Television series, ranking among the most prominent visual culture practices following cinema, play a pivotal role in shaping individuals’ leisure-time experiences. Since the early 2000s, there has been a marked diversification in the themes and genres of television productions. Alongside family comedies and historically oriented narratives, fantasy-based series have gained significant traction, particularly those targeting younger audiences. Within such productions, spatial design transcends the function of mere physical backdrop, emerging instead as an integrated narrative element that enriches character development and storyline coherence. In children's fantasy television series, the spatial construction requires a delicate balance between realism and imagination. Scholars emphasize the necessity of structuring these environments with both pedagogical and aesthetic awareness. In this context, the Turkish fantasy series Sihirli Annem was selected as the case study due to its dual capacity to provide a sense of security while simultaneously stimulating curiosity in child viewers. The study focuses on a spatial analysis of the residence of the characters Betüş and Sadık, which represents the central domestic setting within the narrative. An exploratory research method was adopted to investigate this underexplored subject, aiming to develop a nuanced understanding and critical evaluation. The research was conducted through six stages: problem identification, literature review, case selection, data collection, data analysis, and the proposal of new directions for future inquiry. Findings indicate that Turkish fantasy series aimed at children achieve broad appeal by presenting familiar spatial settings augmented with imaginative and fantastical elements. The study underscores the importance of expanding interdisciplinary research on the design and function of real-world spatial constructs in fantastical television environments.
Sinemanın ardından en çok tercih edilen görsel kültür pratiklerinden biri olan televizyon dizileri, bireylerin boş zamanlarını değerlendirme biçimlerini şekillendirmede önemli bir rol üstlenmektedir. 2000’li yıllardan itibaren televizyon yapımlarında tema ve tür çeşitliliğinde belirgin bir artış gözlemlenmiştir. Aile komedileri ve tarihsel anlatıların yanı sıra, özellikle çocuk izleyicilere yönelik fantastik kurgu temelli diziler de dikkat çekici bir biçimde yaygınlık kazanmıştır. Bu tür yapımlarda mekân, yalnızca fiziksel bir arka plan olmanın ötesine geçerek, karakter gelişimini ve anlatı bütünlüğünü besleyen bütüncül bir unsur olarak ön plana çıkmaktadır. Çocuklara yönelik fantastik televizyon dizilerinde, mekânsal kurgunun gerçeklik ve hayal gücü arasında dengeli bir şekilde inşa edilmesi gerekmektedir. Alan yazında bu tür yapımlarda mekânların hem pedagojik hem de estetik açıdan tasarlanmasının gerekliliği vurgulanmaktadır. Bu bağlamda, çocuklara hem güven hissi veren hem de merak duygusunu tetikleyen yapısıyla öne çıkan Sihirli Annem dizisi çalışma örneği olarak seçilmiştir. Çalışmada, dizideki temel konut mekânı olan Betüş ve Sadık’ın evi mekânsal açıdan analiz edilmiştir. Yeterince ele alınmamış bir konunun derinlemesine anlaşılması ve değerlendirilmesini amaçlayan bu araştırmada keşfedici araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırma; problem tanımlama, literatür taraması, örneklem seçimi, veri toplama, veri analizi ve yeni çalışma alanlarının önerilmesi olmak üzere altı aşamada yürütülmüştür. Elde edilen bulgular, Türk fantastik dizilerinde çocuklara yönelik gerçek mekânsal kurguların, tanıdık yaşam alanlarını olağanüstü ögelerle zenginleştirerek toplumsal beğeni kazandığını ortaya koymaktadır. Çalışma, benzer temalardaki yapımlara ilişkin araştırmaların artırılması ve gerçek mekân kurgusunun disiplinlerarası yaklaşımlarla derinlemesine incelenmesinin önemine işaret etmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies (Other) |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | October 12, 2025 |
Publication Date | October 17, 2025 |
Submission Date | June 14, 2025 |
Acceptance Date | August 21, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 3 |