Diabetes is a chronic metabolic disease that affects individuals' physical health as well as their psychosocial well-being. It can occur at any age, including childhood. As with many chronic diseases, combating the effects of diabetes in children requires collaboration between various disciplines. Social work is one such discipline. Although the history of social work in the medical field, especially in chronic diseases, has been long, studies on diabetes are limited. However, with the increase in diabetes cases globally and in Turkey in recent years, the need for evidence-based social work practices on this subject is growing. In this context, an example of social work intervention for a fictional case of a child with diabetes is analyzed in this article. The intervention was conducted according to the stages of the planned change model for social work. The ecological model, empowerment approach, and cognitive-behavioral approach were used together in the evaluation and intervention processes. Although various roles were adopted in the case, it can be said that the broker, empowering, and educational roles were more prominent. In addition, communication, problem-solving, teamwork, collaboration, coordination, and multitasking skills were effectively used in this case. In terms of application levels, studies were conducted with children with diabetes and their families at the micro level, and interventions were conducted at the mezzo level in the school system.
Diyabet, bireylerin fiziksel sağlığının yanı sıra psikososyal refahını da etkileyen kronik bir metabolik hastalıktır. Çocukluk dönemi de dahil olmak üzere her yaşta ortaya çıkabilir. Birçok kronik hastalıkta olduğu gibi, çocuklarda diyabetin etkileriyle mücadele etmek çeşitli disiplinler arasında işbirliği gerektirir. Sosyal hizmet de bu disiplinlerden biridir. Tıp alanında, özellikle kronik hastalıklarda sosyal hizmetin geçmişi uzun olsa da diyabetle ilgili çalışmalar sınırlıdır. Ancak son yıllarda dünyada ve Türkiye'de diyabet vakalarının artmasıyla birlikte bu konuda kanıta dayalı sosyal hizmet uygulamalarına duyulan ihtiyaç da artmaktadır. Bu bağlamda, bu makalede kurgusal bir diyabetli çocuk vakasına yönelik bir sosyal hizmet müdahalesi örneği incelenmiştir. Müdahale, sosyal hizmet için planlı değişim modelinin aşamalarına göre yürütülmüştür. Değerlendirme ve müdahale süreçlerinde ekolojik model, güçlendirme yaklaşımı ve bilişsel-davranışçı yaklaşım birlikte kullanılmıştır. Vakada çeşitli roller benimsenmiş olsa da aracı, güçlendirici ve eğitici rollerin daha ön planda olduğu söylenebilir. Ayrıca iletişim, problem çözme, ekip çalışması, işbirliği, koordinasyon ve çoklu görev becerileri de bu vakada etkin bir şekilde kullanılmıştır. Uygulama düzeyleri açısından mikro düzeyde diyabetli çocuklar ve aileleri ile çalışmalar yürütülmüş, mezzo düzeyde ise okul sisteminde müdahaleler gerçekleştirilmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Counselling, Wellbeing and Community Services, Clinical Social Work Practice, Social Work (Other) |
Journal Section | Case Report |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | November 12, 2024 |
Acceptance Date | December 15, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 7 Issue: 2 |