BibTex RIS Cite

-

Year 2014, Volume: 4 Issue: 2, 100 - 111, 24.07.2014

Abstract

The purpose of this paper is to determine to what extent the teachers working in Secondary Education Institutions reveal the Knowledge Management Process Dimensions. The paper is specified as a quantitative research. The theoretical basis of the research is constituted of the components through the paper carried out in Thailand, Bangkok Universities handled by Aujirapongpan et al. (2010) in order to measure the effectiveness of Knowledge Management through the Knowledge Management Process components they synthesized. The data has been collected by the researchers adapting the scale developed by Aujirapongpan et al. (2010) into a questionnaire consisting of 65 questions relating to educational organizations. The sample of the research consists of 307 teachers working in Secondary Education Institutions in the Central District of the Province of Kocaeli. According to the findings, the research suggests that through the Knowledge Management Process the teachers exhibit “knowledge acquisition”, knowledge creation”, “knowledge storage” and “knowledge application” dimensions’ behaviours at an expected level

References

  • Öğretmenlerin, geçmiş derslerini değerlendirmesi ve
  • eksiklerini gidermeye çalışması
  • Öğretmenler, ortak hedefler için birlikte çaba gösterir ve bilgi
  • paylaşımının öneminin farkındadır.
  • Öğretmenler, öğretme sürecinde gelişmelerini sağlayacak okul
  • içi ve okul dışında seminer, konferans gibi etkinliklere ilgi gösterir. F4 3.49 .76 .57
  • Aujirapongpan, S., Vadhanasindhu, P., Chandrachai, A., Cooparat, P. (2010), “Indicators of Knowledge Management Capability for KM Effectiveness”, The Journal of Information and Knowledge Management Systems, Vol. 40 No. 2, pp. 183-203.
  • Beckman, T.J. (1997), “A Methodology for Knowledge Management”, paper presented at the InternationalAssociation of Science and Technology for Develeopment and Soft Computing Conference, Banff.
  • Davenport, T.H.and Prusak, L. (1998), “Working Knowledge: New Organization Manage What They Know, Harward Business School Press, Boston, MA.
  • Gold, A.H., Malhotra, A. AND Segars, A.H. (2001), “Knowledge Management : an organizational capabilities perspective”, Journal of Management Information Systems, Vol. 18 No. 1, pp. 185-214.
  • Mata, F.J. and Fuerst, W.L., Barney, J.B. (1995), “Information Technology and Sustained Competitive Advantage: A Resource Based Analysis”, MIS Quarterly, Vol, 19 No. 4, pp.478-505.
  • Marquarde, MJ. (1996), “Building the Learning Organization”, McGraw-Hill, New York, NY.
  • Wild, R. And Griss, K. (2008), “A Model Information Technology Opportunities for Facilitating the Practice of Knowledge Management”, VINE: The journal of information and knowledge management systems, Vol. 38 No.4, pp. 490- 509.

Ortaöğretim Kurumlarında Çalışan Öğretmenlerin Bilgi Yönetimi Süreci Algısı: Kocaeli Örneğ

Year 2014, Volume: 4 Issue: 2, 100 - 111, 24.07.2014

Abstract

Bu araştırmanın amacı, Ortaöğretim kurumlarında çalışan öğretmenlerin Bilgi Yönetimi Süreci boyutlarını ne kadar yansıttıklarını belirlemektir. Araştırma, nicel bir araştırma niteliğindedir. Çalışmanın kuramsal temeli Bangkok Üniversitesi’nde Aujirapongpan vd. (2010) tarafından Bilgi Yönetimi Sürecini ölçmek için oluşturdukları bileşenlerden oluşturulmuştur. Araştırma verileri araştırmacılar tarafından eğitim örgütlerine uyarlanan 65 soruluk bir anket aracılığıyla toplanmıştır. Bu amaçla, Aujirapongpan vd. (2010) tarafından geliştirilen ölçek temel alınmıştır. Araştırma örneklemini Kocaeli İl Merkezindeki Ortaöğretim Kurumlarında çalışan 307 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırma bulgularına göre, öğretmenlerin Bilgi Yönetimi Sürecindeki “Bilgiyi Edinme”, “Bilgiyi Yapılandırma, “Bilgiyi Depolama” ve “ Bilgiyi Uygulama” davranışlarını beklenilen düzeyde gösterdikleri ortaya çıkmıştır.

