Research Article
BibTex RIS Cite

Year 2025, Volume: 9 Issue: 3, 233 - 250, 17.10.2025

Abstract

References

  • Amazon (2025) About Prime Video https://www.primevideo.com/offers/nonprimehomepage/ref=dv_web_force_root
  • Apple (2025). Apple Tv Plus hakkında. https://www.apple.com/apple-tv-plus/
  • Aslan, Ö. (2025) Yeni Medya ve Dijital Yayıncılık 1. Paradigma Yayınları.
  • Aydın, D. (2023). Yerel kültürün küreselleşmesi halan mümkün mü? Netflix Türkiye ve egemen kültür üzerine bir inceleme. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 11(1), 715-743. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1189664
  • Atalay, A.O. (2025) Toplum çalışmaları enstitüsü, RTÜK. https://www.toplum.org.tr/rtuk-tarafsiz-degildir/
  • Atalay, A.O. (2025) Dijitalleşmenin tekelleşmeye etkisi: Netflix örneği. Skala Yayıncılık
  • Aziz, A. (1981). Radyo ve televizyona giriş. Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları.
  • Binark, M. (2007). Yeni medya çalışmalarında yeni sorular ve yöntem sorunu. M. Binark (Ed.), Yeni medya çalışmaları (ss. 21–44). Dipnot Yayınları.
  • Burç, B. N., & Tanyeri Mazıcı, E. (2025). Kültür emperyalizminin Netflix üzerinden okunmasına yönelik bir araştırma. İletişim Ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 5(1), 159-188. https://doi.org/10.59534/jcss.1618374
  • Büyükçelikok, T. Ö., & Dilmen, N. E. (2024). Dijital yayın platformları teknik özelliklerinin kullanılabilirliğinin kullanıcı deneyimine etkisi: Netflix örneği. İletişim Çalışmaları Dergisi, 10(3), 359-372.
  • Çaplı, B., & Tuncel, H. (2010). Televizyon haberciliğinde etik. Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları.
  • Çevirir, N. (1995). Kitle iletişim araçlarının yabancılaşmaya etkisi. Marmara İletişim Dergisi, (9), Ocak 1995.
  • Digital 2024. (2025). Digital 2024 Global Overview Report. We Are Social. https://wearesocial.com/uk/blog/2024/01/digital-2024/
  • Dijk, J. van. (2004). Digital media. In D. H. Downing (Ed.), The Sage handbook of media studies (pp. xx–xx). Sage Publications. (Sayfa numarası eksik)
  • Dikmen, E. Ş. (2017). Türkiye’de televizyon yayıncılığının dönüşümü: Sosyal TV yayıncılığı. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5(1), ss. xx–xx. (Sayfa numarası eksik)
  • Dirlikyapan, J. Ö. (2018). Edebiyatta, sinemada, televizyonda tür kuramı: Temel metinler. Doğu Batı Yayınları.
  • Howarth, J. (2024) Amazon Prime members https://explodingtopics.com/blog/amazon-prime-member-stats
  • Ertike, A.S. (2024 ). Understanding television : A journey through its theories and practices. Urzeni Yayıncılık.
  • Dilmen, N.E. & Büyükçelikok, T.Ö. (2024) Dijital yayın platformları teknik özelliklerinin kullanılabilirliğinin kullanıcı deneyimine etkisi: Netflix örneği. İletişim Çalışmaları Dergisi, 10 (3), 259-372.
  • Disney (2025). About Disney. https://help.disneyplus.com/en-GB/article/disneyplus-en-tr-introduction
  • Duman, K. (2019). Siyah beyaz yayından Netflix’e: Türkiye’de televizyonun kısa tarihi. Urzeni Yayıncılık.
  • Duman, K. (2022) Netflix etkisi: dijital çağda ekran kültürü. Urzeni Yayıncılık.
  • Ellis, J. (2001). Scheduling, the last creative act in television. Media, Culture & Society, xx(x), ss. xx–xx. (Cilt ve sayfa bilgisi eksik)
  • Erdoğan, İ. (1998). Gerbner’in ekme tezi ve anlattığı öyküler üzerine bir değerlendirme. Kültür ve İletişim Dergisi, 1(2), 149–180.
  • Erol, E. G. (2019). Bir çerçeve bin dünya: Türkiye’de televizyon yayıncılığı üzerine okumalar. Hiperlink Yayınları.
  • Geray, H. (2002). İletişim ve teknoloji: Uluslararası birikim düzeninde yeni medya politikaları. Ütopya Yayınevi.
  • Gerbner, G. (2014) Medyaya karşı. (V. Batmaz, Çev.). Ayrıntı Yayınları.
  • Hart, C. (2007). Televizyon program yapımcılığı (V. T. Erdamar, Çev.). Es Yayınları. (Çeviri yılı belirtildiği şekilde alındı.)
  • Tv İzleme Araştırmaları [TİAK]. (2025). Televizyon izleme davranışları araştırması: 2024 raporu. https://tiak.com.tr/duyurular/turk-toplumu-tv-izleme-davranislari-2024-yilina-genel-bakis&no=1
  • Kars, N. (2012). Televizyon programı yapalım herkes izlesin. Derin Yayınları.
  • Kartal, B. (2021). Acun Ilıcalı'nın Exxen için olması gereken abonelik ücreti 40 TL. Webtekno. https://www.webtekno.com/acun-ilicali-exxen-olmasi-gereken-abonelik-ucreti-40-tl-h104386.html
  • Kırık, M. A. (2010). Etkileşimli televizyon. Anahtar Kitaplar.
  • Kırık, M. A. (2019). Yeni medya ile değişen televizyon yayıncılığında içerik üretimi: Küresel ve yerel ölçekli platformlar. 6. Uluslararası İletişim Günleri: Dijital Dönüşüm Sempozyumu, Üsküdar Üniversitesi İletişim Fakültesi.
  • Maas, J. (2025) Netflix 2024’ün üçüncü çeyreğini 19 milyon yeni aboneyle kapatıyor https://variety.com/2025/tv/news/netflix-subscribers-300-million-q4-2024-1236280419/
  • Max (2025) https://www.max.com/tr/en
  • McLuhan, M., Fiore, Q., & Agel, J. (1968). War and peace in the global village. Bantam Books.
  • McQuail, D., & Windahl, S. (2005). İletişim modelleri: Kitle iletişim çalışmalarında (K. Yumlu, Çev., 2. baskı). İmge Yayınevi.
  • Meyer, E. & Hastings, R. (2023). Kuralsızlık kuraldır: Netflix ve kültür değişimi. (M. Karlıdağ, Çev.) Doğan Kitap.
  • Mubi (2025). https://mubi.com/tr/tr/about
  • Netflix (2025) https://about.netflix.com/en/news/what-we-watched-the-second-half-of-2024
  • O'Reilly, L. (2016). Netflix lifted the lid on how the algorithm that recommends you titles to watch actually works. Business Insider Australia. https://www.businessinsider.com.au/how-the-netflix-recommendation-algorithm-works-2016-2
  • Özçetin, B. (2014) Hikâyeler, televizyon ve tetiştirme: Gerbner’in ‘Medyaya Karşı’sı. İlef, İletişim Fakültesi Dergisi, • 1(2) • sonbahar/autumn: 117-124.
  • Postman, N. (2016). Televizyon: Öldüren eğlence – Gösteri çağında kamusal söylem (O. Akınhay, Çev.). Ayrıntı Yayınları.
  • Randolph , M. (2023) Netflix’in doğuşu ve inanılmaz serüveni. (M. Yılmaz, Çev.). Holden Kitap.
  • Timetürk (2023) Exxen abone sayısı. https://www.timeturk.com/genel/2023-exxen-abone-sayisi-exxen-in-kac-uyesi-var/haber-1758141

