This study aims to analyze the annual change in traffic accidents and the risk factors that caused these accidents in Ankara between the years 2015 and 2023. In this study, the annual changes in traffic accidents in Ankara were evaluated based on the Road Traffic Accident Statistics published by the Turkish Statistical Institute [TÜİK]. In addition, the main risk factors that cause accidents were identified and statistically analyzed. In this context, variables such as driver errors, pedestrian mistakes, road conditions, and vehicle defects were examined. According to the findings of the study, most of the accidents in Ankara occur within the city and in areas with heavy traffic. In particular, the accident density is notable on main roads such as Eskişehir Road, Konya Road, and Samsun Road. It has been determined that driver errors account for 89% of all traffic accidents. Additionally, accidents caused by pedestrian noncompliance with traffic rules accounted for 8.3%, vehicle defects 1.5%, passenger mistakes 0.7%, and road condition-related accidents 0.4%.
Bu çalışma, Ankara İlinde 2015-2023 yılları arasında meydana gelen trafik kazalarının yıllık değişimini ve bu kazalara neden olan risk faktörlerini analiz etmeyi amaçlamaktadır. Çalışmada, Türkiye İstatistik Kurumu [TÜİK] tarafından yayımlanan Karayolu Trafik Kaza İstatistikleri verileri temel alınarak, Ankara’daki trafik kazalarının yıllık değişimi değerlendirilmiştir. Ayrıca, kazalara neden olan başlıca risk faktörleri belirlenmiş ve bu faktörlerin oranları istatistiksel olarak analiz edilmiştir. Bu kapsamda, sürücü kusurları, yaya hataları, yol durumu ve araç kusurları gibi değişkenler incelenmiştir. Araştırmanın bulgularına göre, Ankara'da trafik kazalarının büyük bir kısmı şehir içinde ve yoğun araç trafiğinin bulunduğu bölgelerde meydana gelmektedir. Eskişehir Yolu, Konya Yolu ve Samsun Yolu gibi ana arterlerde kaza yoğunluğu dikkat çekmektedir. Sürücü hatalarının trafik kazalarındaki payının %89 olduğu belirlenmiştir. Bunun yanı sıra, yayaların trafik kurallarına uymaması nedeniyle oluşan kazalar %8,3, araç kusurları %1,5, yolcu hataları %0,7 ve yol durumu kaynaklı kazalar %0,4 oranında gerçekleşmiştir.
İlgili çalışmada insan veya hayvan katılımcılardan veri toplanmadığı için etik kurul izni gerekmemektedir.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Urban and Regional Planning (Other) |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Publication Date | October 31, 2025 |
| Submission Date | April 26, 2025 |
| Acceptance Date | October 6, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 2 |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/