Research Article
BibTex RIS Cite

AN ANALYSIS OF REAL SPACE FICTION IN TELEVISION SERIES: THE CASE OF SİHİRLİ ANNEM

Year 2025, Volume: 9 Issue: 3, 220 - 232, 17.10.2025

Abstract

Television series, ranking among the most prominent visual culture practices following cinema, play a pivotal role in shaping individuals’ leisure-time experiences. Since the early 2000s, there has been a marked diversification in the themes and genres of television productions. Alongside family comedies and historically oriented narratives, fantasy-based series have gained significant traction, particularly those targeting younger audiences. Within such productions, spatial design transcends the function of mere physical backdrop, emerging instead as an integrated narrative element that enriches character development and storyline coherence. In children's fantasy television series, the spatial construction requires a delicate balance between realism and imagination. Scholars emphasize the necessity of structuring these environments with both pedagogical and aesthetic awareness. In this context, the Turkish fantasy series Sihirli Annem was selected as the case study due to its dual capacity to provide a sense of security while simultaneously stimulating curiosity in child viewers. The study focuses on a spatial analysis of the residence of the characters Betüş and Sadık, which represents the central domestic setting within the narrative. An exploratory research method was adopted to investigate this underexplored subject, aiming to develop a nuanced understanding and critical evaluation. The research was conducted through six stages: problem identification, literature review, case selection, data collection, data analysis, and the proposal of new directions for future inquiry. Findings indicate that Turkish fantasy series aimed at children achieve broad appeal by presenting familiar spatial settings augmented with imaginative and fantastical elements. The study underscores the importance of expanding interdisciplinary research on the design and function of real-world spatial constructs in fantastical television environments.

