Research Article
BibTex RIS Cite

Job Satisfaction of Social Workers

Year 2000, Volume: 12 Issue: 1, 38 - 52, 15.10.2000

Abstract

An individual’s happiness, attitutes, behaviors, social
relations, psychological and physical well being can be effected either
positively or negatively by his level of job satisfaction. In this study, through
survey method some of the socio- demographic and working life characterestic
factors what could be effecting job satisfaction level of the social workers
are investigated. At the result of the study; the mean score of job
satisfaction of social workers’ according to 70 was found 37 (middle level).
The social workers who are satisfied with their income and accept themselves as
self actualized are more satisfied with their jobs. Also, those social workers
who are employed as administrators or worked are under the supervison, who is
praised and promoted fort his performance and who serve within the field of
social work (except the field of psychiatric and medical social work) have
higher level of job satisfaction.

References

  • BAŞARAN, İ.E. Örgütsel Davranış, Ankara: A.Ü. E.F. Yayınları, 1982.
  • BERG, W. “Effects of Job Satisfaction on Practice Decisions: A Linear Flow- Graph Analysis”, Social Work Research and Abstracts, V. 16, 1980, p. 30- 37.
  • BUNKER, D., M. WINJBERG. “The Supervisior as a Mediator of Organizational Climate in Public Sociaal Service Organizations” Administration in Social Work, V.9, 1985, p.59-72.
  • BUFFUM, W., R. RITVO. “Work Autonomy and The Community Mental Health Professional: Guidllines for Management. Administration in Social Work, V.8,1984.
  • BUTLER, B. B. “Factors Associated With Job Satisfaction Among Social Workers”, Social Work Research and Abstracts, 1987.
  • ERGEN, A. “İş Doyumunun Belirleyicileri Olarak Beklenti, Algılama Tutarsızlığı ve Çalışma Değerleri”, Yönetim Psikolojisi, Ankara: 1981.
  • EVANS, M. G. “Conceptual and Operational Problems in the Measurement of Various Aspects of Job Satisfaction”, Journal of Applied Psychology, V. 53, 1969.
  • HACKMAN, J.R., G. R. OLDHAM. Work Redesing. Addision Wesley Com. 1980”. Müzeyyen Güler. “Endüstride İşçilerin İş doyumu ve İş Verimine Kaygı ve Diğer Bazı Değişkenlerin Etkisi”, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara, H.Ü, 1990, s. 92’den Alıntı.
  • HACKMAN, J.R., L. W. PORTER. “Expectancy Theory Predictions of Work Effectiveness”. Organizational Behavior and Human Performance, 3.1968.
  • HACKMAN, R., G. R. OLDHAM. “Development of the Job Diagnosttic Survey”, Journal of Applied Pschology. V.60, N.2, 1975.
  • HERSEY, P., H. H. BLANCHARD. Managemend of Organizational Behaviour Utilizing Human Resources, Prentice Hall. Inc. New Jersey, 1977”, Nursel Telman, Endüstride Görülen İş Tatminsizliği ve Bunun Yabancılaşma Duygusu ile Olan İlişkisi”, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul, 1988, 116’daki alıntı.
  • KÖKNEL, Özcan. Zorlanan İnsan. İstanbul: Altın Kitaplar, 1988.
  • LOCKE, E. A. “The Nature and Couses of Job Satisfaction” Handbook of Industrial and Organizational Psychology (Ed): M. Dunnette, Jons Wiley and Sons, USA, 1983, p. 1300- 1309.
  • MARTIN, U. M. éDeterminants of Job Satisfaction and Burnout of Cummunity Social Service Workers”, Social Work Research and Abstracts, 1988.
  • MCNELY, R. L. “Gender Job Satisfaction, Earnins and Other Characteristic of Human Service Workers During and After Midlife”, Administration in Social Work, V. 3, N.2.1988.
  • PACKARD, T. “Participation in Decision Making Performance and Job Satisfaction in Social Work Bureaucracy”, Administration in Social Work, V. 13, N.1, 1989, p. 59- 75.
  • RABIN, C., D. Zelher. “The Role of Assertiveness in Clarifying Roles and Strengthening Job Satisfaction of Social in Multidisciplininary Mental Health Settings”, The British Journal of Social Work, V. 22, N.1, 1992, p. 17-32.
  • SHERER, M. “Job Satisfaction Among Paraprofessionals in Israel”, Journal of Sociology and Social Welfare, September, 1991.
  • VINOKUR, D., KAPLAN. “Job Satisfaction Among Social Worker in Public and Voluntary Welfare Agencies,” Child Welfare, V.1, N.70, 1990.

