Foster care can be
defined as a service for children who cannot live with their own families for
various reasons and these children are brought up with a family in short or
long term under the state control. In this study it is aimed to try to
understand that how foster care evaluated by both foster family and foster
family’s biological children. While doing this, it has been benefited from the
experiences of foster families and foster families’ biological children. The
study group consist of 6 foster families and 10 biological children of these
foster families. The study is designed as a qualitative study focused on the
participants’ personal experiences. In the study, semi-structured interview
forms were used as a data collection tool. Interview forms (Information and
Interview Form for Parents-Interview Form for Children) which is prepared by
the researcher as a result of the literature were applied separately to foster
families and foster families’ biological children. Consequently research
results showed that being a foster family is difficult but so is a nice
experience, develops life skills and contributes to maturation of foster
families’ biological children. It is also seen that the majority of the participants’
(foster families’ biological children) relationship with their parents did not
change after being a foster family, but if it is changing, that is a positive
change and for protecting child being in the same age range and gender with
foster family’s biological children affects negatively their relationship with
each other.
Foster family foster care foster families biological children children in need of protection.
Koruyucu aile hizmeti,
çeşitli nedenlerle öz ailesi yanında bakılamayan çocukların, kısa veya uzun
sureli olarak bakımlarını üstlenen aile ya da kişilerin yanında, devlet
denetiminde yetiştirilmeleri olarak tanımlanmaktadır. Bu araştırmada koruyucu
aile bakımının hem koruyucu aile hem de koruyucu ailenin biyolojik çocukları
tarafından nasıl değerlendirildiğini anlamaya çalışmak amaçlanmıştır. Bunu
yaparken de koruyucu ailelerin ve koruyucu ailelerin biyolojik çocuklarının
deneyimlerinden yararlanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 6 koruyucu aile
ve bu ailelerin 10 biyolojik çocuğu oluşturmaktadır. Araştırma nitel bir
araştırma olarak tasarlanmış olup katılımcıların kişisel deneyimleri üzerinde
odaklanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış
görüşme formları kullanılmıştır. Araştırmacı tarafından literatür taraması
sonucunda hazırlanan görüşme formları (Ebeveyn Bilgi ve Görüşme Formu-Çocuklar
İçin Görüşme Formu) koruyucu ailelere ve koruyucu ailelerin biyolojik
çocuklarına ayrı ayrı uygulanmıştır. Sonuç olarak araştırmada, koruyucu
aileliğin zor ancak bir o kadar da güzel bir deneyim olduğu; koruyucu ailelerin
biyolojik çocuklarının yaşam becerilerini geliştirici bir özelliğe sahip olduğu
ve çocukların olgunlaşmasına katkıda bulunduğu görülmüştür. Ayrıca
katılımcıların (koruyucu ailenin biyolojik çocuklarının) çoğunluğunun koruyucu
aile olduktan sonra ebeveynleriyle ilişkilerinin değişmediği, değiştiğini
belirtenlerin ise bunun olumlu yönde bir değişme olduğunu vurguladıkları ve
koruyucu ailenin biyolojik çocuğuyla korunma altındaki çocuğun aynı yaş aralığı
ve cinsiyette olmasının çocukların birbirleriyle ilişkilerini olumsuz
etkilediği görülmüştür.
Koruyucu aile koruyucu aile bakımı koruyucu ailenin biyolojik çocuğu korunmaya muhtaç çocuk.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2015 |
Submission Date | February 20, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 26 Issue: 1 |