Research Article
BibTex RIS Cite

LİSELERE GEÇİŞ SİSTEMİNİN ÖĞRENCİLERİ ÖZEL OKULLARA YÖNLENDİRİP YÖNLENDİRMEDİĞİNE İLİŞKİN ÖĞRETMEN VE VELİ GÖRÜŞLERİ

Year 2021, Volume: 11 Issue: 2, 853 - 869, 11.05.2021
https://doi.org/10.24315/tred.735552

Abstract

Bu çalışmanın amacı, temel eğitimden ortaöğretime geçişte ilk kez 2018 yılında uygulanacak olan Liselere Geçiş Sistemi’nin (LGS) öğrencileri özel okullara yönlendirip yönlendirmediğine ilişkin öğretmen ve veli görüşlerini belirlemektir. Nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması olarak tasarlanan araştırma, Uşak ili merkez ortaokullarında görev yapan 69 branş öğretmeni ve bu okulların sekizinci sınıfında öğrencisi bulunan 56 öğrenci velisinden açık uçlu soru formlarına verilen yanıtlardan veriler elde edilmiştir. Aylık geliri 4.600-6.600 TL ve üstü geliri olan ailelerin özel okul tercihleri ön plana çıkarken, aylık geliri 1.605-4.500 TL arasında olan velilerin meslek lisesi, yerel yerleştirme sonucu yerleştirilen okul ve açık öğretim lisesi tercihleri ön plana çıkmıştır. Bununla birlikte aylık geliri 4.600 ile 6.600 TL ve üstü gelire sahip olan aileler ortaöğretim kurumlarına yerleştirme işleminden dolayı ikamet adreslerini değiştirmeme yönünde görüş bildirirken, aylık geliri 1.605 ile 4,500 TL arasında olan velilerin yerel yerleştirme işlemi için ikamet adreslerini değiştirme yönünde sonuçlar ortaya çıkmıştır.

Supporting Institution

Yok

Project Number

Yok

Thanks

Araştırmaya zaman ayırıp katkı sunan öğretmenlere ve öğrenci velilerine teşekkür ederim.