References

  • Öğretmenlerin, geçmiş derslerini değerlendirmesi ve
  • eksiklerini gidermeye çalışması
  • Öğretmenler, ortak hedefler için birlikte çaba gösterir ve bilgi
  • paylaşımının öneminin farkındadır.
  • Öğretmenler, öğretme sürecinde gelişmelerini sağlayacak okul
  • içi ve okul dışında seminer, konferans gibi etkinliklere ilgi gösterir. F4 3.49 .76 .57
  • Aujirapongpan, S., Vadhanasindhu, P., Chandrachai, A., Cooparat, P. (2010), “Indicators of Knowledge Management Capability for KM Effectiveness”, The Journal of Information and Knowledge Management Systems, Vol. 40 No. 2, pp. 183-203.
  • Beckman, T.J. (1997), “A Methodology for Knowledge Management”, paper presented at the InternationalAssociation of Science and Technology for Develeopment and Soft Computing Conference, Banff.
  • Davenport, T.H.and Prusak, L. (1998), “Working Knowledge: New Organization Manage What They Know, Harward Business School Press, Boston, MA.
  • Gold, A.H., Malhotra, A. AND Segars, A.H. (2001), “Knowledge Management : an organizational capabilities perspective”, Journal of Management Information Systems, Vol. 18 No. 1, pp. 185-214.
  • Mata, F.J. and Fuerst, W.L., Barney, J.B. (1995), “Information Technology and Sustained Competitive Advantage: A Resource Based Analysis”, MIS Quarterly, Vol, 19 No. 4, pp.478-505.
  • Marquarde, MJ. (1996), “Building the Learning Organization”, McGraw-Hill, New York, NY.
  • Wild, R. And Griss, K. (2008), “A Model Information Technology Opportunities for Facilitating the Practice of Knowledge Management”, VINE: The journal of information and knowledge management systems, Vol. 38 No.4, pp. 490- 509.
There are 13 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Cevat Celep

Nevin Avcı

Elif Şahin This is me

Publication Date July 24, 2014
Published in Issue Year 2014 Volume: 4 Issue: 2

Cite

APA Celep, C., Avcı, N., & Şahin, E. (2014). Ortaöğretim Kurumlarında Çalışan Öğretmenlerin Bilgi Yönetimi Süreci Algısı: Kocaeli Örneğ. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 100-111.
AMA Celep C, Avcı N, Şahin E. Ortaöğretim Kurumlarında Çalışan Öğretmenlerin Bilgi Yönetimi Süreci Algısı: Kocaeli Örneğ. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. July 2014;4(2):100-111.
Chicago Celep, Cevat, Nevin Avcı, and Elif Şahin. “Ortaöğretim Kurumlarında Çalışan Öğretmenlerin Bilgi Yönetimi Süreci Algısı: Kocaeli Örneğ”. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 4, no. 2 (July 2014): 100-111.
EndNote Celep C, Avcı N, Şahin E (July 1, 2014) Ortaöğretim Kurumlarında Çalışan Öğretmenlerin Bilgi Yönetimi Süreci Algısı: Kocaeli Örneğ. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 4 2 100–111.
IEEE C. Celep, N. Avcı, and E. Şahin, “Ortaöğretim Kurumlarında Çalışan Öğretmenlerin Bilgi Yönetimi Süreci Algısı: Kocaeli Örneğ”, Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 4, no. 2, pp. 100–111, 2014.
ISNAD Celep, Cevat et al. “Ortaöğretim Kurumlarında Çalışan Öğretmenlerin Bilgi Yönetimi Süreci Algısı: Kocaeli Örneğ”. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 4/2 (July 2014), 100-111.
JAMA Celep C, Avcı N, Şahin E. Ortaöğretim Kurumlarında Çalışan Öğretmenlerin Bilgi Yönetimi Süreci Algısı: Kocaeli Örneğ. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2014;4:100–111.
MLA Celep, Cevat et al. “Ortaöğretim Kurumlarında Çalışan Öğretmenlerin Bilgi Yönetimi Süreci Algısı: Kocaeli Örneğ”. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 4, no. 2, 2014, pp. 100-11.
Vancouver Celep C, Avcı N, Şahin E. Ortaöğretim Kurumlarında Çalışan Öğretmenlerin Bilgi Yönetimi Süreci Algısı: Kocaeli Örneğ. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2014;4(2):100-11.


Creative Commons License
Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 ile lisanslanmıştır.