Research Article
BibTex RIS Cite

Analyzing of the Factors Affecting the Exposure of Adolescents to Peer Bullying

Year 2021, Volume: 3 Issue: 2, 70 - 76, 01.07.2021

Abstract

This study was prepared to examine the factors affecting peer bullying exposure considering
adolescents’ gender, age and classes. The study area of the research was applied to 9 th and 10 th
grade students of Sakarya province Sapanca Vocational and Technical Anotolian High School. In this
study, 10 students were asked questions to examine the factors affecting adolescent’s exposure to
peer bullying. Students’ responses were evaluated using the interview form. Although the problems
of adolescence differ in the historical process , they have existed in all societies until today. Because
adolescents experience self-fornation in this process,plan the future and go through a very difficult
process. The importance of friendship, popularity, self-realisation,setting goals and most
importantly,rapid biological,psychological and social changes can attract these individuals in
different problems. Thus, adolescents’ reactions to these problems sometimes go to extremes and
increases in violence are observed. Bullying, which is a form of aggression, is used for purposes such
as achieving one’s own goals, establishing authority, and making somebody give up. The increase of
aggression events in the world and in our country in recent years has also increased the studies on
this issues. In this study, the relationship between peer bullying and some factors such as age
,gender, physical characteristics,personality traits and parental attitudes affecting peer bullying were
investigated.

References

  • Arslan,S. & Yesilyurt,F. (2019). Ergenlerin Sanal zorbalık düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. OPUS-Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi,11(18),27-42.
  • Ayan, S. (2007). Aile içi şiddete uğrayan çocukların saldırganlık eğilimleri. Anadolu Psikiyatri Dergisi; 8:206- 14
  • Ayas, T. & Pişkin, M. (2007). Akran zorbalığı belirleme ölçeği ergen formunun geliştirilmesi (özet). "PDR'de Yeni Paradigmalar". IX. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi Bildirileri: 17-19 Ekim 2007. İzmir-Çeşme içinde s.162. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
  • Baldry, A. C. & Farrington, D. P. (1999). Types of bullying among italian school children. Journal of Adolesence, 22, 423-426.
  • Bayraktar, F. (2009). Ergenlerin zorba ve kurban davranışlarında birey, aile, akran ve okula dair özelliklerin rolü: Bütüncül bir model önerisi. Yayınlanmamış doktora tezi. Hacettepe Üniversitesi, Ankara
  • Budak, S. (2003). Psikoloji sözlüğü. 2. baskı. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Bulut, S. (2008). Okullarda görülen öğrenciden öğrenciye yönelik şiddet olaylarının bazı değişkenler açısından arşiv araştırma yöntemiyle incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 8:23-38.
  • Burnukara P. & Uçanok Z.(2012). İlk ve orta ergenlikte akran zorbalığı gerçekleştiği yerler ve baş etme yolları. Türk Psikoloji Yazıları, Haziran 2012, 15 (29), 68-82
  • Cairns, R. B.,Cairns, B. D., Neckermann, H. J., Fergusson, L. L. & Gariepy, J. (1989). Grow than daggression: Child hood to early adolescense. Develop mental Psychology, 25, 320-330.
  • Crick, N. R. & Grotpeter, J. K. (1995). Relationalaggression, gender, andsocial-psychologic alad justment. Child Development, 66(3), 710-722.
  • Eroğlu, F. (1992). “Örgüt-Çevre Etkileşimi Açısından Çatışma Yönetimi”, Yüksek lisans Tezi, Erzurum: Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Gelbal, S. (2006). Okullarda şiddetin önlenmesi, mevcut uygulamalar ve sonuçları. Türk Eğitim Derneği Kitapçığı. Ankara: s. 28-31.
  • Güney, C. (2008). Şiddetin bahanesi olmaz. Tepe Yayınları - Arı Matbaası; İstanbul: Jörkqvist, K.,Lagerspetz, K. M. J. & Kaukiainen, A. (1992). Do girls manipulate and boys fight? Development altrends in regard to direct and in direct aggression. Aggressi ve Behavior, 18, ll7-l27
  • Kristensen, S. M. & Smith, P. K. (2003). Theuse of coping strategies by Danish children classed as bullies, victims, bully/victims, and not involved, in responseto different (hypothetical) types of bullying. Scan dinavian Journal of Psychology, 44, 479-488.
  • Mynard, H. & Joseph, S. (2000). Development of the multi dimensional peer victim ization scale. Aggressi ve Behavior, 26, 169-178.
  • Pekel-Uludağlı, N. & Uçanok Z. (2005). Akran zorbalığı gruplarında yalnızlık ve akademik başarı ile sosyometrik statüye göre zorba/ kurban davranış türleri. Türk Psikoloji Dergisi, 56, 77-92
  • Pişkin, M. (2002). Okul Zorbalığı: Tanımı, türleri, ilişkili olduğu faktörler ve alınabilecek önlemler. Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2 (2). 531-562.
  • Sharp, S. & Smith, K.P. (1994). Under standing bulling. Tadding bulling in your school. 1-6. Newyork: Routhledge.
  • Şirvanlı-Özen, D. (2006). Ergenlerde akran zorbalığına maruz kalmanın yaş, çocuk yetiştirme stilleri ve benlik imgesi ile ilişkisi. Türk Psikoloji Dergisi, 58, 77-94
  • Who. World report on violenceand health. Geneva: 2002. p. 1-46
  • World Health Organization (2002) World Report on Violence and Health. Geneva: WHO. http:// www5.who.int/violence_injury_prevention/download.cfm?id=0000000582

