Research Article
BibTex RIS Cite

Sosyal Hizmet Lisans ve Lisansüstü Öğrencilerinin Sosyal Hizmet Araştırması Yürütmeye Yönelik Kaygı Düzeylerinin İncelenmesi

Year 2022, , 23 - 40, 30.01.2022
https://doi.org/10.33417/tsh.940849

Abstract

Sosyal hizmet mesleğinde araştırmalar mesleğin bilimsel altyapısının güçlendirilerek etkili uygulamaların geliştirilebilmesi için oldukça önemli bir yere sahiptir. Bu nedenle sosyal hizmet uygulayıcılarının araştırma süreçlerine ilgi duyması önem kazanmaktadır. Bu çalışma, sosyal hizmet eğitimi alan lisans ve lisansüstü öğrencilerin bilimsel araştırma süreçlerine katılmaya yönelik kaygılarını incelemeyi amaçlamaktadır. Betimsel modelde gerçekleştirilen araştırmaya Ankara’da bulunan farklı üniversitelerden 393 lisans ve lisansüstü düzeyinde öğrenci katılmıştır. Verilerin toplanmasında araştırmacılar tarafından geliştirilen sosyodemografik bilgi formu ve Büyüköztürk (1997) tarafından geliştirilen “Araştırmaya Yönelik Kaygı Ölçeği” kullanılmıştır. Elde edilen bulgular öğrencilerin; bulunduğu eğitim düzeyi, akademik çalışmalara katılma isteği ve araştırmaları sosyal hizmet için önemli görme durumunun kaygı düzeyini anlamlı bir biçimde etkilediğini göstermiştir. Özellikle lisans düzeyindeki öğrenciler aleyhine gelişen bu durumun önüne geçebilmek için kaygı düzeyi yüksek olan öğrencilerin araştırma yöntem ve teknikleri bilgisini geliştirebilmeleri noktasında uygulamalı araştırma eğitimlerine öğretim elemanlarının daha çok zaman ayırması önerilmektedir.