References

  • Aslan,G. (2017), Öğrencilerin Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş (TEOG) Sınav Belirleyicileri Okul Dışı Değişkenlere İlişkin Bir Analiz, Eğitim ve Bilim. 42, (211-236).
  • Devlet Planlama Teşkilatı (1963). I. Beş Yıllık Kalkınma Planı. Ankara: Devlet Planlama Teşkilatı.
  • --- (1979). IV. Beş Yıllık Kalkınma Planı. Ankara: Devlet Planlama Teşkilatı.
  • --- (1985). V. Beş Yıllık Kalkınma Planı. Ankara: Devlet Planlama Teşkilatı.
  • --- (1990). VI. Beş Yıllık Kalkınma Planı. Ankara: Devlet Planlama Teşkilatı.
  • --- (1996). VII. Beş Yıllık Kalkınma Planı. Ankara: Devlet Planlama Teşkilatı.
  • --- (2014). X. Kalkınma Planı. Ankara: Kalkınma Bakanlığı.
  • Coombs, P.H. (1973). Eğitim planlaması nedir? (çev. C. Mıhçıoğlu). Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Dinçer, M.A. Kolaşin G.U (2009) ERG. Türkiye’de Öğrenci Başarısında Eşitsizliğin Belirleyicileri.
  • Ergen, H. (2013) Türkiye’de Eğitimde Planlama Yaklaşımları ve Kullanılan Eğitim Göstergeleri Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 9, Sayı 2, Ağustos 2013, ss.151-167.
  • Eğitim Reformu Girişimi (2009). Eğitim Hakkı ve Eğitimde Haklar Raporu. Yelken Basım 2009.
  • ---(2014). Türkiye Eğitim Sisteminde Eşitlik Ve Akademik Başarı Araştırma Raporu ve Analiz.
  • Eğitim-Sen, (2017). 2017/2018 Eğitim Öğretim Yılı Başında Eğitim Durumu Raporu.
  • Güler, B.A. (2005). Yeni Sağ ve Devletin Değişimi. Ankara: İmge Yayıncılık.
  • İçer, M. M. (1997). Türkiye’de Eğitim Sisteminin Genel Amaçları ve Temel Eğitim İlkelerinin Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek lisans Tezi, İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • Karakütük, K (2000), EdV.Sönmez, Öğretmenlik Mesleğine Giriş Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Kavak, Y. (1992). Eğitim Planlaması Ders Notları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi
  • Kurul, N (2012). Eğitim Finansmanı. Siyasal Kitabevi Ankara.
  • MEB (Milli Eğitim Bakanlığı) (2018).Sınavla Öğrenci Alacak Ortaöğretim Kurumlarına İlişkin Merkezî Sınav Başvuru Ve Uygulama Kılavuzu.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. Yayımlandığı Resmi Gazete tarih ve sayısı: 18.08.1997, 23084. MEB (2018).Ortaöğretime Geçiş Yönergesi.
  • --- (2007). Öğrencilerin Okuma Düzeyleri, Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı,
  • ------(2007) Millî Eğitim İstatistikleri, Örgün Eğitim 2006-2007
  • ------(2017) Millî Eğitim İstatistikleri, Örgün Eğitim 2016-2017
  • ------ MEB. (2002). 2002 Yılında Millî Eğitim. Ankara: Millî Eğitim Yayınları.
  • Şahin, K. (2002). Eğitimde Özelleştirme ve Özel Eğitim Kurumlarının Sorunları, Eğitim Araştırmaları. 8, (44-53).
  • Onur, H. (2013). Gelir düzeyinin eğitim imkanlarından yararlanma düzeyine etkisi: Süleyman Demirel Fen Lisesi ve Atatürk Lisesi Örneği, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18, 259-277.
  • Punch, K.F. (2005). Introductiontosocialresearch. (Bayrak, D. Arslan.H.B. Akyüz, Z, Çev.) Ankara. Siyasal Kitabevi. Sosyal Araştırmalara Giriş. (2011).
  • Tomul, E. (2007). Türkiye’de ailenin sosyo ekonomik özelliklerinin eğitime katılım üzerinde göreli etkisi. EurasianJournal of EducationalResearch, 30, 153-168.
  • TÜRK-İŞ (2018). Açlık ve Yoksulluk Sınırı Raporu. http://www.turkis.org.tr/default.asp. (19.06.2019).
  • Yıldırım, A ve Şimşek, H (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara. Seçkin Yayıncılık. 5.Baskı.
Year 2021, Volume: 11 Issue: 2, 853 - 869, 11.05.2021
https://doi.org/10.24315/tred.735552

