Objectives: The aim of this study was to evaluate the relationship between the fracture site and etiolo gy in mandibular fractures.Patients and Methods: The study included 37patients 61 fracture sites 29 males, 8 females; mean age 26 years; range 1.5 to 77 years who undervvent surgical treatment for mandibular frac tures between May 2001 and November 2003. Data on epidemiological characteristics of patients, etiolo gy and fracture sites were retrospectively reviewed.Results: Of the patient group, 51.3% had a single, 48.6% had two or more fractures. Seventy-five per- cent of the assault victims had more than one frac ture site. Motor vehicle accidents accounted for 36% of ali the fracture sites. The most common locations of the fractures according to the etiology were as fol- lows: fractures caused by motor vehicle accidents at the parasymphyseal area, by falls at the condyle, and by assaults at the parasymphyseal and angular areas. Ali the fractures resulting from bicycle acci dents occurred at the condyle area.Conclusion: İt is advisable to be more attentive for condyle fractures when confronted with any etiology of mandibular fractures. Etiology may be suggestive of the fracture site s .
Amaç: Bu çalışmada, mandibula kırıklı hastalarda,kırık bölgeleri ile kırık etyolojileri arasındaki ilişki değerlendirildi.Hastalar ve Yöntemler: Çalışmaya Mayıs 2001-Kasım 2003 tarihleri arasında mandibula kırığı nedeniyle cerrahi olarak tedavi edilen 37 hasta 61 kırıkbölgesi 29 erkek, 8 kadın; ort. yaş 26; dağılım 1.577 alındı. Hastaların epidemiyolojik özellikleri, kırıketyolojisi ve kırık bölgeleri ile ilgili bilgiler geriye dönük olarak incelendi.Bulgular: Hastaların %51.3’ünde mandibulada tekkırık, %48.6’sında iki veya daha fazla kırık vardı.Darp olgularında mandibulada birden çok kırık görülme oranı %75 idi. Altmış bir kırık bölgesinin %36’sında kırık nedeni motorlu araç kazası idi. Motorlu araçkazası nedeniyle oluşan kırıkların en çok parasimfizis bölgesinde; düşme nedeniyle oluşan kırıklarınkondil bölgesinde; darp nedeniyle oluşan kırıklarınise parasimfizis ve angulus bölgelerinde olduğu saptandı. Bisiklet kazalarının neden olduğu mandibulakırıklarının hepsi kondil bölgesinde bulunuyordu.Sonuç: Kondil kırıklarının saptanması açısındanmandibula kırık etyolojilerinde daha dikkatli olunması gerekmektedir. Etyoloji, olası kırık bölgeleri hakkında önbilgi vermesi açısından önem taşımaktadır
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | February 20, 2005 |
Published in Issue | Year 2005 Volume: 14 Issue: 1 |