Bu çalışma, HIV/AIDS’i önleyici bir program olan “HIV/AIDS’e Yönelik Psiko-Eğitim Programı”nı tanıtan bir çalışmadır. HIV/AIDS’e Yönelik Psiko-Eğitim Programı, haftada bir gün, yaklaşık 90 dakikalık, 8 oturumdan oluşmakta, HIV/AIDS hakkında bilgi verme,cinsellikle ilgili değerler, güvenli cinsel ilişki, kondom kullanımı ve karar verme davranışı gibi konuları kapsamaktadır. Programın etkili olup olmadığı, deney grubunda 21, kontrol grubunda 23 öğrencinin yer aldığı bir araştırmayla sınanmıştır. HIV/AIDS Bilgi Formu ve HIV/AIDS Tutum Envanteri ile toplanan verilerin analizinde, karışık ölçümler için iki yönlü varyans analizinden yararlanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, HIV/AIDS’e Yönelik Psiko-Eğitim Programı’nın öğrencilerin HIV/AIDS’e ilişkin bilgi ve tutumlarını olumlu yönde etkilediği ve bu etkinin uzun süreli olduğu bulunmuştur.
HIV/AIDS HIV/ AIDS’e Yönelik Psiko-Eğitim Programı HIV/ AIDS’e yönelik önleyici çalışma HIV/AIDS’e yönelik tutum HIV/AIDS’e ilişkin bilgi
This study is a descriptive study about an HIV/AIDS prevention program,“Psycho-Education Program for HIV/AIDS”. The Psycho-Education Program for HIV/AIDS has eight approximately 90 minute sessions one day a week and included such subjects as information about HIV/AIDS, values related to sexuality, safe sex, use of condoms, and decisionmaking behaviours. The research tested the effectiveness of the program with 21 students in an experimental group and 23 students in a control group. In the analysis of data collected with the HIV/AIDS Information Form and the HIV/AIDS Attitude Inventory, two way analysis of variance is used for mixed measures. At the conclusion of the research it is determined that the knowledge and attitudes of students who participated in the Psycho-Education Program for HIV/ AIDS were positively affected and that this effect lasted a long time.
HIV/AIDS Psycho-Education Program for HIV/AIDS HIV/AIDS Prevention Program Knowledge and Attitudes towards HIV/AIDS
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 15, 2007 |
Submission Date | February 15, 2007 |
Published in Issue | Year 2007 Volume: 18 Issue: 1 |