Eğitim, toplum ve teknoloji arasındaki ilişki insanlık tarihinin başlangıcına kadar uzanır. Tarih öncesi dönemde kullanılan taş aletlerden günümüzün modern savunma araçlarına kadar tüm teknolojiler, insanların istek ve ihtiyaçlarını karşılamak için fiziksel dünyayı şekillendirme fırsatı sağlamış ve medeniyetin temel parçaları arasında yer almıştır. Yeni teknolojiler tarihin her döneminde toplumsal yaşamı şekillendirmiştir ancak hiçbir dönemde değişim bugünkü kadar hızlı olmamış, ekonomik ve sosyal açıdan bu denli büyük bir etki yaratmamıştır. Günümüzde, internetin yaygınlaşması ve internete erişim yaşının düşmesiyle birlikte, tüm yaş gruplarında internet kullanımı artmaya başlamıştır. Bu yaş grupları arasında özel ilgi gerektiren grup çocuklar ve gençlerdir. Çocukların zaman yönetimi becerileri ebeveynlerine göre daha düşük olduğundan, bu konuda onlara rehberlik edecek ebeveynlere büyük sorumluluklar düşmektedir. Bu bağlamda, ebeveynlerin çocukların internet bağımlılığı üzerindeki etkilerini incelemek önemlidir. Ayrıca, gençler arasında internet kullanım sıklığının artması, yalnızlık, çeşitli zihinsel sorunlar, anksiyete, özgüven eksikliği gibi birçok farklı konuda sorunları beraberinde getirmektedir. Bu çalışmanın amacı, ebeveynlerin internet bağımlılığının çocukların internet bağımlılığı üzerindeki etkisini araştırmak ve ailelerde bu konusunda farkındalık ve bilinç oluşturmaktır. Bu amaçla, yapılandırılmış izin formları ile ilkokul öğrencileri ve ebeveynlerinin internet bağımlılığı incelenmiş ve bulgular hiyerarşik regresyon yöntemiyle analiz edilmiştir. Analiz sonucunda, demografik yapının yanı sıra annenin internet bağımlılık seviyesinin çocuğun internet bağımlılık seviyesi üzerinde etkili olduğu sonucuna varılmıştır. Ayrıca, moderatör analiziyle, annenin çocuk üzerindeki bu etkisinin ebeveynlerin cinsiyeti ve eğitim seviyesine göre değişmediği görülmüştür.
internet bağımlılığı hiyerarşik regresyon ebeveyn etkisi moderatör analizi çocuklarda bağımlılık
Çalışmanın etik kurul onayı, E-43037191-604.01.01-12660 sayılı kararıyla İstanbul Medipol Üniversitesi Sosyal Bilimler Etik Kurulu'ndan alınmıştır.
The relationship between education, society, and technology has roots that trace back to the dawn of human history. From primitive tools to modern defense systems, technology has always allowed humans to shape the physical world to meet their needs and desires, forming the foundation of civilization. Although new technologies have influenced social life throughout history, the rate of change today is unprecedented and has led to significant economic and social impacts.
With the widespread availability of the internet and younger ages accessing it, internet use across all age groups has surged. Among these groups, children and adolescents require special attention. Their time management skills are generally less developed compared to adults, placing a significant responsibility on parents to guide them. Understanding how parental behavior affects children's internet addiction is crucial.
This study aims to shed light on the influence of parental internet addiction on children's internet usage habits. Primary school students and their parents were surveyed, and the data were analyzed using a hierarchical regression method. The findings revealed that, in addition to demographic factors, a mother's level of internet addiction significantly influences her child's likelihood of developing similar habits. Moreover, moderator analysis indicated that this effect remains consistent regardless of the parent's gender or education level. The study highlights the importance of parental involvement in managing children's internet use to prevent potential addiction.
Internet Addiction Hierarchical Regression Moderate Analysis Parental Effect Addiction in Children
Ethics committee approval of the study was obtained from Istanbul Medipol University Social Sciences Ethics Committee with the decision numbered E-43037191-604.01.01-12660
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Counselling, Wellbeing and Community Services |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | May 10, 2024 |
Acceptance Date | September 26, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 7 Issue: 2 |