Analyzing of the Factors Affecting the Exposure of Adolescents to Peer Bullying

Year 2021, Volume: 3 Issue: 2, 70 - 76, 01.07.2021

Abstract

This study was prepared to examine the factors affecting peer bullying exposure considering
adolescents’ gender, age and classes. The study area of the research was applied to 9 th and 10 th
grade students of Sakarya province Sapanca Vocational and Technical Anotolian High School. In this
study, 10 students were asked questions to examine the factors affecting adolescent’s exposure to
peer bullying. Students’ responses were evaluated using the interview form. Although the problems
of adolescence differ in the historical process , they have existed in all societies until today. Because
adolescents experience self-fornation in this process,plan the future and go through a very difficult
process. The importance of friendship, popularity, self-realisation,setting goals and most
importantly,rapid biological,psychological and social changes can attract these individuals in
different problems. Thus, adolescents’ reactions to these problems sometimes go to extremes and
increases in violence are observed. Bullying, which is a form of aggression, is used for purposes such
as achieving one’s own goals, establishing authority, and making somebody give up. The increase of
aggression events in the world and in our country in recent years has also increased the studies on
this issues. In this study, the relationship between peer bullying and some factors such as age
,gender, physical characteristics,personality traits and parental attitudes affecting peer bullying were
investigated.

