Gönüllülük ile sosyal girişimcilik insan ve toplum yararına faydalı işler yapmayı amaçlayan benzer kavramlardır. Gönüllülük toplumdaki diğer insanlar için hiçbir maddi kazanç gözetmeden yapılan faaliyet olarak tanımlanırken, sosyal girişimcilik ise daha kompleks yapıdaki toplumsal ihtiyaçların giderilmesi amacıyla girişimci fikirler ve uygulamalarla sosyal değer yaratmayı amaçlamaktadır. Bu çalışmada gönüllülük faaliyetlerinde bulunan 15-29 yaş arasındaki gençlerin, gönüllülük motivasyonları ile sosyal girişimcilik eğilimleri arasındaki ilişki kanonik korelasyon analizi ile incelenmiştir. Analiz sonucunda gönüllülük motivasyonları ile sosyal girişimcilik eğilimleri arasında pozitif yönlü ve istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir.
Volunteering and social entrepreneurship are similar concepts that aim to do useful work for the benefit of people and society. While volunteering is defined as an activity for other people in the society without any financial gain, social entrepreneurship aims to create social value with entrepreneurial ideas and practices in order to meet more complex social needs.In this study, the relationship between volunteering motivations and social entrepreneurship tendencies of young people between the ages of 15-29 engaged in volunteering activities was examined by canonical correlation analysis. As a result of the analysis, a positive and statistically significant relationship was determined between volunteering motivations and social entrepreneurship tendencies.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 30, 2022 |
Submission Date | February 15, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 33 Issue: 4 |