Bu
araştırmanın amacı Çocuk Evi Sorumluları’nın sosyal problem çözme düzeylerini
geliştirmek amacıyla hazırlanan programın etkililiğini sınamaktır. Amasya Aile
ve Sosyal Politikalar İl Müdürlüğü’ne bağlı kurumlarda çalışmakta olan Çocuk
Evi Sorumluları bu araştırmanın evrenini oluşturmaktadır. Araştırmada verileri
elde etmek amacıyla ön test ve son test uygulamalarında ölçüm aracı olarak
Kişilerarası Problem Çözme Envanteri kullanılmıştır. Çalışma grubu 7’sı deney
ve 7’si kontrol olmak üzere toplam 14 katılımcıdan oluşmuştur. Hazırlanan
Sosyal Problem Çözme Programı haftada bir gün 120 dakika olmak üzere 10
oturumda gerçekleştirilmiştir. Verilerin çözümlenmesinde Non- Parametrik Mann
Whitney- U ve Wilcoxon İşaretli Sıralar testi kullanılmıştır. Uygulanan Sosyal
Problem Çözme Programı’nın Çocuk Evi Sorumlularından oluşan Deney grubunun
sosyal problem çözme becerilerine etkilerini tespit etmek üzere yapılan
incelemede, Deney grubunun probleme olumsuz yaklaşımı ve kendine güvensizlik
düzeylerinin uygulama sonrasında anlamlı derecede azaldığı, yapıcı problem
çözme ve ısrarcı-sebatkar yaklaşım puanlarının ise anlamlı derecede arttığı görülmüştür.
Bununla birlikte sorumluluk almama boyutunda herhangi bir etkiye
rastlanmamıştır.
The aim of this research is to test
the effectiveness of the program designed to improve the level of social
problem solving skills in Persons in Charge of Child Homes. The universe of
this research is institutions affiliated to Amasya Family and Social Policies
Provincial Directorate, where Persons in Charge of Child Homes work. In order
to obtain the data, The Interpersonal Problem Solving Inventory was used as the
measurement tool in the pre-test and post-test applications. The sample of persons in charge of child
homes consisted of 7 for the experiment and 7 for control group, totalling 14
participants. The developed Social Problem Solving Programme for Persons in
Charge of Child Homes applied in 10 sessions which lasted 120 minutes once a
week. Non-Parametric Mann Whitney U and Wilcoxon Sign-Rank Test was used for
the analysis of the data. In the analysis to identify the effects of the
applied Social Problem Solving Programme for persons in charge of child homes,
it was found that Experiment Group’s levels of negative problem orientation and
self-insecurity decreased significantly, constructive problem solving and
insistent-persistent approach scores increased significantly after the
application. Moreover, there was no effect on non-responsibility dimensions.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 30, 2019 |
Submission Date | December 11, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 30 Issue: 2 |