Year 2025, Volume: 9 Issue: 3, 233 - 250, 17.10.2025

Abstract

References

  • Amazon (2025) About Prime Video https://www.primevideo.com/offers/nonprimehomepage/ref=dv_web_force_root
  • Apple (2025). Apple Tv Plus hakkında. https://www.apple.com/apple-tv-plus/
  • Aslan, Ö. (2025) Yeni Medya ve Dijital Yayıncılık 1. Paradigma Yayınları.
  • Aydın, D. (2023). Yerel kültürün küreselleşmesi halan mümkün mü? Netflix Türkiye ve egemen kültür üzerine bir inceleme. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 11(1), 715-743. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1189664
  • Atalay, A.O. (2025) Toplum çalışmaları enstitüsü, RTÜK. https://www.toplum.org.tr/rtuk-tarafsiz-degildir/
  • Atalay, A.O. (2025) Dijitalleşmenin tekelleşmeye etkisi: Netflix örneği. Skala Yayıncılık
  • Aziz, A. (1981). Radyo ve televizyona giriş. Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları.
  • Binark, M. (2007). Yeni medya çalışmalarında yeni sorular ve yöntem sorunu. M. Binark (Ed.), Yeni medya çalışmaları (ss. 21–44). Dipnot Yayınları.
  • Burç, B. N., & Tanyeri Mazıcı, E. (2025). Kültür emperyalizminin Netflix üzerinden okunmasına yönelik bir araştırma. İletişim Ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 5(1), 159-188. https://doi.org/10.59534/jcss.1618374
  • Büyükçelikok, T. Ö., & Dilmen, N. E. (2024). Dijital yayın platformları teknik özelliklerinin kullanılabilirliğinin kullanıcı deneyimine etkisi: Netflix örneği. İletişim Çalışmaları Dergisi, 10(3), 359-372.
  • Çaplı, B., & Tuncel, H. (2010). Televizyon haberciliğinde etik. Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları.
  • Çevirir, N. (1995). Kitle iletişim araçlarının yabancılaşmaya etkisi. Marmara İletişim Dergisi, (9), Ocak 1995.
  • Digital 2024. (2025). Digital 2024 Global Overview Report. We Are Social. https://wearesocial.com/uk/blog/2024/01/digital-2024/
  • Dijk, J. van. (2004). Digital media. In D. H. Downing (Ed.), The Sage handbook of media studies (pp. xx–xx). Sage Publications. (Sayfa numarası eksik)
  • Dikmen, E. Ş. (2017). Türkiye’de televizyon yayıncılığının dönüşümü: Sosyal TV yayıncılığı. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5(1), ss. xx–xx. (Sayfa numarası eksik)
  • Dirlikyapan, J. Ö. (2018). Edebiyatta, sinemada, televizyonda tür kuramı: Temel metinler. Doğu Batı Yayınları.
  • Howarth, J. (2024) Amazon Prime members https://explodingtopics.com/blog/amazon-prime-member-stats
  • Ertike, A.S. (2024 ). Understanding television : A journey through its theories and practices. Urzeni Yayıncılık.
  • Dilmen, N.E. & Büyükçelikok, T.Ö. (2024) Dijital yayın platformları teknik özelliklerinin kullanılabilirliğinin kullanıcı deneyimine etkisi: Netflix örneği. İletişim Çalışmaları Dergisi, 10 (3), 259-372.
  • Disney (2025). About Disney. https://help.disneyplus.com/en-GB/article/disneyplus-en-tr-introduction
  • Duman, K. (2019). Siyah beyaz yayından Netflix’e: Türkiye’de televizyonun kısa tarihi. Urzeni Yayıncılık.
  • Duman, K. (2022) Netflix etkisi: dijital çağda ekran kültürü. Urzeni Yayıncılık.
  • Ellis, J. (2001). Scheduling, the last creative act in television. Media, Culture & Society, xx(x), ss. xx–xx. (Cilt ve sayfa bilgisi eksik)
  • Erdoğan, İ. (1998). Gerbner’in ekme tezi ve anlattığı öyküler üzerine bir değerlendirme. Kültür ve İletişim Dergisi, 1(2), 149–180.
  • Erol, E. G. (2019). Bir çerçeve bin dünya: Türkiye’de televizyon yayıncılığı üzerine okumalar. Hiperlink Yayınları.
  • Geray, H. (2002). İletişim ve teknoloji: Uluslararası birikim düzeninde yeni medya politikaları. Ütopya Yayınevi.
  • Gerbner, G. (2014) Medyaya karşı. (V. Batmaz, Çev.). Ayrıntı Yayınları.
  • Hart, C. (2007). Televizyon program yapımcılığı (V. T. Erdamar, Çev.). Es Yayınları. (Çeviri yılı belirtildiği şekilde alındı.)
  • Tv İzleme Araştırmaları [TİAK]. (2025). Televizyon izleme davranışları araştırması: 2024 raporu. https://tiak.com.tr/duyurular/turk-toplumu-tv-izleme-davranislari-2024-yilina-genel-bakis&no=1
  • Kars, N. (2012). Televizyon programı yapalım herkes izlesin. Derin Yayınları.
  • Kartal, B. (2021). Acun Ilıcalı'nın Exxen için olması gereken abonelik ücreti 40 TL. Webtekno. https://www.webtekno.com/acun-ilicali-exxen-olmasi-gereken-abonelik-ucreti-40-tl-h104386.html
  • Kırık, M. A. (2010). Etkileşimli televizyon. Anahtar Kitaplar.
  • Kırık, M. A. (2019). Yeni medya ile değişen televizyon yayıncılığında içerik üretimi: Küresel ve yerel ölçekli platformlar. 6. Uluslararası İletişim Günleri: Dijital Dönüşüm Sempozyumu, Üsküdar Üniversitesi İletişim Fakültesi.
  • Maas, J. (2025) Netflix 2024’ün üçüncü çeyreğini 19 milyon yeni aboneyle kapatıyor https://variety.com/2025/tv/news/netflix-subscribers-300-million-q4-2024-1236280419/
  • Max (2025) https://www.max.com/tr/en
  • McLuhan, M., Fiore, Q., & Agel, J. (1968). War and peace in the global village. Bantam Books.
  • McQuail, D., & Windahl, S. (2005). İletişim modelleri: Kitle iletişim çalışmalarında (K. Yumlu, Çev., 2. baskı). İmge Yayınevi.
  • Meyer, E. & Hastings, R. (2023). Kuralsızlık kuraldır: Netflix ve kültür değişimi. (M. Karlıdağ, Çev.) Doğan Kitap.
  • Mubi (2025). https://mubi.com/tr/tr/about
  • Netflix (2025) https://about.netflix.com/en/news/what-we-watched-the-second-half-of-2024
  • O'Reilly, L. (2016). Netflix lifted the lid on how the algorithm that recommends you titles to watch actually works. Business Insider Australia. https://www.businessinsider.com.au/how-the-netflix-recommendation-algorithm-works-2016-2
  • Özçetin, B. (2014) Hikâyeler, televizyon ve tetiştirme: Gerbner’in ‘Medyaya Karşı’sı. İlef, İletişim Fakültesi Dergisi, • 1(2) • sonbahar/autumn: 117-124.
  • Postman, N. (2016). Televizyon: Öldüren eğlence – Gösteri çağında kamusal söylem (O. Akınhay, Çev.). Ayrıntı Yayınları.
  • Randolph , M. (2023) Netflix’in doğuşu ve inanılmaz serüveni. (M. Yılmaz, Çev.). Holden Kitap.
  • Timetürk (2023) Exxen abone sayısı. https://www.timeturk.com/genel/2023-exxen-abone-sayisi-exxen-in-kac-uyesi-var/haber-1758141