References

  • Acar, H. ve Çamur Duyan, G. (2003). Dünya’da sosyal hizmet mesleğinin ortaya çıkışı ve gelişimi. Toplum ve Sosyal Hizmet, 14(1), 1-19.
  • Akbaş, U., & Koğar, H. (2020). Nicel araştırmalarda kayıp veriler ve uç değerler: Çözüm önerileri ve SPSS uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Bell, L., & Clancy, C. (2013). Postgraduate students learning about research. Social Work and Social Sciences Review, 16(2), 37-50. https://doi.org/10.1921/swssr.v16i2.533
  • Beydili Gürbüz, E., Adıgüzel, İ. B. ve Akçay, S. (2017). Sosyal hizmet bölümü öğrencilerinin sosyal hizmet araştırması sürecindeki deneyimleri. International Journal of Social Sciences and Education Research, 3(5), 1917-1927.
  • Bursal, M. (2019). SPSS ile temel veri analizleri (2. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Buz, S. ve Akçay, S. (2015). Sosyal hizmet araştırmasında etik. Toplum ve Sosyal Hizmet, 26(1), 149-161.
  • Büyüköztürk, Ş. (1997). Araştırmaya yönelik kaygı ölçeğinin geliştirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 12, 453-464.
  • Büyüköztürk, Ş. (1999). Araştırmaya yönelik kaygı ile cinsiyet, araştırma deneyimi ve araştırma başarısı arasındaki ilişki. Eğitim ve Bilim, 23(112), 29-34.
  • Çelik, S. (2014). Hemşirelik öğrencilerinin bilimsel araştırmaya yönelik kaygı ve tutumlarının belirlenmesi. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 1(2), 23-31.
  • Çokluk Bökeoğlu, Ö. ve Yılmaz, K. (2005). Üniversite öğrencilerinin eleştirel düşünmeye yönelik tutumları ile araştırma kaygıları arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 41, 47-67.
  • Duyan, V., Özgür Sayar, Ö. ve Özbulut, M. (2008). Sosyal hizmeti tanımak ve anlamak, sosyal hizmet uzmanları ve sosyal hizmet alanında çalışanlar için bir rehber. Ankara: Sosyal Hizmet Uzmanları Yayını.
  • Engel, R. J. ve Schutt, R. K. (2014). Fundamentals of Social Work Research. Boston: Sage Publications. Erbay, E. (2016). Importance of research in social work practice: A pilot study from Turkey. Journal of Social Service Research, 43(3), 395-403.
  • Gitterman, A. (2014) Engaging Social Work Practitioners in Research: Challenges and Opportunities. Social Work in Health Care, 53(10), 921-931, DOI: 10.1080/00981389.2014.949999
  • Gredig, D., Heinsch, M., & Bartelsen-Raemy, A. (2020) Exploring social work students’ attitudes toward research courses: comparing students in Australia and Switzerland. Social Work Education. 10.1080/02615479.2020.1849086
  • Gürbüz, S. & Şahin, F. (2018). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: Felsefe, Yöntem, Analiz. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Hardwick, L., ve Worsley, A. (2011). What's distinctive about social work research? Doing Social Work Research (ss. 1-12). SAGE Publications Ltd. https://www.doi.org/10.4135/9781446269602.n1
  • İlhan, A., Çelik, H., Aslan, A. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Bilimsel Araştırmaya Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 0-0. DOI: 10.17679/iuefd.17218132
  • Karagül, S., Aslan, C. (2016). Türkçe Eğitimi Programında Lisansüstü Öğrenim Gören Öğrencilerin Bilimsel Araştırma Yapmaya Yönelik Kaygı Düzeyleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(38), 201-217. https://dergipark.org.tr/tr/pub/maeuefd/issue/24653/260762
  • Karaibrahimoğlu, A., & Karaoğlu, N. (2018). Tıp öğrencilerinin istatistik ve bilimsel araştırmaya yönelik kaygı ve tutumları. Med J SDU / SDÜ Tıp Fak Derg, 25(4):420-428 doi:10.17343/sdutfd.419148
  • Kaya, E., Polat, F. N., Değerli, H. (2017). Araştırmaya yönelik inanç ve duyguların araştırmaya yönelik kaygı düzeyine etkisi: Sağlık yönetimi örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 28, 55-68 . https://dergipark.org.tr/en/pub/sbe/issue/38547/451689
  • Krysik, J. L. ve Finn, J. (2013). Research for effective work practice: New directions in social work. New York: Routledge Publishing.
  • Maschi, T., Wells, M., Slater, G. Y., MacMillan, T., & Ristow, J. (2013). Social Work Students’ ResearchRelated Anxiety and Self-Efficacy: Research Instructors’ Perceptions and Teaching Innovations. Social Work Education, 32(6), 800–817. http://dx.doi.org/10.1080/02615479.2012.695343
  • Morgenshtern, M., Freymond, N., Agyapong, S., & Greeson, C. (2011) Graduate Social Work Students' Attitudes Toward Research: Problems and Prospects. Journal of Teaching in Social Work, 31(5), 552-568, DOI: 10.1080/08841233.2011.615287
  • Phillips, J., MacGiollaRi, D. Ve Callaghan, S. (2012). Encouraging research in social work: Narrative as the thread integrating education and research in social work. Social Work Education, 31, 785-793.
  • Powell, J. (2002). The changing condition of social work research. British Journal of Social Work, 32, 17-33.
  • Reid, W. J. (2001). The role of science in social work: The perennial debate. Journal of Social Work, 1(3), 273-293.
  • Saracaloğlu, P. (2008). Lisansüstü öğrencilerin akademik güdülenme düzeyleri, araştırma kaygıları ve tutumları ile araştırma yeterlikleri arasındaki ilişki. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 179-208.
  • Seçer, İ. (2015). SPSS ve LISREL ile pratik veri analizi: Analiz ve raporlaştırma. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Shaukat, Sadia., Siddiquah, A., Abiodullah, M., & Akbar, R. A. (2014). Postgraduate Students’ Attitudes towards Research. Bulletin of Education and Research, 36(1), 111-122.
  • Tuncay, T. (2016). Sosyal hizmet müdahalesini araştırmak: Uygulama kanıtlarla nasıl güçlendirilebilir? Toplum ve Sosyal Hizmet, 27(2): 115-130.
  • Ünlü, E. (1999). Araştırmacı sosyal hizmet uzmanı. Prof. Dr. Sema Kut’a Armağan: Yaşam Boyu Sosyal Hizmet (s. 118-128). Ed. N. G. Koşar. Ankara: H.Ü. Sosyal Hizmetler Yüksekokulu.
  • Yılmaz, K. ve Çokluk, Ö. (2010). Fen-Edebiyat Fakültesi mezunlarının araştırma kaygı düzeyleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi, 10(1), 1-9.
  • Zengin, O. ve Çalış, N. (2017a). Türkiye’de sosyal hizmet araştırması: Son 10 yılda sosyal hizmet anabilim dallarında yazılan tezler üzerine bir inceleme. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(2), 1260-1273.
  • Zengin, O. ve Çalış, N. (2017b). Sosyal hizmet uzmanlarının mesleki uygulamaları ve çalışma koşulları. Toplum ve Sosyal Hizmet, 28 (1), 47-68. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tsh/issue/38637/448579

