BibTex RIS Cite

The evaluation of home exercise program efficiency in children with cerebral palsy Original Article

Year 2007, Volume: 42 Issue: 3, 112 - 116, 01.09.2007

Abstract

-

References

  • Rogers JP, Vanderbilt SH. Coordinated treatment in cerebral palsy-where are we today? J Prosthet Orthot 1990; 2: 68-81.
  • Lettinga AT, Siemonsma PC, Veen M. Entwinement of theory and practice in physiotherapy. Physiotherapy 1999; 85: 476-90.
  • Kerem M, Livanelioğlu A, Meriç A. Serebral paralizili çocuklarda fizyoterapist tarafından yürütülen rehabilitasyonla ev egzersiz programına dayalı rehabilitasyonun motor gelişim seviyesi üzeri- ne etkilerinin karşılaştırılması. Türkiye Klinikleri Fiziksel Tıp ve Re- habilitasyon Dergisi 2001; 1: 167-72.
  • Landsman GH. What Evidence, Whose evidence?: physical the- rapy in New York State’s clinical practice guideline and in the li- ves of mothers of disabled children. Soc Sci Med 2005; 1-11.
  • Hamblin T, Musa I. Family-Based rehabilitation for children with cerebral palsy: a koklata project. Physiotherapy 2006; 92: 55-60.
  • Jones LK, Dunifon R. Children’s home environments:Unders- tanding the role of family structure changes. J of Family Issues 2004; 25: 3-28.
  • King S, Teplicky R, King G, Rosenbaum P. Family- centered ser- vice for children with cerebral palsy and their families: a review of the literature. Semin Fetal Neonatal Med 2004; 11: 78-88.
  • Sade A, Otman AS. Serebral paralizide değerlendirme ve tedavi yöntemleri. Ankara: Volkan Matbaacılık, 1991; 54-101.
  • Palisano R, Rosenbaum P, Walter S, Russel D, Wood E. Deve- lopment and reliability of a system to classify gross motor func- tion in children with cerebral palsy. Dev Med Child Neurol 1997; 39: 214-23.
  • Milner J, Bungay C, Jelinek D, Hall DMB. Needs of disabled children and their families. Arch Dis Child 1996; 75: 399-404.
  • Smith JC, Nastro MA. The effect of occupational therapy inter- vention on mothers of children with cerebral palsy. Am J of Oc- cup Ther 1993; 47: 811-17.
  • Mckay M, Hensey O. From the other side: parent’s views of the- ir early contacts with health professionals. Child Care Health Dev 1990; 16: 373-81.
  • Palmer FB, Shapiro BK, Wachtel RC. The effects of physical therapy on cerebral palsy. N Eng J Med 1988; 318: 803-8.
  • Michaud LJ. Prescribing therapy services for children with motor disabilities. Pediatrics 2004;113: 1836-8.

Serebral paralizili çocuklarda ev egzersiz programının etkinliğinin incelenmesi Orijinal Araştırma

Year 2007, Volume: 42 Issue: 3, 112 - 116, 01.09.2007

Abstract

AAmmaaçç:: Bu çalışmanın amacı, serebral paralizili (SP) çocuklarda ev egzersiz programının etkinliğini araştırmaktı. GGeerreeçç vvee YYöönntteemm:: Serebral paralizi tanısı konmuş, yaşları 2-15 arasında değişen ve yaş ortalamaları 5,22±4,40 yıl olan toplam 273 olgununklinik ve aileye ait bilgileri alındı. Motor gelişim düzeyleri Kaba Motor İşlev Sınıflandırma Sistemi -GMFCS- kullanılarak incelendi. Olguların183’ü (% 67,03) spastik, 36’sı (% 13,18) atetoid, 35’i (% 12,82) hipotonik, 19’u (% 6,95) ise ataksik SP idi. Ayrıca ekstremite dağılımına göre; 147 (% 53,84)’si diparetik, 94 (% 34,43)’ü kuadriparetik, 32 (% 11,72)’si hemiparetikti. Her çocuğa motor gelişim seviyesine uygun olarak Bobath Nörogelişimsel Tedavi yöntemine dayalı uygun ev egzersiz programı ve aileye eğitim verildi. Altı ay sonra olguların motor gelişim düzeyleri tekrar değerlendirildi. BBuullgguullaarr:: GMFCS sınıflamasına göre ev programı öncesi motor gelişim düzeyleri ile ev programı verildikten sonraki düzeyleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulundu (p