Year 2025, Volume: 9 Issue: 3, 233 - 250, 17.10.2025

Abstract

References

  • Amazon (2025) About Prime Video https://www.primevideo.com/offers/nonprimehomepage/ref=dv_web_force_root
  • Apple (2025). Apple Tv Plus hakkında. https://www.apple.com/apple-tv-plus/
  • Aslan, Ö. (2025) Yeni Medya ve Dijital Yayıncılık 1. Paradigma Yayınları.
  • Aydın, D. (2023). Yerel kültürün küreselleşmesi halan mümkün mü? Netflix Türkiye ve egemen kültür üzerine bir inceleme. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 11(1), 715-743. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1189664
  • Atalay, A.O. (2025) Toplum çalışmaları enstitüsü, RTÜK. https://www.toplum.org.tr/rtuk-tarafsiz-degildir/
  • Atalay, A.O. (2025) Dijitalleşmenin tekelleşmeye etkisi: Netflix örneği. Skala Yayıncılık
  • Aziz, A. (1981). Radyo ve televizyona giriş. Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları.
  • Binark, M. (2007). Yeni medya çalışmalarında yeni sorular ve yöntem sorunu. M. Binark (Ed.), Yeni medya çalışmaları (ss. 21–44). Dipnot Yayınları.
  • Burç, B. N., & Tanyeri Mazıcı, E. (2025). Kültür emperyalizminin Netflix üzerinden okunmasına yönelik bir araştırma. İletişim Ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 5(1), 159-188. https://doi.org/10.59534/jcss.1618374
  • Büyükçelikok, T. Ö., & Dilmen, N. E. (2024). Dijital yayın platformları teknik özelliklerinin kullanılabilirliğinin kullanıcı deneyimine etkisi: Netflix örneği. İletişim Çalışmaları Dergisi, 10(3), 359-372.
  • Çaplı, B., & Tuncel, H. (2010). Televizyon haberciliğinde etik. Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları.
  • Çevirir, N. (1995). Kitle iletişim araçlarının yabancılaşmaya etkisi. Marmara İletişim Dergisi, (9), Ocak 1995.
  • Digital 2024. (2025). Digital 2024 Global Overview Report. We Are Social. https://wearesocial.com/uk/blog/2024/01/digital-2024/
  • Dijk, J. van. (2004). Digital media. In D. H. Downing (Ed.), The Sage handbook of media studies (pp. xx–xx). Sage Publications. (Sayfa numarası eksik)
  • Dikmen, E. Ş. (2017). Türkiye’de televizyon yayıncılığının dönüşümü: Sosyal TV yayıncılığı. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5(1), ss. xx–xx. (Sayfa numarası eksik)
  • Dirlikyapan, J. Ö. (2018). Edebiyatta, sinemada, televizyonda tür kuramı: Temel metinler. Doğu Batı Yayınları.
  • Howarth, J. (2024) Amazon Prime members https://explodingtopics.com/blog/amazon-prime-member-stats
  • Ertike, A.S. (2024 ). Understanding television : A journey through its theories and practices. Urzeni Yayıncılık.
  • Dilmen, N.E. & Büyükçelikok, T.Ö. (2024) Dijital yayın platformları teknik özelliklerinin kullanılabilirliğinin kullanıcı deneyimine etkisi: Netflix örneği. İletişim Çalışmaları Dergisi, 10 (3), 259-372.
  • Disney (2025). About Disney. https://help.disneyplus.com/en-GB/article/disneyplus-en-tr-introduction
  • Duman, K. (2019). Siyah beyaz yayından Netflix’e: Türkiye’de televizyonun kısa tarihi. Urzeni Yayıncılık.
  • Duman, K. (2022) Netflix etkisi: dijital çağda ekran kültürü. Urzeni Yayıncılık.
  • Ellis, J. (2001). Scheduling, the last creative act in television. Media, Culture & Society, xx(x), ss. xx–xx. (Cilt ve sayfa bilgisi eksik)
  • Erdoğan, İ. (1998). Gerbner’in ekme tezi ve anlattığı öyküler üzerine bir değerlendirme. Kültür ve İletişim Dergisi, 1(2), 149–180.
  • Erol, E. G. (2019). Bir çerçeve bin dünya: Türkiye’de televizyon yayıncılığı üzerine okumalar. Hiperlink Yayınları.
  • Geray, H. (2002). İletişim ve teknoloji: Uluslararası birikim düzeninde yeni medya politikaları. Ütopya Yayınevi.
  • Gerbner, G. (2014) Medyaya karşı. (V. Batmaz, Çev.). Ayrıntı Yayınları.
  • Hart, C. (2007). Televizyon program yapımcılığı (V. T. Erdamar, Çev.). Es Yayınları. (Çeviri yılı belirtildiği şekilde alındı.)
  • Tv İzleme Araştırmaları [TİAK]. (2025). Televizyon izleme davranışları araştırması: 2024 raporu. https://tiak.com.tr/duyurular/turk-toplumu-tv-izleme-davranislari-2024-yilina-genel-bakis&no=1
  • Kars, N. (2012). Televizyon programı yapalım herkes izlesin. Derin Yayınları.
  • Kartal, B. (2021). Acun Ilıcalı'nın Exxen için olması gereken abonelik ücreti 40 TL. Webtekno. https://www.webtekno.com/acun-ilicali-exxen-olmasi-gereken-abonelik-ucreti-40-tl-h104386.html
  • Kırık, M. A. (2010). Etkileşimli televizyon. Anahtar Kitaplar.
  • Kırık, M. A. (2019). Yeni medya ile değişen televizyon yayıncılığında içerik üretimi: Küresel ve yerel ölçekli platformlar. 6. Uluslararası İletişim Günleri: Dijital Dönüşüm Sempozyumu, Üsküdar Üniversitesi İletişim Fakültesi.
  • Maas, J. (2025) Netflix 2024’ün üçüncü çeyreğini 19 milyon yeni aboneyle kapatıyor https://variety.com/2025/tv/news/netflix-subscribers-300-million-q4-2024-1236280419/
  • Max (2025) https://www.max.com/tr/en
  • McLuhan, M., Fiore, Q., & Agel, J. (1968). War and peace in the global village. Bantam Books.
  • McQuail, D., & Windahl, S. (2005). İletişim modelleri: Kitle iletişim çalışmalarında (K. Yumlu, Çev., 2. baskı). İmge Yayınevi.
  • Meyer, E. & Hastings, R. (2023). Kuralsızlık kuraldır: Netflix ve kültür değişimi. (M. Karlıdağ, Çev.) Doğan Kitap.
  • Mubi (2025). https://mubi.com/tr/tr/about
  • Netflix (2025) https://about.netflix.com/en/news/what-we-watched-the-second-half-of-2024
  • O'Reilly, L. (2016). Netflix lifted the lid on how the algorithm that recommends you titles to watch actually works. Business Insider Australia. https://www.businessinsider.com.au/how-the-netflix-recommendation-algorithm-works-2016-2
  • Özçetin, B. (2014) Hikâyeler, televizyon ve tetiştirme: Gerbner’in ‘Medyaya Karşı’sı. İlef, İletişim Fakültesi Dergisi, • 1(2) • sonbahar/autumn: 117-124.
  • Postman, N. (2016). Televizyon: Öldüren eğlence – Gösteri çağında kamusal söylem (O. Akınhay, Çev.). Ayrıntı Yayınları.
  • Randolph , M. (2023) Netflix’in doğuşu ve inanılmaz serüveni. (M. Yılmaz, Çev.). Holden Kitap.
  • Timetürk (2023) Exxen abone sayısı. https://www.timeturk.com/genel/2023-exxen-abone-sayisi-exxen-in-kac-uyesi-var/haber-1758141

