosyal ağlar çerçevesinde ele alınmasıyla sınırlandırılmıştır. Çalışma, Web 2.0’ın dışişleri bakanlıklarının e-diplomasi faaliyetlerindeki yerini göstermesi bakımından önem taşımaktadır. Bununla birlikte Web 2.0 ve e-diplomasinin tarihsel sürecini ele alması bakımından da ayrı bir önem taşımaktadır. Çalışmanın hipotezi ise Web 2.0’ın dışişleri bakanlıklarının e-diplomasiye yönelik faaliyetlerini olumlu yönde etkilediğini göstermektir. Bununla birlikte çalışmada “Web 2.0 dışişleri bakanlıklarının e-diplomasi faaliyetlerini nasıl etkiledi?”, “Web 2.0’ın e-diplomasideki yeri nedir?”, “Web 2.0’ın tarihsel süreci ve özellikleri nelerdir?”, “E-diplomasinin tarihsel süreci ve özellikleri nelerdir?” ve “Dışişleri bakanlıklarının sosyal ağlar bağlamında yürüttüğü e-diplomasi faaliyetleri nelerdir?” sorularına yanıt bulunmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Social Media Studies, Communication and Media Studies (Other), Digital History, International History |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | October 12, 2025 |
Publication Date | October 17, 2025 |
Submission Date | April 29, 2025 |
Acceptance Date | July 30, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 3 |