Backround: Self-medication may cause negative consequences on individuals health. This study aims to estimate the self-medication prevalence among medical students of Ça Onsekiz .. University and determine the related factors with it. Method: This cross-sectional study was conducted in January of 2020 in …. medical school. 331 students participated in the study. The questionnaire consisted of questions about sociodemographic characteristics and self-medication prepared by the researchers with the support of the literature. Results: The prevalence of self-medication among medical students was %83,1. Participants mostly used painkillers / antipyretics (77.3%), vitamins (40.5%) and stomach remedies(24.5%). Those who kept drugs at home for later use, those who used non-prescription antibiotics, and those who stated that they understood the prospectus of drugs had a higher prevalence for self-medication. No significant statistical relationship was found between self-medication and; gender, period, parental education, boarding or daytime reading at high school, reading the prospectus before using the drug, awareness of the term rational drug use, chronic disease status, and self-medication status. Discussion: In this study, self-medication prevalence was found high among medical students. In this regard, starting from the first grade, teachings on rational rational drug use should be reviewed and, qualitative studies should be conducted to reveal the foundation of the high prevalence of self-medication.
Amaç: Kendi kendine ilaç kullanımı kişinin sağlığı üzerinde olumsuz sonuçlar doğurabilmektedir. Bu çalışmanın amacı …si öğrencilerinin kendi kendine ilaç kullanımı sıklığı ve ilişkili olduğu faktörlerin incelenmesi ve kendi kendine ilaç kullanımı davranışlarının saptanarak eğitim ihtiyacının belirlenmesidir.
Yöntem: Bu araştırma kesitsel tipte epidemiyolojik bir araştırmadır. Araştırma Ocak 2020 tarihinde … Fakültesinde gerçekleştirilmiştir. .. Tıp Fakültesi dönem 1, 4 ve 6 öğrencilerinden oluşmak üzere toplam 331 kişi katıldı. Anket, araştırmacılar tarafından literatür desteği ile hazırlanan sosyodemografik özellikler ve kendi kendine ilaç kullanımına yönelik sorulardan oluşmaktaydı.
Bulgular: Çalışmaya katılanların %83,1’inin doktora danışmadan kendi kendine ilaç kullandığı saptandı. Katılımcılar en çok %77,3 ile ağrı kesici/ateş düşürücüleri, %40,5 ile vitaminleri, %24,5 ile de mide ilaçlarını kullanmaktaydı. Sonradan kullanmak üzere evinde ilaç bulunduranlar, reçetesiz antibiyotik kullananlar, ilaç prospektüsünü anladığını belirtenler daha fazla kendi kendilerine ilaç kullanmaktaydı. . Cinsiyet, dönem, anne-baba eğitimi, lisede yatılı veya gündüzlü olarak okuma, ilacı kullanmadan önce prospektüsü okuma, akılcı ilaç kullanımı tabirinden haberdar olma durumu ve kronik hastalık durumu ile kendi kendine ilaç kullanımı durumu arasında istatistiksel olarak anlamlı ilişki saptanmadı.
Sonuç: Bu araştırmada tıp fakültesi öğrencilerinde kendi kendine ilaç kullanımı durumunun yüksek olduğu gözlenmiştir. Bu konuda birinci sınıftan başlayacak akılcı ilaç
kullanımı konusunda verilen eğitimler gözden geçirilmeli ve kendine ilaç kullanımının nedenleri için niteliksel çalışmalar planlanmalıdır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 30, 2021 |
Submission Date | September 16, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 2 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.