One aspect of social inequality in today’s cities concerns transport inequality. This simply refers to the transport advantages of the rich compared to the poor (Gebresselassie & Sanchez, 2019). The transport inequality intersects with other forms of marginalization as well, based on gender, age, disability, and ethnicity. Yet for the mobile or kinetic elite (Andreotti, Le Gallès, & Moreno-Fuentes, 2013), all places and transport means are readily available. Furthermore, transport-related mega-projects accentuate the existing social inequalities of the neoliberal city. However, urban policy makers have begun to realize the importance of transport inequality and develop inclusive policies, such as “accessibility planning” in the UK (Lucas, 2012). Urban citizens are also forming mobility justice movements to protest against the increasing transport costs, as in Latin America (Díaz Pabón & Palacio Ludeña, 2021) and France. The encompassing mobility research is largely connected to social and environmental sustainability ideals. Hence, this paper will study the relationship between mobility and inequality through a thematic analysis of approximately 100 publications that were selected with certain keywords from the results of Web of Science searches, a few books, institutional reports and other sources. This literature review shows that transport inequalities are a reflection of the capitalist system and one of the main sources of social conflict in contemporary societies. Against the solution suggestions that range from rehabilitating the system to revolution as a process in the related literature, formation of place-based solutions that take into consideration both universal and local conditions is suggested in this study.
Social inequality Transport inequality physical, social, technological, and political-economic dimensions of transport inequality sustainable mobility mobility barriers
Günümüz kentlerindeki toplumsal eşitsizliklerin bir yönünü ulaşım eşitsizliği oluşturur. Bu, basitçe, varlıklı insanların yoksullar karşısındaki ulaşım üstünlükleri anlamına gelir (Gebresselassie ve Sanchez, 2019). Ulaşım eşitsizliği, cinsiyet, yaş, engellilik ve etnik köken gibi başka ötekileştirme türleriyle de kesişir. Öte yandan, bütün yerler ve ulaşım araçları hareketli ya da kinetik seçkinlerin (Andreotti, Le Gallès ve Moreno-Fuentes, 2013) eli altındadır. Üstelik ulaşımla ilgili mega projeler neoliberal kentin var olan toplumsal eşitsizliklerini daha da belirginleştirirler. Bununla birlikte, kentsel politika yapıcıları ulaşım eşitsizliğinin önemini giderek ayırt etmeye ve İngiltere’deki “erişilebilirlik planlaması” örneğinde olduğu gibi kapsayıcı politikalar geliştirmeye başlamışlardır (Lucas, 2012). Dünya kentlerinin yurttaşları da, Latin Amerika (Díaz Pabón ve Palacio Ludeña, 2021) ve Fransa’daki gibi artan ulaşım giderlerini protesto etmek için, hareketlilik alanında adaleti hedefleyen toplumsal hareketler oluşturmaktadır. Konuyu kapsayan hareketlilik araştırmaları toplumsal ve çevresel sürdürülebilirlik hedefleriyle büyük ölçüde bağlantılıdır. Bu gerekçelerle, bu makalede hareketlilik ve eşitsizlik arasındaki ilişki belirli anahtar sözcüklerle, Web of Science arama sonuçlarından, birkaç kitaptan, kurum raporundan ve başka kaynaklardan seçilen yaklaşık 100 yayının tematik bir çözümlemesi yoluyla incelenecektir. Bu derleme makalesi ulaşım eşitsizliklerinin kapitalist düzenin bir yansıması olarak, günümüz toplumlarındaki başlıca toplumsal çatışma kaynaklarından biri olduğunu göstermektedir. Söz konusu yazındaki, düzeni iyileştirmekten, süreç olarak devrime dek uzanan çözüm önerilerine karşılık, bu çalışmada evrensel ve yerel koşulları birarada gözeten, yer odaklı çözümlerin oluşturulması önerilmektedir.
Toplumsal eşitsizlik ulaşım eşitsizliği ulaşım eşitsizliğinin fiziksel, toplumsal, teknolojik ve politik-ekonomik boyutları sürdürülebilir hareketlilik hareketlilik engelleri
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.