Bu çalışmada, İzmir şehir içi ulaşımına çözüm için yapılan İzmir Hafif Raylı Sistemi (İzray) kapsamında açılan Nene Hatun Tünelinin Konak şaftından - Üçyol'a kadar olan 197.00m lik kısmının jeolojisi ve jeolojik kesiti sunulmuştur. Tünelin açıldığı kayaçların mühendislik özellikleri araştırılmış, tünelin desteklenmesi için gerekli destekleme tipi önerilmiştir. Bu amaçlar için kullanılan kaya sınıflama yöntemleri araştırılmış, içlerinden Q-sistemi seçilerek, gerekli parametreler her ilerleme için saptanmıştır. Bu parametreler ışığında, Q-sisteminin öngördüğü destekleme sistemleri saptanmıştır.
The geology and the geological seetion of the 197.00m part of Nene Hatun Tunnel , from Konak towards Üçyol, which is a part of Izmir Metro System (Izray) a solution for inner city communication are presented. Engineering properties of the rockson the tunnel route are in vestigated; reinforcement types for the tunnel are advised. For these purposes, rock classification systems are investigated, Q-system is chosen and the parameters of for the application of the Q-system were determined for each advance. Later in the light of these studies, the reinforcement advi sed by the Q-system determined.
Other ID | JA55KE83ZF |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 5, 2016 |
Published in Issue | Year 2002 Volume: 3 Issue: 2 |