İşleri gereği trafik ortamlarına fazla miktarda maruz kalan sürücü
eğitmenlerinin, araba kullanmak için gerekli olan bilgi ve becerileri sürücü
adaylarına aktarmakla görevli oldukları için yol güvenliğinde oldukça önemli
bir yere ve aktif bir role sahip oldukları söylenebilir. Bu çalışmanın amacı işteki
iyilik hali göstergeleri (örn., iş doyumu, iş stresi ve tükenmişlik) ve kaza
sayısı arasındaki ilişkide sapkın sürücü davranışlarının (hatalar, ihlaller ve
ihmal ve dikkatsizlikler) rolünü sürücü eğitmenleri örnekleminde incelemektir.
Toplamda 132 sürücü eğitmeni çalışmaya katılmıştır. Korelasyon sonuçlarına
göre, kaza sayısı tüm sapkın sürücü davranışlarıyla anlamlı düzeyde
ilişkilidir. Ayrıca, iş doyumu ve iş stresi de tüm sapkın sürücü
davranışlarıyla anlamlı düzeyde ilişkiliyken; tükenmişlik sadece hata ve ihmal
ve dikkatsizliklerle ilişkilidir. Kaza sayısı ve işteki iyilik hali
göstergeleri arasındaki ilişkide sürücü davranışlarının rolünü incelemek için
bir seri bootstrap analizi yapılmıştır. Bu analizlerin sonuçlarına göre; iş
doyumunun kazaları sürücü hata ve ihlalleri aracılığıyla etkilediği
görülmüştür. İkinci olarak, iş stresinin kazaları sürücü hata, ihlal ve ihmal
ve dikkatsizlikleri aracılığıyla etkilediği görülmüştür. Son olarak,
tükenmişliğin kaza sayısı üzerindeki dolaylı etkisinin hata ve ihmal ve
dikkatsizlikler aracılığıyla ortaya çıktığı bulunmuştur. İlgili alanyazın
dikkate alınarak çalışmanın bulguları tartışılmıştır.
Driver instructors who are exposed to road traffic extensively due to the
nature of their jobs have important role in, and contribution to road safety
since they try to transfer their knowledge and skills to driver candidates.
Hence, the aim of this study was to investigate whether well-being indicators
at work (i.e., job satisfaction, work stress, and burnout) affect the number of
accidents via driver behaviors (i.e., errors, violations, and slips and lapses)
in a sample of driver instructors. A total of 132 driving instructors
participated to the study. According to correlation analysis, the number of
accidents was associated with all types of aberrant driver behaviors (i.e.,
errors, violations, and slips and lapses). Job satisfaction and work stress had
also significant association with all types of aberrant behaviors; although
burnout had significant association with only the errors and slips and lapses. In
order to test the indirect effects of well-being indicators at work on the
number of accidents via aberrant driver behaviors, a series of bootstrap
analyses were conducted. According to the bootstrap results, firstly job
satisfaction had significant indirect effects on the number of accidents via
errors and violations. Secondly, work stress had significant indirect effects
on the number of accidents via errors, violations, and slips and lapses.
Finally, burnout had significant indirect effects on the number of accidents
via errors and slips and lapses. Findings of this study was discussed by taking
the previous studies into consideration.
job satisfaction work stress burnout driving instructors aberrant driver behaviours accident
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Psychology |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 1 Issue: 1 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.