Year 2025, Volume: 9 Issue: 3, 233 - 250, 17.10.2025

Abstract

References

  • Amazon (2025) About Prime Video https://www.primevideo.com/offers/nonprimehomepage/ref=dv_web_force_root
  • Apple (2025). Apple Tv Plus hakkında. https://www.apple.com/apple-tv-plus/
  • Aslan, Ö. (2025) Yeni Medya ve Dijital Yayıncılık 1. Paradigma Yayınları.
  • Aydın, D. (2023). Yerel kültürün küreselleşmesi halan mümkün mü? Netflix Türkiye ve egemen kültür üzerine bir inceleme. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 11(1), 715-743. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1189664
  • Atalay, A.O. (2025) Toplum çalışmaları enstitüsü, RTÜK. https://www.toplum.org.tr/rtuk-tarafsiz-degildir/
  • Atalay, A.O. (2025) Dijitalleşmenin tekelleşmeye etkisi: Netflix örneği. Skala Yayıncılık
  • Aziz, A. (1981). Radyo ve televizyona giriş. Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları.
  • Binark, M. (2007). Yeni medya çalışmalarında yeni sorular ve yöntem sorunu. M. Binark (Ed.), Yeni medya çalışmaları (ss. 21–44). Dipnot Yayınları.
  • Burç, B. N., & Tanyeri Mazıcı, E. (2025). Kültür emperyalizminin Netflix üzerinden okunmasına yönelik bir araştırma. İletişim Ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 5(1), 159-188. https://doi.org/10.59534/jcss.1618374
  • Büyükçelikok, T. Ö., & Dilmen, N. E. (2024). Dijital yayın platformları teknik özelliklerinin kullanılabilirliğinin kullanıcı deneyimine etkisi: Netflix örneği. İletişim Çalışmaları Dergisi, 10(3), 359-372.
  • Çaplı, B., & Tuncel, H. (2010). Televizyon haberciliğinde etik. Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları.
  • Çevirir, N. (1995). Kitle iletişim araçlarının yabancılaşmaya etkisi. Marmara İletişim Dergisi, (9), Ocak 1995.
  • Digital 2024. (2025). Digital 2024 Global Overview Report. We Are Social. https://wearesocial.com/uk/blog/2024/01/digital-2024/
  • Dijk, J. van. (2004). Digital media. In D. H. Downing (Ed.), The Sage handbook of media studies (pp. xx–xx). Sage Publications. (Sayfa numarası eksik)
  • Dikmen, E. Ş. (2017). Türkiye’de televizyon yayıncılığının dönüşümü: Sosyal TV yayıncılığı. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5(1), ss. xx–xx. (Sayfa numarası eksik)
  • Dirlikyapan, J. Ö. (2018). Edebiyatta, sinemada, televizyonda tür kuramı: Temel metinler. Doğu Batı Yayınları.
  • Howarth, J. (2024) Amazon Prime members https://explodingtopics.com/blog/amazon-prime-member-stats
  • Ertike, A.S. (2024 ). Understanding television : A journey through its theories and practices. Urzeni Yayıncılık.
  • Dilmen, N.E. & Büyükçelikok, T.Ö. (2024) Dijital yayın platformları teknik özelliklerinin kullanılabilirliğinin kullanıcı deneyimine etkisi: Netflix örneği. İletişim Çalışmaları Dergisi, 10 (3), 259-372.
  • Disney (2025). About Disney. https://help.disneyplus.com/en-GB/article/disneyplus-en-tr-introduction
  • Duman, K. (2019). Siyah beyaz yayından Netflix’e: Türkiye’de televizyonun kısa tarihi. Urzeni Yayıncılık.
  • Duman, K. (2022) Netflix etkisi: dijital çağda ekran kültürü. Urzeni Yayıncılık.
  • Ellis, J. (2001). Scheduling, the last creative act in television. Media, Culture & Society, xx(x), ss. xx–xx. (Cilt ve sayfa bilgisi eksik)
  • Erdoğan, İ. (1998). Gerbner’in ekme tezi ve anlattığı öyküler üzerine bir değerlendirme. Kültür ve İletişim Dergisi, 1(2), 149–180.
  • Erol, E. G. (2019). Bir çerçeve bin dünya: Türkiye’de televizyon yayıncılığı üzerine okumalar. Hiperlink Yayınları.
  • Geray, H. (2002). İletişim ve teknoloji: Uluslararası birikim düzeninde yeni medya politikaları. Ütopya Yayınevi.
  • Gerbner, G. (2014) Medyaya karşı. (V. Batmaz, Çev.). Ayrıntı Yayınları.
  • Hart, C. (2007). Televizyon program yapımcılığı (V. T. Erdamar, Çev.). Es Yayınları. (Çeviri yılı belirtildiği şekilde alındı.)
  • Tv İzleme Araştırmaları [TİAK]. (2025). Televizyon izleme davranışları araştırması: 2024 raporu. https://tiak.com.tr/duyurular/turk-toplumu-tv-izleme-davranislari-2024-yilina-genel-bakis&no=1
  • Kars, N. (2012). Televizyon programı yapalım herkes izlesin. Derin Yayınları.
  • Kartal, B. (2021). Acun Ilıcalı'nın Exxen için olması gereken abonelik ücreti 40 TL. Webtekno. https://www.webtekno.com/acun-ilicali-exxen-olmasi-gereken-abonelik-ucreti-40-tl-h104386.html
  • Kırık, M. A. (2010). Etkileşimli televizyon. Anahtar Kitaplar.
  • Kırık, M. A. (2019). Yeni medya ile değişen televizyon yayıncılığında içerik üretimi: Küresel ve yerel ölçekli platformlar. 6. Uluslararası İletişim Günleri: Dijital Dönüşüm Sempozyumu, Üsküdar Üniversitesi İletişim Fakültesi.
  • Maas, J. (2025) Netflix 2024’ün üçüncü çeyreğini 19 milyon yeni aboneyle kapatıyor https://variety.com/2025/tv/news/netflix-subscribers-300-million-q4-2024-1236280419/
  • Max (2025) https://www.max.com/tr/en
  • McLuhan, M., Fiore, Q., & Agel, J. (1968). War and peace in the global village. Bantam Books.
  • McQuail, D., & Windahl, S. (2005). İletişim modelleri: Kitle iletişim çalışmalarında (K. Yumlu, Çev., 2. baskı). İmge Yayınevi.
  • Meyer, E. & Hastings, R. (2023). Kuralsızlık kuraldır: Netflix ve kültür değişimi. (M. Karlıdağ, Çev.) Doğan Kitap.
  • Mubi (2025). https://mubi.com/tr/tr/about
  • Netflix (2025) https://about.netflix.com/en/news/what-we-watched-the-second-half-of-2024
  • O'Reilly, L. (2016). Netflix lifted the lid on how the algorithm that recommends you titles to watch actually works. Business Insider Australia. https://www.businessinsider.com.au/how-the-netflix-recommendation-algorithm-works-2016-2
  • Özçetin, B. (2014) Hikâyeler, televizyon ve tetiştirme: Gerbner’in ‘Medyaya Karşı’sı. İlef, İletişim Fakültesi Dergisi, • 1(2) • sonbahar/autumn: 117-124.
  • Postman, N. (2016). Televizyon: Öldüren eğlence – Gösteri çağında kamusal söylem (O. Akınhay, Çev.). Ayrıntı Yayınları.
  • Randolph , M. (2023) Netflix’in doğuşu ve inanılmaz serüveni. (M. Yılmaz, Çev.). Holden Kitap.
  • Timetürk (2023) Exxen abone sayısı. https://www.timeturk.com/genel/2023-exxen-abone-sayisi-exxen-in-kac-uyesi-var/haber-1758141

