Special
education is an area that is experiencing many problems. Special education
personnel are confronted with problems due totheir professional
responsibilities and characteristics of children with mental disabilities and their
families. Many problems which have been experienced and remain unsolved might
cause stress, dissatisfaction, psychological and physical problems, lack of
productivity, job leaves and burnout in personnel. This research aims to
examine variables effecting the burnout level of the personnel.
A
total of 233 personnel working in 9 private special education centers
affiliated to the Ministry of National Education participated in the research
in Ankara. The sampling personnel of the researchwas selected by unproportional
cluster method.PersonalInformationFormpreparedby
theresearcherwas used to determine thedemographic and working characteristics
of personnel. Moreover, MaslachBurnoutInventory
was used to measure theburnout level of the personnel. The analyses
were conducted using the Statistical
Package for Social Sciences (SPSS) program version 22.0.
Personnel
were scored 1.41 from the emotional exhaustion, 0.94 from the
depersonalization, and 2.69 from the lack of personal accomplishment on the
three subscales of MBI. It was determined that personnel have an averageburnoutlevel.
A statistically significant difference was found between these three subscales
and voluntarily choosing to work in the field of special education, thinking
that their current job is suitable for them, thinking about working in the
field of special education until retirement and how much the kind of disability
challenges them (p<0.05).
The research has shown that it is almost impossible to
avoid burnout in the field of special education. Personnel are confronted with
many problems in terms of psychological, social, economic and health.It is suggested
that solving financial problems by increasing the salaries, increasing leisure
time and in-service training, strengthening and supporting staff are effective
strategies to protect staff from burnout.
Special education personnel burnout industrial social work children with mental disabilities special education
Özel
eğitim, birçok sorunun bir arada yaşandığı bir alandır. Özel eğitim personeli,
mesleki sorumluluklarının, zihinsel engelli çocukların ve ailelerinin özelliklerinden
kaynaklanan birçok problemle karşı karşıyadır. Yaşanan ve çözülemeyen birçok
sorun personelde; strese, tatminsizliğe, psikolojik ve fiziksel sorunlara, verimlilikte
düşüşe, işten ayrılmalara ve tükenmişliğe neden olabilmektedir. Bu araştırma,
özel eğitim alanında çalışan personelin tükenmişlik düzeylerine etkide bulunan
faktörleri incelemeyi amaçlamaktadır.
Araştırmaya,
Ankara’da Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı 9 özel eğitim merkezlerinde çalışan
toplam 233 personel katılmıştır. Oransız küme örnekleme ile seçilen bu personel
araştırma nüfusunu oluşturmaktadır.Kişisel Bilgi Formu ile personelin
demografik ve çalışma hayatına ait özellikleriayrıca Maslach Tükenmişlik Ölçeği
ile personelin tükenmişlik düzeyleri belirlenmeye çalışılmıştır. Analizler
Sosyal Bilimler için İstatistik Paketi program (SPSS) versiyonu 22.0 ile
yapılmıştır.
Personel
MTÖ’nün üç alt ölçeği olan duygusal tükenmeden 1.41, duyarsızlaşmadan 0.94 puan
ve düşük kişisel başarı hissinden 2.69 puan almıştır. Personelin ortalama
tükenmişlik düzeyine sahip olduğu saptanmıştır. Bu üç alt ölçek ile özel eğitim
alanında çalışmayı isteyerek seçme, şu an yerine getirdiği mesleğin kendisine
uygun olduğunu düşünme, emekli oluncaya kadar bu alanda çalışmayı düşünme ve çalışılan
çocukların sahip olduğu engel türünün kendilerini zorlama durumları arasında
istatistiksel düzeyde anlamlı bir fark olduğu belirlenmiştir (p <0.05).
Araştırma özel eğitim alanında tükenmişlikten
kaçınmanın neredeyse imkansız olduğunu göstermiştir. Personel, psikolojik,
sosyal, ekonomik ve sağlık açısından birçok sorunla karşı karşıyadır. Personelin
aldığı ücretin artırılarak finans sorunlarının çözülmesi, boş zamanları ve hizmet
içi eğitimlerin artırılması, personelin güçlendirilmesi ve desteklenmesi
personeli tükenmişlikten koruyabilecek etkili stratejiler olarak dikkat
çekmiştir.
Özel eğitim personeli tükenmişlik endüstriyel sosyal hizmet zihinsel engelli çocuk özel eğitim
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 18, 2017 |
Submission Date | November 13, 2016 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 28 Issue: 1 |