Driver
behaviours are the main contributory factor which affect traffic safety
negatively. These behaviours may occur intentionally such as violations or
unintentionally such as mistakes. Additionally, avoidance behaviour which can
be related to risky behaviour appears as an important factor that must be
investigated. In traffic situations, drivers can exhibit avoidance behaviour
for many reasons such as traffic conditions, bad weather conditions or their
accident history. The aim of the present study is to examine the relationship
between avoidance behaviour and demographic characteristics of the drivers. One
hundred fifty-three males, 138 females, a total of 291 drivers participated in
the study. The participants were asked to complete a questionnaire including a
demographic information form and the Driving and Riding Avoidance Scale (DRAS).
In the first step, DRAS was translated into Turkish and factor analysis was
conducted. After that, to investigate the relationship between avoidance
behaviour and demographic characteristics, hierarchical regression analyses
were conducted. Results showed that avoidance behaviour is positively related
to accident history while it is negatively related to age. Additively, female
drivers showed more avoidance behaviour than male drivers. The findings are
important for understanding avoidance behaviour, which has the potential to
affect traffic safety.
Sürücülerin yolda sergiledikleri riskli davranışlar, trafik güvenliğini
olumsuz etkileyen temel unsurlardandır. Genel çerçevede incelendiğinde bu
davranışlar ihlaller gibi niyetli, ya da hatalar gibi niyet içermeyen
davranışlardan oluşabilir. Bununla birlikte bu tür riskli davranışların ortaya
çıkmasıyla ilişkilendirilebilecek kaçınma davranışı da başlı başına incelenmesi
gereken bir unsur olarak karşımıza çıkmaktadır. Sürücülerin hava durumu, trafik
durumu, kaza geçmişi gibi pek çok nedenden dolayı kaçınma davranışı
gösterdikleri görülmektedir. Bu çalışmanın amacı, sürücülerin demografik
özelliklerinin kaçınma davranışı ile ilişkisinin incelenmesidir. Çalışmanın
örneklemini 153 erkek, 138 kadın, toplam 291 katılımcı oluşturmaktadır. Veri
toplamak amacıyla demografik bilgi formu ve Araç Kullanma ve Araca Binmekten
Kaçınma Ölçeği kullanılmıştır. Öncelikle Araç Kullanma ve Araca Binmekten
Kaçınma Ölçeği Türkçe’ye uyarlanıp faktör analizi ile uygunluğu test
edilmiştir. Daha sonra demografik özellikler ve kaçınma davranışı arasındaki
ilişkiyi incelemek adına aşamalı regresyon analizi uygulanmıştır. Bulgular,
sürücülerin kaçınma davranışlarının kaza geçmişleriyle pozitif, yaş ile negatif
yönde ilişkili olduğunu göstermiştir. Bununla birlikte kadın sürücülerin erkek
sürücülere göre trafikte daha fazla kaçınma davranışı gösterdiği
bulgulanmıştır. Sonuçlar trafik güvenliğini etkileyebilecek potansiyele sahip
olan kaçınma davranışını ve bu davranışı gösteren sürücü profilini anlamak
adına önemlidir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Psychology |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.