SOSYAL HİZMET UZMANLARININ İŞ DOYUMLARI

Year 2000, Volume: 12 Issue: 1, 38 - 52, 15.10.2000

Abstract

Çalışan bireylerin işlerinden elde ettikleri doyum, onların
çalışma hayatlarıyla ilgili mutluluklarını, genel yaşamla ilgili her türlü
tutum ve davranışlarını, diğer insanlarla olan ilişkisini, kendi ruh ve
fiziksel sağlıklarını olumlu ya da olumsuz bir şekilde etkilemektedir. Bu
araştırmada, kamu kurum ve kuruluşlarında çalışan sosyal hizmet uzmanlarının iş
doyumlarını etkileyen sosyo- demografik ve çalışma hayatıyla ilgili bazı
etkenlerin neler olduğu incelenmiştir. Araştırma sonunda sosyal hizmet uzmanlarının
ortalama iş doyum puanı 70 üzerinden 37 (orta düzey) olarak bulunmuştur. Aldığı
ücreti yeterli gören ve kendini gerçekleştirmiş olarak kabul eden sosyal hizmet
uzmanlarının iş doyumları yüksek çıkmıştır. Yönetici olarak çalışan, tıbbi ve
psikiyatrik sosyal hizmet alanının dışında çalışan, amiri sosyal hizmet uzmanı
olan, mesleki uygulamaları amiri tarafından övgüyle değerlendirilen, meslek
dışı iş ve görevlere yöneltilmeyen sosyal hizmet uzmanlarının iş doyumlar daha
yüksek bulunmuştur.

References

  • BAŞARAN, İ.E. Örgütsel Davranış, Ankara: A.Ü. E.F. Yayınları, 1982.
  • BERG, W. “Effects of Job Satisfaction on Practice Decisions: A Linear Flow- Graph Analysis”, Social Work Research and Abstracts, V. 16, 1980, p. 30- 37.
  • BUNKER, D., M. WINJBERG. “The Supervisior as a Mediator of Organizational Climate in Public Sociaal Service Organizations” Administration in Social Work, V.9, 1985, p.59-72.
  • BUFFUM, W., R. RITVO. “Work Autonomy and The Community Mental Health Professional: Guidllines for Management. Administration in Social Work, V.8,1984.
  • BUTLER, B. B. “Factors Associated With Job Satisfaction Among Social Workers”, Social Work Research and Abstracts, 1987.
  • ERGEN, A. “İş Doyumunun Belirleyicileri Olarak Beklenti, Algılama Tutarsızlığı ve Çalışma Değerleri”, Yönetim Psikolojisi, Ankara: 1981.
  • EVANS, M. G. “Conceptual and Operational Problems in the Measurement of Various Aspects of Job Satisfaction”, Journal of Applied Psychology, V. 53, 1969.
  • HACKMAN, J.R., G. R. OLDHAM. Work Redesing. Addision Wesley Com. 1980”. Müzeyyen Güler. “Endüstride İşçilerin İş doyumu ve İş Verimine Kaygı ve Diğer Bazı Değişkenlerin Etkisi”, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara, H.Ü, 1990, s. 92’den Alıntı.
  • HACKMAN, J.R., L. W. PORTER. “Expectancy Theory Predictions of Work Effectiveness”. Organizational Behavior and Human Performance, 3.1968.
  • HACKMAN, R., G. R. OLDHAM. “Development of the Job Diagnosttic Survey”, Journal of Applied Pschology. V.60, N.2, 1975.
  • HERSEY, P., H. H. BLANCHARD. Managemend of Organizational Behaviour Utilizing Human Resources, Prentice Hall. Inc. New Jersey, 1977”, Nursel Telman, Endüstride Görülen İş Tatminsizliği ve Bunun Yabancılaşma Duygusu ile Olan İlişkisi”, Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul, 1988, 116’daki alıntı.
  • KÖKNEL, Özcan. Zorlanan İnsan. İstanbul: Altın Kitaplar, 1988.
  • LOCKE, E. A. “The Nature and Couses of Job Satisfaction” Handbook of Industrial and Organizational Psychology (Ed): M. Dunnette, Jons Wiley and Sons, USA, 1983, p. 1300- 1309.
  • MARTIN, U. M. éDeterminants of Job Satisfaction and Burnout of Cummunity Social Service Workers”, Social Work Research and Abstracts, 1988.
  • MCNELY, R. L. “Gender Job Satisfaction, Earnins and Other Characteristic of Human Service Workers During and After Midlife”, Administration in Social Work, V. 3, N.2.1988.
  • PACKARD, T. “Participation in Decision Making Performance and Job Satisfaction in Social Work Bureaucracy”, Administration in Social Work, V. 13, N.1, 1989, p. 59- 75.
  • RABIN, C., D. Zelher. “The Role of Assertiveness in Clarifying Roles and Strengthening Job Satisfaction of Social in Multidisciplininary Mental Health Settings”, The British Journal of Social Work, V. 22, N.1, 1992, p. 17-32.
  • SHERER, M. “Job Satisfaction Among Paraprofessionals in Israel”, Journal of Sociology and Social Welfare, September, 1991.
  • VINOKUR, D., KAPLAN. “Job Satisfaction Among Social Worker in Public and Voluntary Welfare Agencies,” Child Welfare, V.1, N.70, 1990.
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Vedat Işıkhan This is me

Publication Date October 15, 2000
Submission Date August 15, 2000
Published in Issue Year 2000 Volume: 12 Issue: 1

Cite

APA Işıkhan, V. (2000). SOSYAL HİZMET UZMANLARININ İŞ DOYUMLARI. Toplum Ve Sosyal Hizmet, 12(1), 38-52.