Abstract

Project Number

Yok

References

  • Aslan,G. (2017), Öğrencilerin Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş (TEOG) Sınav Belirleyicileri Okul Dışı Değişkenlere İlişkin Bir Analiz, Eğitim ve Bilim. 42, (211-236).
  • Devlet Planlama Teşkilatı (1963). I. Beş Yıllık Kalkınma Planı. Ankara: Devlet Planlama Teşkilatı.
  • --- (1979). IV. Beş Yıllık Kalkınma Planı. Ankara: Devlet Planlama Teşkilatı.
  • --- (1985). V. Beş Yıllık Kalkınma Planı. Ankara: Devlet Planlama Teşkilatı.
  • --- (1990). VI. Beş Yıllık Kalkınma Planı. Ankara: Devlet Planlama Teşkilatı.
  • --- (1996). VII. Beş Yıllık Kalkınma Planı. Ankara: Devlet Planlama Teşkilatı.
  • --- (2014). X. Kalkınma Planı. Ankara: Kalkınma Bakanlığı.
  • Coombs, P.H. (1973). Eğitim planlaması nedir? (çev. C. Mıhçıoğlu). Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Dinçer, M.A. Kolaşin G.U (2009) ERG. Türkiye’de Öğrenci Başarısında Eşitsizliğin Belirleyicileri.
  • Ergen, H. (2013) Türkiye’de Eğitimde Planlama Yaklaşımları ve Kullanılan Eğitim Göstergeleri Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 9, Sayı 2, Ağustos 2013, ss.151-167.
  • Eğitim Reformu Girişimi (2009). Eğitim Hakkı ve Eğitimde Haklar Raporu. Yelken Basım 2009.
  • ---(2014). Türkiye Eğitim Sisteminde Eşitlik Ve Akademik Başarı Araştırma Raporu ve Analiz.
  • Eğitim-Sen, (2017). 2017/2018 Eğitim Öğretim Yılı Başında Eğitim Durumu Raporu.
  • Güler, B.A. (2005). Yeni Sağ ve Devletin Değişimi. Ankara: İmge Yayıncılık.
  • İçer, M. M. (1997). Türkiye’de Eğitim Sisteminin Genel Amaçları ve Temel Eğitim İlkelerinin Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek lisans Tezi, İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • Karakütük, K (2000), EdV.Sönmez, Öğretmenlik Mesleğine Giriş Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Kavak, Y. (1992). Eğitim Planlaması Ders Notları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi
  • Kurul, N (2012). Eğitim Finansmanı. Siyasal Kitabevi Ankara.
  • MEB (Milli Eğitim Bakanlığı) (2018).Sınavla Öğrenci Alacak Ortaöğretim Kurumlarına İlişkin Merkezî Sınav Başvuru Ve Uygulama Kılavuzu.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. Yayımlandığı Resmi Gazete tarih ve sayısı: 18.08.1997, 23084. MEB (2018).Ortaöğretime Geçiş Yönergesi.
  • --- (2007). Öğrencilerin Okuma Düzeyleri, Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı,
  • ------(2007) Millî Eğitim İstatistikleri, Örgün Eğitim 2006-2007
  • ------(2017) Millî Eğitim İstatistikleri, Örgün Eğitim 2016-2017
  • ------ MEB. (2002). 2002 Yılında Millî Eğitim. Ankara: Millî Eğitim Yayınları.
  • Şahin, K. (2002). Eğitimde Özelleştirme ve Özel Eğitim Kurumlarının Sorunları, Eğitim Araştırmaları. 8, (44-53).
  • Onur, H. (2013). Gelir düzeyinin eğitim imkanlarından yararlanma düzeyine etkisi: Süleyman Demirel Fen Lisesi ve Atatürk Lisesi Örneği, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18, 259-277.
  • Punch, K.F. (2005). Introductiontosocialresearch. (Bayrak, D. Arslan.H.B. Akyüz, Z, Çev.) Ankara. Siyasal Kitabevi. Sosyal Araştırmalara Giriş. (2011).
  • Tomul, E. (2007). Türkiye’de ailenin sosyo ekonomik özelliklerinin eğitime katılım üzerinde göreli etkisi. EurasianJournal of EducationalResearch, 30, 153-168.
  • TÜRK-İŞ (2018). Açlık ve Yoksulluk Sınırı Raporu. http://www.turkis.org.tr/default.asp. (19.06.2019).
  • Yıldırım, A ve Şimşek, H (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara. Seçkin Yayıncılık. 5.Baskı.
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Cemal Kalsen 0000-0001-7537-0979

Hava Yiğit This is me 0000-0003-3888-6946

Project Number Yok
Publication Date May 11, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 11 Issue: 2

Cite

APA Kalsen, C., & Yiğit, H. (2021). LİSELERE GEÇİŞ SİSTEMİNİN ÖĞRENCİLERİ ÖZEL OKULLARA YÖNLENDİRİP YÖNLENDİRMEDİĞİNE İLİŞKİN ÖĞRETMEN VE VELİ GÖRÜŞLERİ. Trakya Eğitim Dergisi, 11(2), 853-869. https://doi.org/10.24315/tred.735552