References

  • Akyıldız, Ö. (2012). Mimari mekânların, sinemanın kurgusal mekânları üzerine etkileri (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Barnwell, J. (2011). Film yapımının temelleri. Literatür Yayınları.
  • Creswell, J. W. (2013). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (3rd ed.). SAGE.
  • Güngör Kılıç, E. (2022). Türkiye’de dizi üretim-ihracat dinamikleri ilişkisi ve kültürel etkileşim. İçinde İ. Sarıtaş & A. Özsoy (Ed.), Kültürel değişim ve 2010–2020 endüstrileşme sürecinde Türk diziler içinde (ss. 99–117). Sektörel Araştırmalar. Yayın No: 2022–16.
  • Kuyucu, M. (2019). Gençlerin Türkiye’de üretilen televizyon dizilerine yönelik tutumları ve dizi tüketim faktörlerinin analizi. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(2), 558–599.
  • Merriam, S. B. (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation. Jossey-Bass. Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd ed.). SAGE.
  • Nalu Gide, Z. (2022). Sektörün gözünden Türk dijital platformların görünümü ve etkileri. İçinde İ. Sarıtaş & A. Özsoy (Ed.), Kültürel değişim ve 2010–2020 endüstrileşme sürecinde Türk diziler içinde (ss. 67–79). Sektörel Araştırmalar. Yayın No: 2022–16.
  • Özbulduk Kılıç, I. (2022). Türkiye’de dizi temaları ve dizi içeriklerinin belirlenmesi: 2010–2020 dönemi. In İ. Sarıtaş & A. Özsoy (Eds.), Kültürel değişim ve endüstrileşme sürecinde Türk dizileri 2010–2020 (pp. 21–42). Kitapistanbul.
  • Özgökbel Bilis, P., & Kaya, H. K. (2024). Bireyin sosyal öğrenme sürecinde medyanın işlevi: Geleneksel ve dijital platformda yayımlanan “Sihirli Annem” dizisi üzerine medya pedagojik bir okuma. İletişim Bilimleri Alanında Uluslararası Çalışma ve Değerlendirmeler, içinde (ss. 37–51. Ankara: Serüven Yayınevi.
  • Öztop, E. (2015). Televizyon dizilerinde kurgusal mekân: Dönem dizisi Seksenler’ de kurgusal mekân tasarımının analizi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Özsoy, A. (2022). Pandemi döneminde Türk dizi sektörünün genel görünümü. İçinde İ. Sarıtaş & A. Özsoy (Ed.), Kültürel değişim ve endüstrileşme sürecinde Türk dizileri 2010–2020 içinde (ss. 239–250). İstanbul Ticaret Odası Sektörel Araştırmalar. Yayın No: 2022–16.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods (3rd ed.). SAGE.
  • RTÜK. (2006). İlköğretim çağındaki çocukların televizyon izleme alışkanlıkları araştırması. Erişim Tarihi: 29 Nisan 2025, https://www.rtuk.gov.tr/ilkogretim-cagindaki-cocuklarin-televizyon-izleme-aliskanliklari-arastirmasi-2006/1807
  • RTÜK. (2014). Program türleri kod kitapçığı. Erişim Tarihi: 15 Nisan 2025, https://www.rtuk.gov.tr/program-turleri-kod-kitapcigi/3832
  • Şahin, E. T. (2022). Türk dizilerinin ülkemiz kültür endüstrisi içindeki konumu ve rolü. İçinde İ. Sarıtaş & A. Özsoy (Ed.), Kültürel değişim ve 2010–2020 endüstrileşme sürecinde Türk diziler içinde (ss. 119–134). Sektörel Araştırmalar. Yayın No: 2022–16.
  • Şenyüz, B. (2022). Türkiye’de dizi sektörü ve dijital dönüşüm: Üretim, dağıtım, içerik ve izleme pratiklerinde dijitalleşme. İçinde İ. Sarıtaş & A. Özsoy (Ed.), Kültürel değişim ve 2010–2020 endüstrileşme sürecinde Türk diziler içinde (ss. 43–55). Sektörel Araştırmalar. Yayın No: 2022–16.
  • Stebbins, R. A. (2001). Exploratory research in the social sciences (Vol. 48). Sage. https://doi.org/10.4135/9781412984249
  • Swanson, R. A., & Holton, E. F. (2005). Research in organizations: Foundations and methods of inquiry. Berrett-Koehler Publishers, Inc.
  • Temiz, N. (2007). The evaluation of the sitcom “Sihirli Annem” in terms of curriculum evaluation. Eurasian Journal of Educational Research, (27), 179–189.
  • Tosun, M. (2011). Türk sinemasında iç mekân tasarımında iç mimarın rolü (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Yaktıl Oğuz, G. (2002). Televizyon durum komedilerinde anlatı yapısı. Kurgu, 19(1), 9–23.
  • Yeğin, E. B. (2011). Türk sinemasında sanat yönetimi ve Annie Geelmuyden Perten (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Beykent Üniversitesi, İstanbul.
  • Yin, R. K. (2014). Case study research: Design and methods (5th ed.). SAGE.
  • URL-1: https://www.reddit.com/r/LiminalSpace/comments/ Erişim Tarihi:12.05.2025
  • URL-2:https://www.milliyet.com.tr/cadde/sihirli-annem-yeni-oyunculari-2020-kimler sihirli-annem-ne-zaman-basliyor-hangi-kanalda-yayinlanacak-6353285 Erişim Tarihi:13.05.2025
  • URL-3: https://www.facebook.com/sihirliannemkanald/videos/ Erişim Tarihi:02.05.2025
  • URL-4: https://www.youtube.com/watch?v=E1Vg4_wHHmU Erişim Tarihi:13.05.2025
  • URL-5: https://www.facebook.com/media/set/? set=a.198321006878359.48226.181625148547945&locale=tr_TR&_rdr Erişim Tarihi:18.05.2025

