Son 10 yıllık kaza istatistikleri incelendiğinde Türkiye’de 1 yılda ortalama 5942 kişi trafik kazalarında hayatını kaybetmektedir. Trafik kazalarında kaybettiğimiz vatandaşlarımızın sayısı iller düzeyinde incelendiğinde durumun ilden ile önemli bir seviyede farklılaştığı görülmektedir. Bu çalışma kapsamında Türkiye’nin 81 ilinin karayolu trafik kazası verileri kullanılarak illerin risk durumu açısından birbirlerine göre durumları değerlendirilmiştir. Çalışmada illerde 2022 yılında gerçekleşen toplam trafik kazası sayısı, can kaybı ve yaralı sayısı değişkenlerinin yanı sıra bir milyon nüfus başına kaza sayısı, can kaybı, yaralı sayısı; bir milyon araç başına can kaybı ve yaralı sayısı ve bir milyon özel otomobil başına düşen can kaybı ve yaralı sayısı değişkenleri olmak üzere 10 değişken kullanılmıştır. Çalışmada illerin bu değişkenler kullanılarak risk durumlarına göre sıralanması için entegre IDDWS-EDAS yaklaşımından faydalanılmıştır. Değişkenlerin ağırlıkları IDDWS yaklaşımıyla hesaplandıktan sonra elde edilen ağırlıklardan faydalanarak EDAS yaklaşımıyla iller sıralanmıştır. Değişkenlerin ölçümündeki farklılıklar sebebiyle tüm değişkenlerin kullanıldığı, sadece toplam olarak elde edilen değişkenlerin kullanıldığı ve toplam olarak elde edilen kaza, yaralı ve can kaybı sayılarının analiz dışında bırakılarak kalan 7 değişkenin kullanıldığı 3 farklı analiz gerçekleştirilmiştir ve bulgular raporlanmıştır. Çalışmanın sonucunda 2022 yılında İstanbul en yüksek trafik güvenliğine sahip il; Bingöl en riskli trafiğe sahip il olarak bulunmuştur.
An analysis of traffic accident statistics over the past decade shows that, on average, 5,942 individuals lose their lives annually in traffic accidents in Turkey. A province-level examination reveals that the number of citizens lost in traffic accidents significantly varies between provinces. This study assesses the relative risk levels of 81 provinces in Turkey by using road traffic accident data. In the analysis, 10 variables were used: total traffic accidents, fatalities, and injuries in 2022; accidents, fatalities, and injuries per million population; fatalities and injuries per million vehicles; and fatalities and injuries per million private cars. To rank the provinces based on their risk levels, an integrated IDDWS-EDAS approach was employed. After calculating the weights of the variables using the IDDWS method, the provinces were ranked using the EDAS approach. Due to differences in variable measurements, three different analyses were conducted: the first using all variables, the second using only total variables, and the third excluding the total numbers of accidents, injuries, and fatalities, focusing on the remaining 7 variables. The findings show that Istanbul had the highest traffic safety in 2022, while Bingöl was found to have the highest traffic risk.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Traffic Psychology |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 7 Issue: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.