Year 2025, Volume: 9 Issue: 3, 233 - 250, 17.10.2025

Abstract

References

  • Amazon (2025) About Prime Video https://www.primevideo.com/offers/nonprimehomepage/ref=dv_web_force_root
  • Apple (2025). Apple Tv Plus hakkında. https://www.apple.com/apple-tv-plus/
  • Aslan, Ö. (2025) Yeni Medya ve Dijital Yayıncılık 1. Paradigma Yayınları.
  • Aydın, D. (2023). Yerel kültürün küreselleşmesi halan mümkün mü? Netflix Türkiye ve egemen kültür üzerine bir inceleme. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 11(1), 715-743. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1189664
  • Atalay, A.O. (2025) Toplum çalışmaları enstitüsü, RTÜK. https://www.toplum.org.tr/rtuk-tarafsiz-degildir/
  • Atalay, A.O. (2025) Dijitalleşmenin tekelleşmeye etkisi: Netflix örneği. Skala Yayıncılık
  • Aziz, A. (1981). Radyo ve televizyona giriş. Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları.
  • Binark, M. (2007). Yeni medya çalışmalarında yeni sorular ve yöntem sorunu. M. Binark (Ed.), Yeni medya çalışmaları (ss. 21–44). Dipnot Yayınları.
  • Burç, B. N., & Tanyeri Mazıcı, E. (2025). Kültür emperyalizminin Netflix üzerinden okunmasına yönelik bir araştırma. İletişim Ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 5(1), 159-188. https://doi.org/10.59534/jcss.1618374
  • Büyükçelikok, T. Ö., & Dilmen, N. E. (2024). Dijital yayın platformları teknik özelliklerinin kullanılabilirliğinin kullanıcı deneyimine etkisi: Netflix örneği. İletişim Çalışmaları Dergisi, 10(3), 359-372.
  • Çaplı, B., & Tuncel, H. (2010). Televizyon haberciliğinde etik. Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları.
  • Çevirir, N. (1995). Kitle iletişim araçlarının yabancılaşmaya etkisi. Marmara İletişim Dergisi, (9), Ocak 1995.
  • Digital 2024. (2025). Digital 2024 Global Overview Report. We Are Social. https://wearesocial.com/uk/blog/2024/01/digital-2024/
  • Dijk, J. van. (2004). Digital media. In D. H. Downing (Ed.), The Sage handbook of media studies (pp. xx–xx). Sage Publications. (Sayfa numarası eksik)
  • Dikmen, E. Ş. (2017). Türkiye’de televizyon yayıncılığının dönüşümü: Sosyal TV yayıncılığı. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5(1), ss. xx–xx. (Sayfa numarası eksik)
  • Dirlikyapan, J. Ö. (2018). Edebiyatta, sinemada, televizyonda tür kuramı: Temel metinler. Doğu Batı Yayınları.
  • Howarth, J. (2024) Amazon Prime members https://explodingtopics.com/blog/amazon-prime-member-stats
  • Ertike, A.S. (2024 ). Understanding television : A journey through its theories and practices. Urzeni Yayıncılık.
  • Dilmen, N.E. & Büyükçelikok, T.Ö. (2024) Dijital yayın platformları teknik özelliklerinin kullanılabilirliğinin kullanıcı deneyimine etkisi: Netflix örneği. İletişim Çalışmaları Dergisi, 10 (3), 259-372.
  • Disney (2025). About Disney. https://help.disneyplus.com/en-GB/article/disneyplus-en-tr-introduction
  • Duman, K. (2019). Siyah beyaz yayından Netflix’e: Türkiye’de televizyonun kısa tarihi. Urzeni Yayıncılık.
  • Duman, K. (2022) Netflix etkisi: dijital çağda ekran kültürü. Urzeni Yayıncılık.
  • Ellis, J. (2001). Scheduling, the last creative act in television. Media, Culture & Society, xx(x), ss. xx–xx. (Cilt ve sayfa bilgisi eksik)
  • Erdoğan, İ. (1998). Gerbner’in ekme tezi ve anlattığı öyküler üzerine bir değerlendirme. Kültür ve İletişim Dergisi, 1(2), 149–180.
  • Erol, E. G. (2019). Bir çerçeve bin dünya: Türkiye’de televizyon yayıncılığı üzerine okumalar. Hiperlink Yayınları.
  • Geray, H. (2002). İletişim ve teknoloji: Uluslararası birikim düzeninde yeni medya politikaları. Ütopya Yayınevi.
  • Gerbner, G. (2014) Medyaya karşı. (V. Batmaz, Çev.). Ayrıntı Yayınları.
  • Hart, C. (2007). Televizyon program yapımcılığı (V. T. Erdamar, Çev.). Es Yayınları. (Çeviri yılı belirtildiği şekilde alındı.)
  • Tv İzleme Araştırmaları [TİAK]. (2025). Televizyon izleme davranışları araştırması: 2024 raporu. https://tiak.com.tr/duyurular/turk-toplumu-tv-izleme-davranislari-2024-yilina-genel-bakis&no=1
  • Kars, N. (2012). Televizyon programı yapalım herkes izlesin. Derin Yayınları.
  • Kartal, B. (2021). Acun Ilıcalı'nın Exxen için olması gereken abonelik ücreti 40 TL. Webtekno. https://www.webtekno.com/acun-ilicali-exxen-olmasi-gereken-abonelik-ucreti-40-tl-h104386.html
  • Kırık, M. A. (2010). Etkileşimli televizyon. Anahtar Kitaplar.
  • Kırık, M. A. (2019). Yeni medya ile değişen televizyon yayıncılığında içerik üretimi: Küresel ve yerel ölçekli platformlar. 6. Uluslararası İletişim Günleri: Dijital Dönüşüm Sempozyumu, Üsküdar Üniversitesi İletişim Fakültesi.
  • Maas, J. (2025) Netflix 2024’ün üçüncü çeyreğini 19 milyon yeni aboneyle kapatıyor https://variety.com/2025/tv/news/netflix-subscribers-300-million-q4-2024-1236280419/
  • Max (2025) https://www.max.com/tr/en
  • McLuhan, M., Fiore, Q., & Agel, J. (1968). War and peace in the global village. Bantam Books.
  • McQuail, D., & Windahl, S. (2005). İletişim modelleri: Kitle iletişim çalışmalarında (K. Yumlu, Çev., 2. baskı). İmge Yayınevi.
  • Meyer, E. & Hastings, R. (2023). Kuralsızlık kuraldır: Netflix ve kültür değişimi. (M. Karlıdağ, Çev.) Doğan Kitap.
  • Mubi (2025). https://mubi.com/tr/tr/about
  • Netflix (2025) https://about.netflix.com/en/news/what-we-watched-the-second-half-of-2024
  • O'Reilly, L. (2016). Netflix lifted the lid on how the algorithm that recommends you titles to watch actually works. Business Insider Australia. https://www.businessinsider.com.au/how-the-netflix-recommendation-algorithm-works-2016-2
  • Özçetin, B. (2014) Hikâyeler, televizyon ve tetiştirme: Gerbner’in ‘Medyaya Karşı’sı. İlef, İletişim Fakültesi Dergisi, • 1(2) • sonbahar/autumn: 117-124.
  • Postman, N. (2016). Televizyon: Öldüren eğlence – Gösteri çağında kamusal söylem (O. Akınhay, Çev.). Ayrıntı Yayınları.
  • Randolph , M. (2023) Netflix’in doğuşu ve inanılmaz serüveni. (M. Yılmaz, Çev.). Holden Kitap.
  • Timetürk (2023) Exxen abone sayısı. https://www.timeturk.com/genel/2023-exxen-abone-sayisi-exxen-in-kac-uyesi-var/haber-1758141