Anxiety Level of Undergraduate and Graduate Social Work Students Towards Conducting Social Work Research

Year 2022, , 23 - 40, 30.01.2022
https://doi.org/10.33417/tsh.940849

Abstract

Research in social work has an important role in order to develop effective practices by strengthening the scientific ground of the profession. Therefore, social work practitioners are expected to be interested in research. This study aims to examine the anxiety of undergraduate and graduate social work students towards participating in research processes. The present study was conducted with the participation of 393 undergraduate and graduate students from different universities in Ankara, the capital of Turkey, based on the descriptive model. To collect research data, a short self-report questionnaire form developed by the researchers and the "Research Anxiety Scale" developed by Büyüköztürk (1997) were used. The findings indicate that the education level of the students, the desire to participate in academic studies and the state of seeing research as important for social work are statistically significant on the level of research-related anxiety. Especially at the undergraduate level, it can be observed that there are disadvantages to research in accordance with the literature. It can be recommended that the academic staff spend more time in applied research education so that students with higher anxiety level can develop their knowledge of research methods and techniques.

References

  • Acar, H. ve Çamur Duyan, G. (2003). Dünya’da sosyal hizmet mesleğinin ortaya çıkışı ve gelişimi. Toplum ve Sosyal Hizmet, 14(1), 1-19.
  • Akbaş, U., & Koğar, H. (2020). Nicel araştırmalarda kayıp veriler ve uç değerler: Çözüm önerileri ve SPSS uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Bell, L., & Clancy, C. (2013). Postgraduate students learning about research. Social Work and Social Sciences Review, 16(2), 37-50. https://doi.org/10.1921/swssr.v16i2.533
  • Beydili Gürbüz, E., Adıgüzel, İ. B. ve Akçay, S. (2017). Sosyal hizmet bölümü öğrencilerinin sosyal hizmet araştırması sürecindeki deneyimleri. International Journal of Social Sciences and Education Research, 3(5), 1917-1927.
  • Bursal, M. (2019). SPSS ile temel veri analizleri (2. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Buz, S. ve Akçay, S. (2015). Sosyal hizmet araştırmasında etik. Toplum ve Sosyal Hizmet, 26(1), 149-161.
  • Büyüköztürk, Ş. (1997). Araştırmaya yönelik kaygı ölçeğinin geliştirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 12, 453-464.
  • Büyüköztürk, Ş. (1999). Araştırmaya yönelik kaygı ile cinsiyet, araştırma deneyimi ve araştırma başarısı arasındaki ilişki. Eğitim ve Bilim, 23(112), 29-34.
  • Çelik, S. (2014). Hemşirelik öğrencilerinin bilimsel araştırmaya yönelik kaygı ve tutumlarının belirlenmesi. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 1(2), 23-31.
  • Çokluk Bökeoğlu, Ö. ve Yılmaz, K. (2005). Üniversite öğrencilerinin eleştirel düşünmeye yönelik tutumları ile araştırma kaygıları arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 41, 47-67.
  • Duyan, V., Özgür Sayar, Ö. ve Özbulut, M. (2008). Sosyal hizmeti tanımak ve anlamak, sosyal hizmet uzmanları ve sosyal hizmet alanında çalışanlar için bir rehber. Ankara: Sosyal Hizmet Uzmanları Yayını.
  • Engel, R. J. ve Schutt, R. K. (2014). Fundamentals of Social Work Research. Boston: Sage Publications. Erbay, E. (2016). Importance of research in social work practice: A pilot study from Turkey. Journal of Social Service Research, 43(3), 395-403.
  • Gitterman, A. (2014) Engaging Social Work Practitioners in Research: Challenges and Opportunities. Social Work in Health Care, 53(10), 921-931, DOI: 10.1080/00981389.2014.949999
  • Gredig, D., Heinsch, M., & Bartelsen-Raemy, A. (2020) Exploring social work students’ attitudes toward research courses: comparing students in Australia and Switzerland. Social Work Education. 10.1080/02615479.2020.1849086
  • Gürbüz, S. & Şahin, F. (2018). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: Felsefe, Yöntem, Analiz. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Hardwick, L., ve Worsley, A. (2011). What's distinctive about social work research? Doing Social Work Research (ss. 1-12). SAGE Publications Ltd. https://www.doi.org/10.4135/9781446269602.n1
