The general obligations of employees are regulated in Article 19 of the Occupational Health and Safety Law No. 6331 (OHSL). The article in question addresses the obligations of employees through five main obligations in general, on the precondition that employees do not jeopardize the health and safety of themselves and other employees. The first of these obligations is the proper use of tools, materials, equipment, equipment and similar workplace tools and equipment by employees. The second obligation is for employees to use the personal protective equipment provided to them in accordance with the rules. The third is the obligation of employees to immediately notify the employee representative or the employer if they encounter a serious and imminent danger to safety or health related to work equipment at the workplace, or if they see a deficiency in protection measures. In addition, employees have an obligation to cooperate with the employee representative and the employer on deficiencies and deficiencies identified by supervisory authorities in the workplace. Finally, employees have the obligation to cooperate with the employee representative and the employer to realize occupational safety and occupational health in matters related to the duties assigned to them. The relevant Court of Cassation decisions regarding the general obligations of employees under Law No. 6331 will also be examined in our study.
Employee Occupational Safety Occupational Health Obligations of Employees Occupational Health and Safety Code No. 6331
Çalışanların genel yükümlülükleri, 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu’nun (İSGK) 19. maddesinde düzenlenmiştir. Söz konusu madde çalışanların yükümlülüklerini, çalışanların kendisini ve diğer çalışanların sağlık ve güvenliğini tehlikeye atmaması ön koşuluyla genel itibariyle beş ana yükümlülük üzerinden ele almıştır. Bu yükümlülüklerin birincisi; çalışanların işyerindeki araç, malzeme, teçhizatları, ekipmanları ve buna benzer nitelikteki işyeri araç gereçlerini usulüne uygun şekilde kullanmasıdır. İkinci yükümlülük, çalışanların kendilerine temin edilen kişisel nitelik taşıyan koruyucu ekipmanları kuralına uyacak şekilde kullanmasıdır. Üçüncüsü ise çalışanların, işyerindeki çalışma ekipmanları ile ilgili güvenlik veya sağlık bakımından ciddi ve yakın bir tehlike ile karşılaştıklarında ayrıca koruma önlemlerinde bir eksiklik gördüklerinde bunları çalışan temsilcisine ya da işverene derhal bildirme yükümlülüğüdür. Bunların yanı sıra çalışanların işyerinde denetim makamlarınca belirlenen noksanlık ve eksik hususlarda çalışan temsilcisi ve işverenle iş birliği yapma yükümlülüğü bulunmaktadır. Son olarak çalışanların kendisine verilen görevle alakalı konularda iş güvenliği ve iş sağlığının gerçekleştirilmesi için çalışan temsilcisi ve işvereniyle iş birliği yapma yükümlülüğü mevcuttur. 6331 sayılı Kanundaki çalışanların genel yükümlülüklerine ilişkin ilgili Yargıtay kararları da çalışmamızda incelenecektir.
Çalışan iş Güvenliği İş Sağlığı Çalışanların Yükümlülükleri 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İş ve Sosyal Güvenlik Hukuku |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2024 |
Gönderilme Tarihi | 12 Temmuz 2024 |
Kabul Tarihi | 18 Eylül 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 2 Sayı: 2 |