Bu araştırmada, sınıfında özel gereksinimli
öğrenci bulunan sınıf öğretmenlerinin öğrenme-öğretme sürecinde yaptıkları
uygulamalar ve karşılaştıkları güçlüklerin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma
nitel araştırma yöntemlerinden özel durum çalışması çerçevesinde
şekillendirilmiş olup, verilerin toplanmasında hazırlanan yarı yapılandırılmış
görüşme formalarından yararlanılmıştır. Amaçlı örnekleme yöntemlerinden olan
kolay ulaşılabilir örnekleme yoluyla ulaşılabilen sınıfında özel gereksinimli
öğrenci bulunan 10 sınıf öğretmeni ile çalışma yürütülmüştür. Veriler
yarı-yapılandırılmış mülakat tekniğiyle elde edilmiştir. Bu veriler içerik analizine tabi tutularak
çözümlenmiştir. Veri analizi sürecinde Nvivo 9.0 programından yararlanılmıştır.
Yapılan araştırma sonucunda, elde edilen sonuçlara göre öğretmenlerin özel
gereksinimli öğrencilerle ilgili bilgi seviyelerinin yetersiz, ilgili konuda
veli-öğretmen işbirliğinin zayıf ve öğretmenlerin bu güçlüklere çözüm getirme
noktasında yeterli desteği alamadıkları tespit edilmiştir. Ayrıca sınıf
öğretmenlerinin bu öğrencileri belirleyebildikleri, aileleriyle gerekli
iletişimi kurduğu ve bu çocukların sosyal ortamlarda desteklenmesi ve akranları
tarafından kabulü için çalışmalar yaptığı tespit edilmiştir. Bununla birlikte
sınıf öğretmenlerinin öğrenme-öğretme sürecinde öğretimin bireyselleştirilmesi
anlamında öğretim sürecinde bir takım uygulamalar yaptıkları, uygulamalarda
bazı sorunlarla karşılaştığı ve bu sorunların üstesinden gelebilmek için destek
aldığı da ifade edilmiştir. Çalışmanın sonunda sınıf öğretmenlerinin özel
gereksinimli çocuklara daha kaliteli eğitim vermelerine yönelik çeşitli
öneriler sunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 10 Sayı: 1 |