The purpose of this chapter is to provide both a more general classsification of the anemias and an initial diagnostic approach to the patient with this laboratory finding Anemia is defined as a reduction in red cell mass RBC or in blood hemoglobin concentration Hb or in hematocrit Hct per cubic millimeter Anemias may be classified on a physiologial or a morphological basis The initial diagnostic approach to the anemic patient includes a detailed history and physical examination and a minimum of essential laboratory tests The blood smear is very helpful in the diagnosis of anemia If the clinician considers these options in an inclusive but systematic fashion direct screening tests can be ordered and expert consultation avoided Turk Arch Ped 2009; 44 Suppl: 6 13 Key words: Anemic child classification diagnosis
Bu bölümün amacı aneminin genel sınıflandırılması ve başlangıç laboratuvar incelemeleri ile hastaya tanısal yaklaşımı sağlamaktır Anemi milimetre küpte hemoglobin Hb konsantrasyonu hematokrit Hct ya da eritrosit RBC sayısının azalması olarak tanımlanır Anemiler fizyolojik ve yapısal olarak sınıflandırılabilir Anemik hastaya ilk tanısal yaklaşım ayrıntılı öykü fizik muayene ve az sayıda temel laboratuvar testlerini içerir Periferik kan yayması anemi tanısında çok faydalıdır Klinisyen bu düşünce sistematiği ile düşünür ise direkt tarama testleri yapılır ve gereksiz konsültasyonlardan kaçınılmış olunur Türk Ped Arş 2009; 44 Özel Sayı: 6 13 Anahtar kelimeler: Anemik çocuk sınıflandırma tanı
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Review |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2009 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 44 Issue: 11 |