DİJİTAL YAYINCILIK BAĞLAMINDA NETFLIX PLATFORMU İLE GELENEKSEL YAYINCILIĞIN KARŞILAŞTIRILMALI ANALİZİ

Year 2025, Volume: 9 Issue: 3, 233 - 250, 17.10.2025

Abstract

Kitle iletişim araçlarının gelenekselden dijital yayıncılıkla dolu sürece evrilme aşamalarında çeşitli yeni ortamlar ve mecralar gündeme gelmeye başlamıştır. Bu yeni teknolojilerin ve ortamların artışından sonra, iletişim bir amaç olmaktan sıyrılıp araç olma yolunda şekillenmeye başlamıştır. Temsili ürünler, sunumsal ürünler ve mekanik ürünler olarak iletişim araçları, yayıncılıkta da tüm formlarda olduğu gibi hayatımızda daha görünür hale gelmiştir. Özellikle televizyon yayıncılığı gibi, geleneksel ve geniş çapta yayıncılık (broadcasting) türlerinden biri olan araçsal ve spesifik medya olarak bu tür üzerindeki değişimler dikkate alınmaktadır. Geleneksel televizyon yayıncılığının altın çağında gördüğü ilginin bugün yerini yeni medya platformlarına bırakıyor olması, çalışmanın ana noktasıdır. Konservatif iletişim araçları yerini yeni ve dijital medya alanlarına bırakırken bu araçların içeriklerini sorgulamak, bireylerin ve kitlelerin yaklaşımlarını değerlendirmek, toplumsal iletişime de gönderme yapmaktadır. Tek yönlü iletişim biçimleri yerine çift yönlü, aktif kitleli ve geri bildirimleri yüksek içerikler yeni yayıncılığın önünü açmıştır. Bu çalışmada geleneksel televizyon yayınlarının sosyo-ekonomik ve teknolojik gelişmeler ışığında izleyici tarafından tamamen dijitale geçişle son bulup bulmayacağı üzerine varsayımlar ve etki çalışmaları tartışılacaktır. Nitel araştırma yöntemiyle, literatür taraması yapılmış olup, vaka incelemesi üzerinden örnek gömülü teoriden yararlanılmıştır.