TELEVİZYON DİZİLERİNDEKİ GERÇEK MEKÂN KURGUSUNUN İNCELENMESİ; SİHİRLİ ANNEM ÖRNEĞİ

Year 2025, Volume: 9 Issue: 3, 220 - 232, 17.10.2025

Abstract

Sinemanın ardından en çok tercih edilen görsel kültür pratiklerinden biri olan televizyon dizileri, bireylerin boş zamanlarını değerlendirme biçimlerini şekillendirmede önemli bir rol üstlenmektedir. 2000’li yıllardan itibaren televizyon yapımlarında tema ve tür çeşitliliğinde belirgin bir artış gözlemlenmiştir. Aile komedileri ve tarihsel anlatıların yanı sıra, özellikle çocuk izleyicilere yönelik fantastik kurgu temelli diziler de dikkat çekici bir biçimde yaygınlık kazanmıştır. Bu tür yapımlarda mekân, yalnızca fiziksel bir arka plan olmanın ötesine geçerek, karakter gelişimini ve anlatı bütünlüğünü besleyen bütüncül bir unsur olarak ön plana çıkmaktadır. Çocuklara yönelik fantastik televizyon dizilerinde, mekânsal kurgunun gerçeklik ve hayal gücü arasında dengeli bir şekilde inşa edilmesi gerekmektedir. Alan yazında bu tür yapımlarda mekânların hem pedagojik hem de estetik açıdan tasarlanmasının gerekliliği vurgulanmaktadır. Bu bağlamda, çocuklara hem güven hissi veren hem de merak duygusunu tetikleyen yapısıyla öne çıkan Sihirli Annem dizisi çalışma örneği olarak seçilmiştir. Çalışmada, dizideki temel konut mekânı olan Betüş ve Sadık’ın evi mekânsal açıdan analiz edilmiştir. Yeterince ele alınmamış bir konunun derinlemesine anlaşılması ve değerlendirilmesini amaçlayan bu araştırmada keşfedici araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırma; problem tanımlama, literatür taraması, örneklem seçimi, veri toplama, veri analizi ve yeni çalışma alanlarının önerilmesi olmak üzere altı aşamada yürütülmüştür. Elde edilen bulgular, Türk fantastik dizilerinde çocuklara yönelik gerçek mekânsal kurguların, tanıdık yaşam alanlarını olağanüstü ögelerle zenginleştirerek toplumsal beğeni kazandığını ortaya koymaktadır. Çalışma, benzer temalardaki yapımlara ilişkin araştırmaların artırılması ve gerçek mekân kurgusunun disiplinlerarası yaklaşımlarla derinlemesine incelenmesinin önemine işaret etmektedir.

