A qualitative study method
has been adopted in this research which aims to determine the readiness and
anxiety of the teachers of Turkish and Turkish Culture courses who are assigned
to teach abroad. The sample of the study is composed of 171 teachers from
different departments assigned to give Turkish and Turkish Culture courses in
European countries between 2015 to 2016. The data were collected through a
questionnaire consisting of 2 open-ended questions and content analysis, being
one of the qualitative data analysis techniques, was used in the analysis of
the obtained data. The research concludes that the majority of the teachers
(60.8%) felt ready to work abroad. Teachers who did not feel ready to go abroad
(23.8%) attributed this to personal, program-related and student-related
reasons. Anxiety about teachers' foreign assignments emerges in more than one
field as social life, students, teaching process and parents.
Turkish and Turkish Culture Course Turkish and Turkish Culture Course Teacher Professional Anxiety
Yurt dışında öğretmenlik yapmak üzere
görevlendirilen Türkçe ve Türk Kültürü dersi öğretmenlerinin bu göreve ilişkin
hazırbulunuşluk durumları ve kaygılarını belirlemeyi amaçlayan bu araştırmada
nitel çalışma yöntemi benimsenmiştir. Çalışma
grubunu 2015-2016 ders yılında Avrupa ülkelerinde Türkçe ve Türk Kültürü
derslerine girmek üzere görevlendirilen, farklı branşlardan toplam 171 öğretmen
oluşturmuştur. Veriler açık uçlu 2 sorudan oluşna soru kağıdı aracılığı ile
toplanarak elde edilen verilerin çözümlenmesinde nitel veri çözümleme
tekniklerinden içerik analizi kullanılmıştır.
Araştırmada sonucunda öğretmenlerin büyük çoğunluğunun (%60,8) kendini yurt dışı görevine hazır
hissettiği görülmektedir. Kendini yurt dışı göreve hazır hissetmeyen
öğretmenlerin (%23,8) kendilerini hazır hissetmeme nedenleri kişisel, program
ve öğrenciden kaynaklanan nedenler olarak belirtilmiştir. Öğretmenlerin yurt
dışı görevlerine yönelik kaygıları ise sosyal yaşama, öğrencilere, öğretim
sürecine ve velilere ilişkin olmak üzere birden fazla alanda kendini
göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | September 20, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 8 Issue: 4 |