References

  • Amazon (2025) About Prime Video https://www.primevideo.com/offers/nonprimehomepage/ref=dv_web_force_root
  • Apple (2025). Apple Tv Plus hakkında. https://www.apple.com/apple-tv-plus/
  • Aslan, Ö. (2025) Yeni Medya ve Dijital Yayıncılık 1. Paradigma Yayınları.
  • Aydın, D. (2023). Yerel kültürün küreselleşmesi halan mümkün mü? Netflix Türkiye ve egemen kültür üzerine bir inceleme. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 11(1), 715-743. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1189664
  • Atalay, A.O. (2025) Toplum çalışmaları enstitüsü, RTÜK. https://www.toplum.org.tr/rtuk-tarafsiz-degildir/
  • Atalay, A.O. (2025) Dijitalleşmenin tekelleşmeye etkisi: Netflix örneği. Skala Yayıncılık
  • Aziz, A. (1981). Radyo ve televizyona giriş. Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları.
  • Binark, M. (2007). Yeni medya çalışmalarında yeni sorular ve yöntem sorunu. M. Binark (Ed.), Yeni medya çalışmaları (ss. 21–44). Dipnot Yayınları.
  • Burç, B. N., & Tanyeri Mazıcı, E. (2025). Kültür emperyalizminin Netflix üzerinden okunmasına yönelik bir araştırma. İletişim Ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 5(1), 159-188. https://doi.org/10.59534/jcss.1618374
  • Büyükçelikok, T. Ö., & Dilmen, N. E. (2024). Dijital yayın platformları teknik özelliklerinin kullanılabilirliğinin kullanıcı deneyimine etkisi: Netflix örneği. İletişim Çalışmaları Dergisi, 10(3), 359-372.
  • Çaplı, B., & Tuncel, H. (2010). Televizyon haberciliğinde etik. Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları.
  • Çevirir, N. (1995). Kitle iletişim araçlarının yabancılaşmaya etkisi. Marmara İletişim Dergisi, (9), Ocak 1995.
  • Digital 2024. (2025). Digital 2024 Global Overview Report. We Are Social. https://wearesocial.com/uk/blog/2024/01/digital-2024/
  • Dijk, J. van. (2004). Digital media. In D. H. Downing (Ed.), The Sage handbook of media studies (pp. xx–xx). Sage Publications. (Sayfa numarası eksik)
  • Dikmen, E. Ş. (2017). Türkiye’de televizyon yayıncılığının dönüşümü: Sosyal TV yayıncılığı. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5(1), ss. xx–xx. (Sayfa numarası eksik)
  • Dirlikyapan, J. Ö. (2018). Edebiyatta, sinemada, televizyonda tür kuramı: Temel metinler. Doğu Batı Yayınları.
  • Howarth, J. (2024) Amazon Prime members https://explodingtopics.com/blog/amazon-prime-member-stats
  • Ertike, A.S. (2024 ). Understanding television : A journey through its theories and practices. Urzeni Yayıncılık.
  • Dilmen, N.E. & Büyükçelikok, T.Ö. (2024) Dijital yayın platformları teknik özelliklerinin kullanılabilirliğinin kullanıcı deneyimine etkisi: Netflix örneği. İletişim Çalışmaları Dergisi, 10 (3), 259-372.
  • Disney (2025). About Disney. https://help.disneyplus.com/en-GB/article/disneyplus-en-tr-introduction
  • Duman, K. (2019). Siyah beyaz yayından Netflix’e: Türkiye’de televizyonun kısa tarihi. Urzeni Yayıncılık.
  • Duman, K. (2022) Netflix etkisi: dijital çağda ekran kültürü. Urzeni Yayıncılık.
  • Ellis, J. (2001). Scheduling, the last creative act in television. Media, Culture & Society, xx(x), ss. xx–xx. (Cilt ve sayfa bilgisi eksik)
  • Erdoğan, İ. (1998). Gerbner’in ekme tezi ve anlattığı öyküler üzerine bir değerlendirme. Kültür ve İletişim Dergisi, 1(2), 149–180.
  • Erol, E. G. (2019). Bir çerçeve bin dünya: Türkiye’de televizyon yayıncılığı üzerine okumalar. Hiperlink Yayınları.
  • Geray, H. (2002). İletişim ve teknoloji: Uluslararası birikim düzeninde yeni medya politikaları. Ütopya Yayınevi.
  • Gerbner, G. (2014) Medyaya karşı. (V. Batmaz, Çev.). Ayrıntı Yayınları.
  • Hart, C. (2007). Televizyon program yapımcılığı (V. T. Erdamar, Çev.). Es Yayınları. (Çeviri yılı belirtildiği şekilde alındı.)
  • Tv İzleme Araştırmaları [TİAK]. (2025). Televizyon izleme davranışları araştırması: 2024 raporu. https://tiak.com.tr/duyurular/turk-toplumu-tv-izleme-davranislari-2024-yilina-genel-bakis&no=1
  • Kars, N. (2012). Televizyon programı yapalım herkes izlesin. Derin Yayınları.
  • Kartal, B. (2021). Acun Ilıcalı'nın Exxen için olması gereken abonelik ücreti 40 TL. Webtekno. https://www.webtekno.com/acun-ilicali-exxen-olmasi-gereken-abonelik-ucreti-40-tl-h104386.html
  • Kırık, M. A. (2010). Etkileşimli televizyon. Anahtar Kitaplar.
  • Kırık, M. A. (2019). Yeni medya ile değişen televizyon yayıncılığında içerik üretimi: Küresel ve yerel ölçekli platformlar. 6. Uluslararası İletişim Günleri: Dijital Dönüşüm Sempozyumu, Üsküdar Üniversitesi İletişim Fakültesi.
  • Maas, J. (2025) Netflix 2024’ün üçüncü çeyreğini 19 milyon yeni aboneyle kapatıyor https://variety.com/2025/tv/news/netflix-subscribers-300-million-q4-2024-1236280419/
  • Max (2025) https://www.max.com/tr/en
  • McLuhan, M., Fiore, Q., & Agel, J. (1968). War and peace in the global village. Bantam Books.
  • McQuail, D., & Windahl, S. (2005). İletişim modelleri: Kitle iletişim çalışmalarında (K. Yumlu, Çev., 2. baskı). İmge Yayınevi.
  • Meyer, E. & Hastings, R. (2023). Kuralsızlık kuraldır: Netflix ve kültür değişimi. (M. Karlıdağ, Çev.) Doğan Kitap.
  • Mubi (2025). https://mubi.com/tr/tr/about
  • Netflix (2025) https://about.netflix.com/en/news/what-we-watched-the-second-half-of-2024
  • O'Reilly, L. (2016). Netflix lifted the lid on how the algorithm that recommends you titles to watch actually works. Business Insider Australia. https://www.businessinsider.com.au/how-the-netflix-recommendation-algorithm-works-2016-2
  • Özçetin, B. (2014) Hikâyeler, televizyon ve tetiştirme: Gerbner’in ‘Medyaya Karşı’sı. İlef, İletişim Fakültesi Dergisi, • 1(2) • sonbahar/autumn: 117-124.
  • Postman, N. (2016). Televizyon: Öldüren eğlence – Gösteri çağında kamusal söylem (O. Akınhay, Çev.). Ayrıntı Yayınları.
  • Randolph , M. (2023) Netflix’in doğuşu ve inanılmaz serüveni. (M. Yılmaz, Çev.). Holden Kitap.
  • Timetürk (2023) Exxen abone sayısı. https://www.timeturk.com/genel/2023-exxen-abone-sayisi-exxen-in-kac-uyesi-var/haber-1758141

A COMPARATIVE ANALYSIS OF NETFLIX AND TRADITIONAL BROADCASTING WITHIN THE FRAMEWORK OF DIGITAL BROADCASTING

Year 2025, Volume: 9 Issue: 3, 233 - 250, 17.10.2025

Abstract

The transformation of mass communication from traditional to digital broadcasting has led to the emergence of various new platforms and mediums. Following the proliferation of these new technologies and environments, communication has gradually evolved from being a mere objective to becoming a tool in its own right. Communication tools—whether representational, presentational, or mechanical—have become more prominent in broadcasting, just as in other forms, thus becoming increasingly visible in our daily lives. Notably, within the context of television broadcasting, which represents one of the traditional and large-scale forms of "broadcasting," the changes in this medium are particularly scrutinized, especially as it becomes a specific and instrumental media. The core focus of this study lies in the shift of interest from traditional television broadcasting, which once enjoyed its golden age, to contemporary new media platforms. As conventional communication tools give way to new and digital media, it becomes imperative to critically examine the content of these tools, assess the approaches of both individuals and audiences, and address the broader implications for societal communication. In place of one-way communication models, the emergence of two-way, mass-engaged, and highly interactive content has facilitated the growth of new broadcasting paradigms. This study aims to explore the assumptions and impacts related to the full transition from traditional television broadcasts to digital formats, driven by viewers, within the context of socio-economic and technological developments. Utilizing a qualitative research methodology, the study conducts a comprehensive literature review and draws upon case study-based grounded theory for analysis.

