Summary Aim: Brunet L eacute;zine Revised nbsp; is a kind of developmental test which measures motor and mental development of children aged between 2 30 months Brunet L eacute;zine is composed of posture coordination language socialization subscales each of which screendevelopment in one dimension The aim of this study was to evaluate the reliability and validity of Brunet L eacute;zine Revised Material and Method: 761 children aged between 2 30 months were included in the standardization evaluation The sample consisted of 355 girls and 406 boys Cronbach rsquo;s alpha reliability coefficient was used to determine total internal consistency of the test The relation between subtests was determined by Pearson correlation coefficient Paired t test was used to compare the subtest and total points of consecutive months nbsp; Results: In the reliability analysis the Cronbach rsquo;s alpha coefficient was calculated as 0 98; 0 98; 0 95; and 0 95 for posture coordination language and socialization respectively The Cronbach rsquo;s alpha coefficient for the total scale was calculated as 0 99 To determine the predictive level of subtest points and total point for the developmental age intervals of infants five lineer regression models were constructed regarding the developmental age interval as the dependent variable for each subtest Analysis revealed that all of the models had high explanatory level nbsp; R2 gt;0 94 and high level of significance p lt;0 001 Conclusions: This study shows that the Turkish version of the Brunet L eacute;zine has appropriate reliability and validity for assessing motor and mental development in Turkish children aged between 2 30 months Turk Arch Ped 2010; 45: 86 95 Key words: Brunet L eacute;zine developmental test norms reliability validity
Özet Amaç: Brunet L eacute;zine çocukların 2 30 ay arasındaki ruhsal ve devinsel gelişimini ölçen bir testtir Herbiri gelişimin bir boyutunu tarayan duruş eşgüdüm dil ve toplumsallık alt ölçeklerinden oluşmaktadır Bu çalışmada Brunet L eacute;zine rsquo;nin Türk çocuklarında geçerlik ve güvenirliliğinin yapılması amaçlanmıştır Gereç ve Yöntem: Yaşları iki ile 30 ay arasındaki toplam 761 denek standardizasyon değerlendirilmesine alınmış olup bunların 355 rsquo;i kız 406 rsquo;sı erkektir Testin toplam iç tutarlılığını belirlemede Cronbach alfa güvenirlik katsayısına başvurulmuştur Alt testlerin birbirleriyle ilişkisi Pearson korelasyon katsayısıyla belirlenmiş ardışık ayların alt test ve genel toplam puanlarının kıyaslanmasında eşli t testi uygulanmıştır Bulgular: Duruş eşgüdüm dil ve toplumsallık alt testlerine göre Cronbach alfa sırasıyla 0 98; 0 98; 0 95; ve 0 95 olarak bulundu Tüm ölçeğe ilişkin Cronbach alfa ise 0 99 olarak saptandı Alt test puanlarının ve toplam puanın gelişimsel yaş aralıklarını yordama düzeyini belirlemek için her bir alt test için bebeğin bulunduğu gelişimsel yaş aralığı bağımlı değişken kabul edilerek beş doğrusal regresyon örneği kuruldu Analizler tüm örneklerin yüksek açıklayıcılığa R2 gt;0 94 ve ileri düzeyde anlamlılığa nbsp; p lt;0 001 nbsp; sahip olduğunu ortaya çıkarmaktadır Çıkarımlar: Bu çalışma Brunet L eacute;zine ölçeğinin Türkçe sürümünün 2 30 aylar arasındaki Türk çocuklarının gelişim düzeylerinin belirlenmesinde kullanılabilecek geçerlilik ve güvenirliğe sahip olduğunu göstermektedir Türk Ped Arş 2010; 45: 86 95 Anahtar sözcükler: Brunet L eacute;zine geçerlik gelişim testi güvenirlik normlar
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Original Article |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 45 Issue: 2 |