  • İlhan, A., Çelik, H., Aslan, A. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Bilimsel Araştırmaya Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 0-0. DOI: 10.17679/iuefd.17218132
  • Karagül, S., Aslan, C. (2016). Türkçe Eğitimi Programında Lisansüstü Öğrenim Gören Öğrencilerin Bilimsel Araştırma Yapmaya Yönelik Kaygı Düzeyleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(38), 201-217. https://dergipark.org.tr/tr/pub/maeuefd/issue/24653/260762
  • Karaibrahimoğlu, A., & Karaoğlu, N. (2018). Tıp öğrencilerinin istatistik ve bilimsel araştırmaya yönelik kaygı ve tutumları. Med J SDU / SDÜ Tıp Fak Derg, 25(4):420-428 doi:10.17343/sdutfd.419148
  • Kaya, E., Polat, F. N., Değerli, H. (2017). Araştırmaya yönelik inanç ve duyguların araştırmaya yönelik kaygı düzeyine etkisi: Sağlık yönetimi örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 28, 55-68 . https://dergipark.org.tr/en/pub/sbe/issue/38547/451689
  • Krysik, J. L. ve Finn, J. (2013). Research for effective work practice: New directions in social work. New York: Routledge Publishing.
  • Maschi, T., Wells, M., Slater, G. Y., MacMillan, T., & Ristow, J. (2013). Social Work Students’ ResearchRelated Anxiety and Self-Efficacy: Research Instructors’ Perceptions and Teaching Innovations. Social Work Education, 32(6), 800–817. http://dx.doi.org/10.1080/02615479.2012.695343
  • Morgenshtern, M., Freymond, N., Agyapong, S., & Greeson, C. (2011) Graduate Social Work Students' Attitudes Toward Research: Problems and Prospects. Journal of Teaching in Social Work, 31(5), 552-568, DOI: 10.1080/08841233.2011.615287
  • Phillips, J., MacGiollaRi, D. Ve Callaghan, S. (2012). Encouraging research in social work: Narrative as the thread integrating education and research in social work. Social Work Education, 31, 785-793.
  • Powell, J. (2002). The changing condition of social work research. British Journal of Social Work, 32, 17-33.
  • Reid, W. J. (2001). The role of science in social work: The perennial debate. Journal of Social Work, 1(3), 273-293.
  • Saracaloğlu, P. (2008). Lisansüstü öğrencilerin akademik güdülenme düzeyleri, araştırma kaygıları ve tutumları ile araştırma yeterlikleri arasındaki ilişki. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 179-208.
  • Seçer, İ. (2015). SPSS ve LISREL ile pratik veri analizi: Analiz ve raporlaştırma. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Shaukat, Sadia., Siddiquah, A., Abiodullah, M., & Akbar, R. A. (2014). Postgraduate Students’ Attitudes towards Research. Bulletin of Education and Research, 36(1), 111-122.
  • Tuncay, T. (2016). Sosyal hizmet müdahalesini araştırmak: Uygulama kanıtlarla nasıl güçlendirilebilir? Toplum ve Sosyal Hizmet, 27(2): 115-130.
  • Ünlü, E. (1999). Araştırmacı sosyal hizmet uzmanı. Prof. Dr. Sema Kut’a Armağan: Yaşam Boyu Sosyal Hizmet (s. 118-128). Ed. N. G. Koşar. Ankara: H.Ü. Sosyal Hizmetler Yüksekokulu.
  • Yılmaz, K. ve Çokluk, Ö. (2010). Fen-Edebiyat Fakültesi mezunlarının araştırma kaygı düzeyleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi, 10(1), 1-9.
  • Zengin, O. ve Çalış, N. (2017a). Türkiye’de sosyal hizmet araştırması: Son 10 yılda sosyal hizmet anabilim dallarında yazılan tezler üzerine bir inceleme. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(2), 1260-1273.
  • Zengin, O. ve Çalış, N. (2017b). Sosyal hizmet uzmanlarının mesleki uygulamaları ve çalışma koşulları. Toplum ve Sosyal Hizmet, 28 (1), 47-68. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tsh/issue/38637/448579
There are 34 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sociology (Other)
Journal Section Articles
Authors

Nurullah Çalış 0000-0002-9958-5525

Oğuzhan Zengin 0000-0002-2682-0870

Ercüment Erbay 0000-0002-3760-0224

Publication Date January 30, 2022
Submission Date May 21, 2021
Published in Issue Year 2022

Cite

APA Çalış, N., Zengin, O., & Erbay, E. (2022). Sosyal Hizmet Lisans ve Lisansüstü Öğrencilerinin Sosyal Hizmet Araştırması Yürütmeye Yönelik Kaygı Düzeylerinin İncelenmesi. Toplum Ve Sosyal Hizmet, 33(1), 23-40. https://doi.org/10.33417/tsh.940849