References

  • Amazon (2025) About Prime Video https://www.primevideo.com/offers/nonprimehomepage/ref=dv_web_force_root
  • Apple (2025). Apple Tv Plus hakkında. https://www.apple.com/apple-tv-plus/
  • Aslan, Ö. (2025) Yeni Medya ve Dijital Yayıncılık 1. Paradigma Yayınları.
  • Aydın, D. (2023). Yerel kültürün küreselleşmesi halan mümkün mü? Netflix Türkiye ve egemen kültür üzerine bir inceleme. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 11(1), 715-743. https://doi.org/10.19145/e-gifder.1189664
  • Atalay, A.O. (2025) Toplum çalışmaları enstitüsü, RTÜK. https://www.toplum.org.tr/rtuk-tarafsiz-degildir/
  • Atalay, A.O. (2025) Dijitalleşmenin tekelleşmeye etkisi: Netflix örneği. Skala Yayıncılık
  • Aziz, A. (1981). Radyo ve televizyona giriş. Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları.
  • Binark, M. (2007). Yeni medya çalışmalarında yeni sorular ve yöntem sorunu. M. Binark (Ed.), Yeni medya çalışmaları (ss. 21–44). Dipnot Yayınları.
  • Burç, B. N., & Tanyeri Mazıcı, E. (2025). Kültür emperyalizminin Netflix üzerinden okunmasına yönelik bir araştırma. İletişim Ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 5(1), 159-188. https://doi.org/10.59534/jcss.1618374
  • Büyükçelikok, T. Ö., & Dilmen, N. E. (2024). Dijital yayın platformları teknik özelliklerinin kullanılabilirliğinin kullanıcı deneyimine etkisi: Netflix örneği. İletişim Çalışmaları Dergisi, 10(3), 359-372.
  • Çaplı, B., & Tuncel, H. (2010). Televizyon haberciliğinde etik. Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları.
  • Çevirir, N. (1995). Kitle iletişim araçlarının yabancılaşmaya etkisi. Marmara İletişim Dergisi, (9), Ocak 1995.
  • Digital 2024. (2025). Digital 2024 Global Overview Report. We Are Social. https://wearesocial.com/uk/blog/2024/01/digital-2024/
  • Dijk, J. van. (2004). Digital media. In D. H. Downing (Ed.), The Sage handbook of media studies (pp. xx–xx). Sage Publications. (Sayfa numarası eksik)
  • Dikmen, E. Ş. (2017). Türkiye’de televizyon yayıncılığının dönüşümü: Sosyal TV yayıncılığı. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5(1), ss. xx–xx. (Sayfa numarası eksik)
  • Dirlikyapan, J. Ö. (2018). Edebiyatta, sinemada, televizyonda tür kuramı: Temel metinler. Doğu Batı Yayınları.
  • Howarth, J. (2024) Amazon Prime members https://explodingtopics.com/blog/amazon-prime-member-stats
  • Ertike, A.S. (2024 ). Understanding television : A journey through its theories and practices. Urzeni Yayıncılık.
  • Dilmen, N.E. & Büyükçelikok, T.Ö. (2024) Dijital yayın platformları teknik özelliklerinin kullanılabilirliğinin kullanıcı deneyimine etkisi: Netflix örneği. İletişim Çalışmaları Dergisi, 10 (3), 259-372.
  • Disney (2025). About Disney. https://help.disneyplus.com/en-GB/article/disneyplus-en-tr-introduction
  • Duman, K. (2019). Siyah beyaz yayından Netflix’e: Türkiye’de televizyonun kısa tarihi. Urzeni Yayıncılık.
  • Duman, K. (2022) Netflix etkisi: dijital çağda ekran kültürü. Urzeni Yayıncılık.
  • Ellis, J. (2001). Scheduling, the last creative act in television. Media, Culture & Society, xx(x), ss. xx–xx. (Cilt ve sayfa bilgisi eksik)
  • Erdoğan, İ. (1998). Gerbner’in ekme tezi ve anlattığı öyküler üzerine bir değerlendirme. Kültür ve İletişim Dergisi, 1(2), 149–180.
  • Erol, E. G. (2019). Bir çerçeve bin dünya: Türkiye’de televizyon yayıncılığı üzerine okumalar. Hiperlink Yayınları.
  • Geray, H. (2002). İletişim ve teknoloji: Uluslararası birikim düzeninde yeni medya politikaları. Ütopya Yayınevi.
  • Gerbner, G. (2014) Medyaya karşı. (V. Batmaz, Çev.). Ayrıntı Yayınları.
  • Hart, C. (2007). Televizyon program yapımcılığı (V. T. Erdamar, Çev.). Es Yayınları. (Çeviri yılı belirtildiği şekilde alındı.)
  • Tv İzleme Araştırmaları [TİAK]. (2025). Televizyon izleme davranışları araştırması: 2024 raporu. https://tiak.com.tr/duyurular/turk-toplumu-tv-izleme-davranislari-2024-yilina-genel-bakis&no=1
  • Kars, N. (2012). Televizyon programı yapalım herkes izlesin. Derin Yayınları.
  • Kartal, B. (2021). Acun Ilıcalı'nın Exxen için olması gereken abonelik ücreti 40 TL. Webtekno. https://www.webtekno.com/acun-ilicali-exxen-olmasi-gereken-abonelik-ucreti-40-tl-h104386.html
  • Kırık, M. A. (2010). Etkileşimli televizyon. Anahtar Kitaplar.
  • Kırık, M. A. (2019). Yeni medya ile değişen televizyon yayıncılığında içerik üretimi: Küresel ve yerel ölçekli platformlar. 6. Uluslararası İletişim Günleri: Dijital Dönüşüm Sempozyumu, Üsküdar Üniversitesi İletişim Fakültesi.
  • Maas, J. (2025) Netflix 2024’ün üçüncü çeyreğini 19 milyon yeni aboneyle kapatıyor https://variety.com/2025/tv/news/netflix-subscribers-300-million-q4-2024-1236280419/
  • Max (2025) https://www.max.com/tr/en
  • McLuhan, M., Fiore, Q., & Agel, J. (1968). War and peace in the global village. Bantam Books.
  • McQuail, D., & Windahl, S. (2005). İletişim modelleri: Kitle iletişim çalışmalarında (K. Yumlu, Çev., 2. baskı). İmge Yayınevi.
  • Meyer, E. & Hastings, R. (2023). Kuralsızlık kuraldır: Netflix ve kültür değişimi. (M. Karlıdağ, Çev.) Doğan Kitap.
  • Mubi (2025). https://mubi.com/tr/tr/about
  • Netflix (2025) https://about.netflix.com/en/news/what-we-watched-the-second-half-of-2024
  • O'Reilly, L. (2016). Netflix lifted the lid on how the algorithm that recommends you titles to watch actually works. Business Insider Australia. https://www.businessinsider.com.au/how-the-netflix-recommendation-algorithm-works-2016-2
  • Özçetin, B. (2014) Hikâyeler, televizyon ve tetiştirme: Gerbner’in ‘Medyaya Karşı’sı. İlef, İletişim Fakültesi Dergisi, • 1(2) • sonbahar/autumn: 117-124.
  • Postman, N. (2016). Televizyon: Öldüren eğlence – Gösteri çağında kamusal söylem (O. Akınhay, Çev.). Ayrıntı Yayınları.
  • Randolph , M. (2023) Netflix’in doğuşu ve inanılmaz serüveni. (M. Yılmaz, Çev.). Holden Kitap.
  • Timetürk (2023) Exxen abone sayısı. https://www.timeturk.com/genel/2023-exxen-abone-sayisi-exxen-in-kac-uyesi-var/haber-1758141
There are 45 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies (Other), Sociology (Other)
Journal Section Research Article
Authors

Işıl Çobanlı Erdönmez 0000-0001-7736-1910

Early Pub Date October 12, 2025
Publication Date October 17, 2025
Submission Date July 30, 2025
Acceptance Date September 22, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 9 Issue: 3

Cite

APA Çobanlı Erdönmez, I. (2025). DİJİTAL YAYINCILIK BAĞLAMINDA NETFLIX PLATFORMU İLE GELENEKSEL YAYINCILIĞIN KARŞILAŞTIRILMALI ANALİZİ. Uluslararası Toplumsal Bilimler Dergisi, 9(3), 233-250.