Zihinsel, sosyal,
duygusal ve fiziksel anlamda gelişimin önemli olduğu çocukluk döneminin
sağlıklı bir aile ortamında geçirilmesi, çocukların topluma uyumlu bireyler
olarak yetişmesi anlamında önemli bir süreçtir. Bununla birlikte, 0-6 yaş grubu
çocukların fiziksel gelişimlerinin ve toplumsal davranışlarının
şekillenmesinde; sürekli etkileşim içinde bulundukları, zamanlarının büyük
kısmını geçirdikleri mekânlar arasında yer alan konut mekânları büyük öneme
sahiptir.
Bu kapsamda
gerçekleştirilen çalışmada, korunmaya ihtiyacı olan çocuklara sağlanan bakım
yöntemlerinden biri olan çocuk evleri örneği ile çocukların yaşam alanları, ev
kazaları üzerinden incelenmiştir. Amaç, kurum bakımı altındaki çocukların yaşam alanlarını
bu özelde gözlemlemek ve çocuklara daha uygun mekânlar yaratmak için öneriler
geliştirmektir. Çalışma nitel bir zemine sahip olmakla birlikte, araştırma
kapsamında karma araştırma yöntemleri kullanılmıştır. Çalışma kapsamında Aile,
Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı (çalışmanın yürütüldüğü esnada kurum
adının Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı olması sebebiyle, makale içerisinde
eski ad ile anılmıştır)’na bağlı Ankara ili Çocuk Evleri’nden 0-6 yaş grubu
çocukların bulunduğu evlerde, çocukların bakımından sorumlu bakım elemanları
ile yüz yüze görüşmeler gerçekleştirilmiş olup, çocukların yaşam alanlarında
geçirdikleri ev kazaları ile ilgili sorular sorulmuş; bu mekânlar ve mobilyalarla
ilgili gözlemlerde bulunulmuştur. Görüşmeler içerik analizine tabi tutulmuş;
elde edilen veriler Haddon Matrisi yöntemi kullanılarak kaza anının evreleri ve
fiziksel koşulları kapsamında kategorilere ayrılmıştır. Bulgu ve gözlemlerde,
ev kazaları anlamında mobilya-donatı dışı sebepli olaylara da değinildiği
görülmekle birlikte veriler araştırma kapsamı çerçevesinde incelendiğinde,
çocuk evlerinde kullanılan mobilya ve donatıların her zaman yaş gruplarına göre
düzenlenmediği ve bu nedenle kimi olumsuzluklara yol açabildiği sonucuna
varılmıştır. Bu kapsamda, gözlemler sonucu tespit edilen eksiklikler ve araştırma
sonucu elde edilen bulgular göz önünde bulundurularak okul öncesi yaş grubuna
uygun yatma alanı tasarım önerisi getirilmiştir.
Childhood is a period in which mental, social,
emotional and physical development is important. Childhood spent in a healthy
family environment is an important process in terms of raising children as
socially compatible individuals. Besides, houses are of great importance in
shaping the physical development and social behaviours of children aged 0-6 as
they are residential places where children interact in a constant manner and
spend most of their time.
Within this
scope, in this study, the living spaces of children’s shelters for children
under institutional care, were investigated under the title of home accidents.
The aim of the study is to observe the living areas of children under institutional
care in this particular context and to develop recommendations to create more
suitable spaces for children. Although the study has a qualitative base, mixed
research methods were used during the research. Within the scope of the study,
face-to-face interviews were conducted with the care staff responsible for the
care of children in the houses of children in the 0-6 age group from the
Children's Houses of Ankara Province, affiliated to the Ministry of Family,
Labour and Social Services (formerly named as the Ministry of Family and Social
Policies). Questions about the household accidents in the living areas of the
children were asked and observations were made about these places and
furniture. Obtained data were categorised according to Haddon Matrix method in
which the categorisation was made in reference to the phases of accidents and
physical conditions. In findings, it was observed that participants also
referred to some home accidents which were not furniture or fittings-driven;
however, when the findings were evaluated in terms of the scope of the study,
it was seen that these houses were not always furnished suitable for this age
group, and thereby cause some problems. Within this scope, an exemplary space
design was suggested for pre-school children sleeping/living rooms.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 23, 2019 |
Submission Date | September 6, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 |