References

  • Rogers JP, Vanderbilt SH. Coordinated treatment in cerebral palsy-where are we today? J Prosthet Orthot 1990; 2: 68-81.
  • Lettinga AT, Siemonsma PC, Veen M. Entwinement of theory and practice in physiotherapy. Physiotherapy 1999; 85: 476-90.
  • Kerem M, Livanelioğlu A, Meriç A. Serebral paralizili çocuklarda fizyoterapist tarafından yürütülen rehabilitasyonla ev egzersiz programına dayalı rehabilitasyonun motor gelişim seviyesi üzeri- ne etkilerinin karşılaştırılması. Türkiye Klinikleri Fiziksel Tıp ve Re- habilitasyon Dergisi 2001; 1: 167-72.
  • Landsman GH. What Evidence, Whose evidence?: physical the- rapy in New York State’s clinical practice guideline and in the li- ves of mothers of disabled children. Soc Sci Med 2005; 1-11.
  • Hamblin T, Musa I. Family-Based rehabilitation for children with cerebral palsy: a koklata project. Physiotherapy 2006; 92: 55-60.
  • Jones LK, Dunifon R. Children’s home environments:Unders- tanding the role of family structure changes. J of Family Issues 2004; 25: 3-28.
  • King S, Teplicky R, King G, Rosenbaum P. Family- centered ser- vice for children with cerebral palsy and their families: a review of the literature. Semin Fetal Neonatal Med 2004; 11: 78-88.
  • Sade A, Otman AS. Serebral paralizide değerlendirme ve tedavi yöntemleri. Ankara: Volkan Matbaacılık, 1991; 54-101.
  • Palisano R, Rosenbaum P, Walter S, Russel D, Wood E. Deve- lopment and reliability of a system to classify gross motor func- tion in children with cerebral palsy. Dev Med Child Neurol 1997; 39: 214-23.
  • Milner J, Bungay C, Jelinek D, Hall DMB. Needs of disabled children and their families. Arch Dis Child 1996; 75: 399-404.
  • Smith JC, Nastro MA. The effect of occupational therapy inter- vention on mothers of children with cerebral palsy. Am J of Oc- cup Ther 1993; 47: 811-17.
  • Mckay M, Hensey O. From the other side: parent’s views of the- ir early contacts with health professionals. Child Care Health Dev 1990; 16: 373-81.
  • Palmer FB, Shapiro BK, Wachtel RC. The effects of physical therapy on cerebral palsy. N Eng J Med 1988; 318: 803-8.
  • Michaud LJ. Prescribing therapy services for children with motor disabilities. Pediatrics 2004;113: 1836-8.
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Original Article
Authors

Akmer Mutlu This is me

Tülay Tarsuslu This is me

Mintaze Kerem Günel This is me

Ayşe Livanelioğlu This is me

Publication Date September 1, 2007
Published in Issue Year 2007 Volume: 42 Issue: 3

Cite

APA Mutlu, A., Tarsuslu, T., Günel, M. K., Livanelioğlu, A. (2007). Serebral paralizili çocuklarda ev egzersiz programının etkinliğinin incelenmesi Orijinal Araştırma. Türk Pediatri Arşivi, 42(3), 112-116.
AMA Mutlu A, Tarsuslu T, Günel MK, Livanelioğlu A. Serebral paralizili çocuklarda ev egzersiz programının etkinliğinin incelenmesi Orijinal Araştırma. Türk Pediatri Arşivi. September 2007;42(3):112-116.
Chicago Mutlu, Akmer, Tülay Tarsuslu, Mintaze Kerem Günel, and Ayşe Livanelioğlu. “Serebral Paralizili çocuklarda Ev Egzersiz programının etkinliğinin Incelenmesi Orijinal Araştırma”. Türk Pediatri Arşivi 42, no. 3 (September 2007): 112-16.
EndNote Mutlu A, Tarsuslu T, Günel MK, Livanelioğlu A (September 1, 2007) Serebral paralizili çocuklarda ev egzersiz programının etkinliğinin incelenmesi Orijinal Araştırma. Türk Pediatri Arşivi 42 3 112–116.
IEEE A. Mutlu, T. Tarsuslu, M. K. Günel, and A. Livanelioğlu, “Serebral paralizili çocuklarda ev egzersiz programının etkinliğinin incelenmesi Orijinal Araştırma”, Türk Pediatri Arşivi, vol. 42, no. 3, pp. 112–116, 2007.
ISNAD Mutlu, Akmer et al. “Serebral Paralizili çocuklarda Ev Egzersiz programının etkinliğinin Incelenmesi Orijinal Araştırma”. Türk Pediatri Arşivi 42/3 (September 2007), 112-116.
JAMA Mutlu A, Tarsuslu T, Günel MK, Livanelioğlu A. Serebral paralizili çocuklarda ev egzersiz programının etkinliğinin incelenmesi Orijinal Araştırma. Türk Pediatri Arşivi. 2007;42:112–116.
MLA Mutlu, Akmer et al. “Serebral Paralizili çocuklarda Ev Egzersiz programının etkinliğinin Incelenmesi Orijinal Araştırma”. Türk Pediatri Arşivi, vol. 42, no. 3, 2007, pp. 112-6.
Vancouver Mutlu A, Tarsuslu T, Günel MK, Livanelioğlu A. Serebral paralizili çocuklarda ev egzersiz programının etkinliğinin incelenmesi Orijinal Araştırma. Türk Pediatri Arşivi. 2007;42(3):112-6.