In this study, it was aimed to investigate the relationships between the psychological resilience, self-efficacy and social emotional learning skills of the adolescents living in the children's houses connected to Provincial Directorate of Family and Social Policy in Kars. Adolescents participated to the research were consisted of N=50 participants which were n=39 girls and n=11 male aged between 12-17 years and living in the Child Houses connected to Provincial Directorate of Family and Social Policy Sociodemographic Information Form, Brief Psychological Resilience Scale, Children's Self-Efficacy Scale and Social Emotional Skills Learning Scale were applied in the study. As a result of the statistical analyzes, positive relationships between the psychological resilience, self-efficacy and social emotional learning skills of the adolescents were determined. Besides, it has been determined that the mother's working life is a factor that increases the self-efficacy, psychological resilience and social emotional skills of the adolescents. From this point of view, it is considered that giving special importance to the mother's participation in the working life of the parents of the children of institutional care and strengthening their families and supporting them will play a crucial iv role in protecting children's mental health.
Bu araştırmada, Kars ilinde Aile ve Sosyal Politikalar İl Müdürlüğüne Bağlı Çocuk Evlerinde Kalan ergenlerin psikolojik dayanıklılık, öz yeterlilik ve sosyal duygusal öğrenme becerileri arasındaki ilişkilerin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmaya Kars ilinde Aile ve Sosyal Politikalar İl Müdürlüğüne bağlı Çocuk Evlerinde kalan, yaşları 12-17 arasında değişen n=39 kız ve n=11 erkek ergen katılmış olup, toplamda N=50 katılımcı ile çalışılmıştır. Araştırmada Sosyodemografik Bilgi Formu, Kısa Psikolojik Sağlamlık Ölçeği, Çocuklar İçin Özyeterlilik Ölçeği ve Sosyal Duygusal Becerileri Öğrenme Ölçeği uygulanmıştır. İstatistiksel analizler sonucunda ergenlerin psikolojik dayanıklılıkları, öz yeterlilikleri ve sosyal duygusal öğrenme becerileri arasında pozitif yönde anlamlı ilişkiler tespit edilmiştir. Bunun yanı sıra annenin çalışma hayatında olmasının, gençlerin özyeterlilik, psikolojik sağlamlık ve sosyal duygusal becerilerini arttıran bir faktör olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca psikolojik dayanıklılığı etkileyen faktörler olarak duygusal özyeterlilik ve yakın arkadaş durumunun oldukça önemli olduğu tespit edilmiştir. Bundan hareketle kurum bakımında olan çocukların ailelerinin desteklenmesi ve güçlendirilmesi konusunda annenin çalışma hayatına katılımına özel bir önem verilmesi ve çocukların akran ilişkilerinin güçlendirilmesi ve duygusal özyeterliliklerin artırılması alanına yönelik destekleyici çalışmaların yapılmasının çocukların ruh sağlığını korunmasında kritik bir yeri olacağı düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2023 |
Submission Date | January 24, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 |