Dünyanın hemen hemen her yerinde eğitime olan talebin giderek arttığı görülmektedir. İnsanların toplumsal ve ekonomik hedeflere uygun yetiştirilmesi ve geliştirilmesi, geçmişe oranla günümüzde daha fazla önem taşımaktadır. Ülkelerin gelişmişlik düzeyleri nitelikli insan kaynaklarına ve ürettikleri teknolojiye bakılarak ölçülmektedir. Eğitim hizmetlerini eksiksiz olarak sağlayabilmek ve artan eğitim talebini karşılayabilmek için, eğitime ayrılan kaynaklarda da artış olması gerekir. Eğitime yeteri miktarda kaynak aktarılmaması, eğitimin amaçlarına ulaşmasında olumsuzluklara ve aksamalara neden olabilmektedir. Ülkelerin eğitime ayırdığı kaynak miktarı, o ülkenin genel ekonomisi içinde eğitimin yerinin ve öneminin de bir göstergesi olmaktadır. Türkiye’de bütçeden eğitime ayrılan paydaki yetersizlik ve adil olmayan kaynak dağılımları, örgün eğitim kurumlarındaki eğitim ve öğretim faaliyetlerini olumsuz etkilemektedir. Bunun sonucunda da, okullar ihtiyaçlarını karşılamakta ve finansal sorunlarını çözmekte çaresiz kalmakta ve kendi finans kaynaklarını yaratarak çözüm bulma yoluna gitmektedirler. Kavak, Ekinci ve Gökçe tarafındanyapılan bir araştırmada, Ankara kent merkezindeki ilköğretim okullarının bütçeden ayrılan kaynakların dışında kendilerinin 27 çeşit gelir kaynağı yarattıkları anlaşılmıştır. Tarama modelinde desenlenen bu çalışmanın amacı okul müdürlerinin görüşlerine dayalı olarak okulun finansal sorunlarını ve bu sorunların nasıl yönetildiğini ortaya koymaktır. Araştırmanın verileri Muğla İli Yatağan İlçesinde çalışmakta olan 15 okul yöneticisinden araştırmacılar tarafından geliştirilmiş ölçme aracı yolu ile toplanmıştır. Araştırma bulgularına göre, okullar kaynak yetersizliği nedeni ile zor durumdadır. Her okulun kendine özgü ayrı bir bütçesi yoktur. Okullar kendilerine kaynak yaratma konusunda sorunlar yaşamaktadır
It is seen that the demand of education is increasing in almost all parts of the world. Now it is more important to train and improve people in accordance with the social and economical targets. Qualified human resources and the produced technology are the accepted indicators of a developed country. To be able to provide the educational services accurately and meet the increasing demand for education, there should be an increase in financial resources of education as well. Inadequate financial resources in education may lead to problems in reaching the educational objectives. The allocation of financial resources to education in a country is an indicator of the importance that is given to education. In Turkey, the inadequate budget allocation for education and unfair distribution of resources is affecting the educational facilities negatively. Therefore, schools have problems to meet their needs and solve their financial problems. A study that was conducted by Kavak, Ekinci and Gökçe , it is indicated that primary schools create 27 different resources for themselves apart from the resources that are allocated for them from the budget. In this study which is designed by using survey method, it was aimed to reveal financial problems in schools and how these problems are managed according to the viewpoints of school administrators. The data was collected from 15 school administrators in Muğla, Yatağan district by means of an instrument that was designed by the researchers of this study. According to the findings, schools are in distress because of the inadequate financial resources. There are no separate budgets for every school and they have problems in finding resources for themselves
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | March 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 4 Issue: 1 |