Turkey has been one of the target countries on international migration and mobility with the effects of war and conflicts around the country in recent years. Turkey's geographical proximity to Syria which has been at war since 2011 has caused migration from Syria to Turkey. Along with these developments, the refugee field has become one of the current working areas of social work. Among the forced immigrants, there are also Syrian students studying at universities. With the increase in immigration toTurkey due to the war, the number of these refugee students in universities is also increasing. Information in the literature on refugee university students is limited and the studies conducted are almost nonexistent. In order to examine the problems in the field and produce solutions, it is important to analyze the processes experienced by institutions and students from a social work perspective. This study, in which social exclusion was investigated in many dimensions among Syrian refugee university students, was conducted through face-to-face interviews with 20 students determined by the snowball sampling method from 224 Syrian students studying between 19.04.2018 and 08.06.2018. The data were analyzed using content analysis and thematic analysis method. The results of the analysis indicated that Syrian students perceive social exclusion in such dimensions as economic, spatial, city-based, education and health. In addition, when the problems of Syrian university students arising from being refugees combined with educational problems in higher education, they cause multiple disadvantages
Türkiye, son yıllarda çevresindeki ülkelerde yaşanan çatışma ve savaşların etkisiyle uluslararası göç hareketliliğinde hedef ülkelerden biri haline gelmiştir. Türkiye’nin 2011’den bu yana savaş içerisinde olan Suriye’ye coğrafi yakınlığı ve uluslararası alanda bölgedeki sorunların çözümünde aktif rol oynaması, Türkiye’ye yönelik Suriyeli göçünü beraberinde getirmiştir. Bu gelişmelerle birlikte mültecilik alanı sosyal hizmetin güncel çalışma alanlarından biri haline gelmiştir. Zorunlu göç edenler içerisinde üniversitelerde öğrenim gören Suriyeli öğrenciler de yer almaktadır. Savaş nedeniyle ülkemize göçün artmasıyla üniversitelerdeki mülteci öğrenci sayısını da giderek artmaktadır. Mülteci üniversite öğrencileri ile ilgili literatürdeki bilgiler sınırlıdır ve yapılan çalışmalar yok denecek kadar azdır. Kurumların ve öğrencilerin yaşadığı süreci sosyal hizmet bakış açısıyla analiz etmek alana dair sorunların irdelenmesinde ve çözümler üretilmesinde önemlidir. Suriyeli mülteci üniversite öğrencilerinde sosyal dışlanma sorununun çok boyutlu olarak araştırıldığı bu çalışmada 19.04.2018 - 08.06.2018 tarihleri arasında Uşak Üniversitesinde öğrenim gören 224 Suriyeli öğrenciden kartopu örnekleme yöntemi ile belirlenen 10 kadın ve 10 erkek olmak üzere 20 öğrenciyle yüz yüze derinlemesine görüşmeler yapılarak gerçekleştirilmiştir. Verilere içerik analizi ve tematik analiz uygulanmıştır. Suriyeli öğrencilerin ekonomik, mekânsal, şehir temelli, kültürel, eğitim, sağlık gibi boyutlarda sosyal dışlanma algıladığı görülmüştür. Ayrıca, üniversiteli Suriyelilerin mülteci olmaktan kaynaklanan sorunları yükseköğrenim sürecindeki eğitimsel sorunlarla birleştiğinde çoklu dezavantajlılığa neden olmaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 24, 2020 |
Submission Date | February 13, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 31 Issue: 3 |