Emniyet kemeri kullanımının trafik
kazalarında hayat kurtardığı ve yaralanma riskini önemli derecede azalttığı
kanıtlanmasına rağmen Türkiye’de emniyet kemeri kullanım oranları halen yeterli
düzeyde bulunmamaktadır. Bu çalışmanın temel amacı, İstanbul ilinin Şile
ilçesindeki emniyet kemeri kullanımının araçtaki pozisyona, cinsiyete ve farklı
gözlem bölgelerine göre değişip değişmediğinin gözlemlenmesidir. Bu gözlem
çalışması farklı bölgelerdeki (Kampüs-içi, Kampüs girişi, Şile Otobanı, Şile
Kırsalı) sürücülerden eşit bir örneklem oluşturularak (N = 400) gerçekleştirilmiştir. Emniyet kemeri kullanımına etki eden
faktörleri (araçtaki pozisyon, cinsiyet ve bölgeler) analiz etmek amacıyla
Ki-Kare Bağımsızlık Testi uygulanmıştır. Verilerin analizi sonucunda emniyet
kemeri kullanımı dağılımlarının gözlem bölgeleri, araçtaki pozisyon, cinsiyet
ve araç tiplerine göre anlamlı bir şekilde farklılaştığı görülmüştür. Buna
göre emniyet kemeri kullanımının; bölgelere göre otobanda, araç içi pozisyona
göre ise sürücülerde, cinsiyete göre kadınlarda ve araç tiplerine göre otomobil
sürücülerinde diğerlerinden daha yüksek olduğu gözlemlenmiştir. Emniyet kemeri kullanımının pratik
sonuçları, araştırmanın güçlü yönleri, katkıları ve sınırlılıkları ilgili
alanyazın ışığında tartışılmıştır.
Although
the effectiveness of the seat belt use is widely documented in reducing injury risk and saving lives, the rate
of seat belt usage in Turkey is not yet at a sufficient level. The main purpose
of present study is to observe whether the use of the seat belt in Şile
district of Istanbul varies according to the position
in the vehicle, gender, and different
regions. The study was carried out with equal numbers of observations of
vehicles (N = 400) from different
regions (inside the campus, campus entrance, Şile urban road (highway), Şile
rural road). In order to analyze the
factors which, affect seat belt use, (i.e.
position in the vehicle, gender, and
different regions) chi-square analyses were conducted. The results showed that
the use of seat belt significantly differed according to the position in the
vehicle, gender, and different regions.
Accordingly, seat belt use is significantly higher in urban roads (as compared
to rural roads), drivers (as compared to passengers), females (as compared to
males), and automobile drivers (as compared to passengers and other vehicle
types). The practical implications of seat belt use, the strengths and
limitations of the present study were
discussed in the light of the literature.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Psychology |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 25, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.