References

  • Akyıldız, Ö. (2012). Mimari mekânların, sinemanın kurgusal mekânları üzerine etkileri (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Barnwell, J. (2011). Film yapımının temelleri. Literatür Yayınları.
  • Creswell, J. W. (2013). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (3rd ed.). SAGE.
  • Güngör Kılıç, E. (2022). Türkiye’de dizi üretim-ihracat dinamikleri ilişkisi ve kültürel etkileşim. İçinde İ. Sarıtaş & A. Özsoy (Ed.), Kültürel değişim ve 2010–2020 endüstrileşme sürecinde Türk diziler içinde (ss. 99–117). Sektörel Araştırmalar. Yayın No: 2022–16.
  • Kuyucu, M. (2019). Gençlerin Türkiye’de üretilen televizyon dizilerine yönelik tutumları ve dizi tüketim faktörlerinin analizi. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(2), 558–599.
  • Merriam, S. B. (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation. Jossey-Bass. Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd ed.). SAGE.
  • Nalu Gide, Z. (2022). Sektörün gözünden Türk dijital platformların görünümü ve etkileri. İçinde İ. Sarıtaş & A. Özsoy (Ed.), Kültürel değişim ve 2010–2020 endüstrileşme sürecinde Türk diziler içinde (ss. 67–79). Sektörel Araştırmalar. Yayın No: 2022–16.
  • Özbulduk Kılıç, I. (2022). Türkiye’de dizi temaları ve dizi içeriklerinin belirlenmesi: 2010–2020 dönemi. In İ. Sarıtaş & A. Özsoy (Eds.), Kültürel değişim ve endüstrileşme sürecinde Türk dizileri 2010–2020 (pp. 21–42). Kitapistanbul.
  • Özgökbel Bilis, P., & Kaya, H. K. (2024). Bireyin sosyal öğrenme sürecinde medyanın işlevi: Geleneksel ve dijital platformda yayımlanan “Sihirli Annem” dizisi üzerine medya pedagojik bir okuma. İletişim Bilimleri Alanında Uluslararası Çalışma ve Değerlendirmeler, içinde (ss. 37–51. Ankara: Serüven Yayınevi.
  • Öztop, E. (2015). Televizyon dizilerinde kurgusal mekân: Dönem dizisi Seksenler’ de kurgusal mekân tasarımının analizi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Özsoy, A. (2022). Pandemi döneminde Türk dizi sektörünün genel görünümü. İçinde İ. Sarıtaş & A. Özsoy (Ed.), Kültürel değişim ve endüstrileşme sürecinde Türk dizileri 2010–2020 içinde (ss. 239–250). İstanbul Ticaret Odası Sektörel Araştırmalar. Yayın No: 2022–16.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods (3rd ed.). SAGE.
  • RTÜK. (2006). İlköğretim çağındaki çocukların televizyon izleme alışkanlıkları araştırması. Erişim Tarihi: 29 Nisan 2025, https://www.rtuk.gov.tr/ilkogretim-cagindaki-cocuklarin-televizyon-izleme-aliskanliklari-arastirmasi-2006/1807
  • RTÜK. (2014). Program türleri kod kitapçığı. Erişim Tarihi: 15 Nisan 2025, https://www.rtuk.gov.tr/program-turleri-kod-kitapcigi/3832
  • Şahin, E. T. (2022). Türk dizilerinin ülkemiz kültür endüstrisi içindeki konumu ve rolü. İçinde İ. Sarıtaş & A. Özsoy (Ed.), Kültürel değişim ve 2010–2020 endüstrileşme sürecinde Türk diziler içinde (ss. 119–134). Sektörel Araştırmalar. Yayın No: 2022–16.
  • Şenyüz, B. (2022). Türkiye’de dizi sektörü ve dijital dönüşüm: Üretim, dağıtım, içerik ve izleme pratiklerinde dijitalleşme. İçinde İ. Sarıtaş & A. Özsoy (Ed.), Kültürel değişim ve 2010–2020 endüstrileşme sürecinde Türk diziler içinde (ss. 43–55). Sektörel Araştırmalar. Yayın No: 2022–16.
  • Stebbins, R. A. (2001). Exploratory research in the social sciences (Vol. 48). Sage. https://doi.org/10.4135/9781412984249
  • Swanson, R. A., & Holton, E. F. (2005). Research in organizations: Foundations and methods of inquiry. Berrett-Koehler Publishers, Inc.
  • Temiz, N. (2007). The evaluation of the sitcom “Sihirli Annem” in terms of curriculum evaluation. Eurasian Journal of Educational Research, (27), 179–189.
  • Tosun, M. (2011). Türk sinemasında iç mekân tasarımında iç mimarın rolü (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Yaktıl Oğuz, G. (2002). Televizyon durum komedilerinde anlatı yapısı. Kurgu, 19(1), 9–23.
  • Yeğin, E. B. (2011). Türk sinemasında sanat yönetimi ve Annie Geelmuyden Perten (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Beykent Üniversitesi, İstanbul.
  • Yin, R. K. (2014). Case study research: Design and methods (5th ed.). SAGE.
  • URL-1: https://www.reddit.com/r/LiminalSpace/comments/ Erişim Tarihi:12.05.2025
  • URL-2:https://www.milliyet.com.tr/cadde/sihirli-annem-yeni-oyunculari-2020-kimler sihirli-annem-ne-zaman-basliyor-hangi-kanalda-yayinlanacak-6353285 Erişim Tarihi:13.05.2025
  • URL-3: https://www.facebook.com/sihirliannemkanald/videos/ Erişim Tarihi:02.05.2025
  • URL-4: https://www.youtube.com/watch?v=E1Vg4_wHHmU Erişim Tarihi:13.05.2025
  • URL-5: https://www.facebook.com/media/set/? set=a.198321006878359.48226.181625148547945&locale=tr_TR&_rdr Erişim Tarihi:18.05.2025
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies (Other)
Journal Section Research Article
Authors

Mine Sungur 0000-0001-5042-9575

Early Pub Date October 12, 2025
Publication Date October 17, 2025
Submission Date June 14, 2025
Acceptance Date August 21, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 9 Issue: 3

Cite

APA Sungur, M. (2025). TELEVİZYON DİZİLERİNDEKİ GERÇEK MEKÂN KURGUSUNUN İNCELENMESİ; SİHİRLİ ANNEM ÖRNEĞİ. Uluslararası Toplumsal Bilimler Dergisi, 9(3), 220-232.