This study was carried
out so as to evalu-ate the social skills and problematic behaviors of 60-72
months old children attending preschool institutions in terms of home and
school environment. Preschool and Kinder-garten Behavior Scale (PKBS-2), the validity
and reliability of which was done by Alisinanoğlu and Özbey (2009), was applied
as data collection tool. The scale was applied to both the children’s families
and teachers for 44 children who were the participants of the present study. At
the end of the study, it was determined that children showed their social
skills more at home in comparison with the school environment. In contrast with
the mentioned determination, the results showed that children had more
problematic behaviors at home than the school environ-ment. Having taken the
results of the study into consideration, some suggestions for both teachers and
families were offered.
Araştırma okul öncesi
eğitim kurumlarına devam eden 60-72 aylık çocukların sosyal becerilerinin ve
problem davranışlarının ev ve okul ortamına göre değerlendirmek amacıyla
yapılmıştır. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Veri toplama
aracı olarak Alisinanoğlu ve Özbey (2009) tarafından geçerlik güvenirlik
çalışması yapılan “Anaokulu ve Anasınıfı
Davranış Ölçeği” (Preschool and Kindergarten Behavior Scales -PKBS–2)
kullanılmıştır. Araştırma kap-samına alınan 44 çocuk için ölçek maddeleri hem
çocukların öğretmenleri hem de ebeveynleri tarafından doldurulmuştur. Araştırma
sonucunda çocukların sosyal becerilerini okul ortamına kıyasla evde daha fazla
gösterdikleri saptanmıştır. Söz konusu saptamanın aksine çocukların ev
ortamında okul ortamında olduğundan daha fazla problem davranışlar
sergiledikleri belirlenmiştir.
Araştırma sonucunda
aileler ve öğretmenler için önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 15, 2012 |
Submission Date | August 15, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 23 Issue: 2 |