References

  • Arslan,S. & Yesilyurt,F. (2019). Ergenlerin Sanal zorbalık düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. OPUS-Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi,11(18),27-42.
  • Ayan, S. (2007). Aile içi şiddete uğrayan çocukların saldırganlık eğilimleri. Anadolu Psikiyatri Dergisi; 8:206- 14
  • Ayas, T. & Pişkin, M. (2007). Akran zorbalığı belirleme ölçeği ergen formunun geliştirilmesi (özet). "PDR'de Yeni Paradigmalar". IX. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi Bildirileri: 17-19 Ekim 2007. İzmir-Çeşme içinde s.162. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
  • Baldry, A. C. & Farrington, D. P. (1999). Types of bullying among italian school children. Journal of Adolesence, 22, 423-426.
  • Bayraktar, F. (2009). Ergenlerin zorba ve kurban davranışlarında birey, aile, akran ve okula dair özelliklerin rolü: Bütüncül bir model önerisi. Yayınlanmamış doktora tezi. Hacettepe Üniversitesi, Ankara
  • Budak, S. (2003). Psikoloji sözlüğü. 2. baskı. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Bulut, S. (2008). Okullarda görülen öğrenciden öğrenciye yönelik şiddet olaylarının bazı değişkenler açısından arşiv araştırma yöntemiyle incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 8:23-38.
  • Burnukara P. & Uçanok Z.(2012). İlk ve orta ergenlikte akran zorbalığı gerçekleştiği yerler ve baş etme yolları. Türk Psikoloji Yazıları, Haziran 2012, 15 (29), 68-82
  • Cairns, R. B.,Cairns, B. D., Neckermann, H. J., Fergusson, L. L. & Gariepy, J. (1989). Grow than daggression: Child hood to early adolescense. Develop mental Psychology, 25, 320-330.
  • Crick, N. R. & Grotpeter, J. K. (1995). Relationalaggression, gender, andsocial-psychologic alad justment. Child Development, 66(3), 710-722.
  • Eroğlu, F. (1992). “Örgüt-Çevre Etkileşimi Açısından Çatışma Yönetimi”, Yüksek lisans Tezi, Erzurum: Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Gelbal, S. (2006). Okullarda şiddetin önlenmesi, mevcut uygulamalar ve sonuçları. Türk Eğitim Derneği Kitapçığı. Ankara: s. 28-31.
  • Güney, C. (2008). Şiddetin bahanesi olmaz. Tepe Yayınları - Arı Matbaası; İstanbul: Jörkqvist, K.,Lagerspetz, K. M. J. & Kaukiainen, A. (1992). Do girls manipulate and boys fight? Development altrends in regard to direct and in direct aggression. Aggressi ve Behavior, 18, ll7-l27
  • Kristensen, S. M. & Smith, P. K. (2003). Theuse of coping strategies by Danish children classed as bullies, victims, bully/victims, and not involved, in responseto different (hypothetical) types of bullying. Scan dinavian Journal of Psychology, 44, 479-488.
  • Mynard, H. & Joseph, S. (2000). Development of the multi dimensional peer victim ization scale. Aggressi ve Behavior, 26, 169-178.
  • Pekel-Uludağlı, N. & Uçanok Z. (2005). Akran zorbalığı gruplarında yalnızlık ve akademik başarı ile sosyometrik statüye göre zorba/ kurban davranış türleri. Türk Psikoloji Dergisi, 56, 77-92
  • Pişkin, M. (2002). Okul Zorbalığı: Tanımı, türleri, ilişkili olduğu faktörler ve alınabilecek önlemler. Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2 (2). 531-562.
  • Sharp, S. & Smith, K.P. (1994). Under standing bulling. Tadding bulling in your school. 1-6. Newyork: Routhledge.
  • Şirvanlı-Özen, D. (2006). Ergenlerde akran zorbalığına maruz kalmanın yaş, çocuk yetiştirme stilleri ve benlik imgesi ile ilişkisi. Türk Psikoloji Dergisi, 58, 77-94
  • Who. World report on violenceand health. Geneva: 2002. p. 1-46
  • World Health Organization (2002) World Report on Violence and Health. Geneva: WHO. http:// www5.who.int/violence_injury_prevention/download.cfm?id=0000000582
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Educational Psychology
Journal Section Research Articles
Authors

Müfide Çalık This is me 0000-0003-2279-6460

Publication Date July 1, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 3 Issue: 2

Cite

APA Çalık, M. (2021). Analyzing of the Factors Affecting the Exposure of Adolescents to Peer Bullying. The Universal Academic Research Journal, 3(2), 70-76.
AMA Çalık M. Analyzing of the Factors Affecting the Exposure of Adolescents to Peer Bullying. The Universal Academic Research Journal. July 2021;3(2):70-76.
Chicago Çalık, Müfide. “Analyzing of the Factors Affecting the Exposure of Adolescents to Peer Bullying”. The Universal Academic Research Journal 3, no. 2 (July 2021): 70-76.
EndNote Çalık M (July 1, 2021) Analyzing of the Factors Affecting the Exposure of Adolescents to Peer Bullying. The Universal Academic Research Journal 3 2 70–76.
IEEE M. Çalık, “Analyzing of the Factors Affecting the Exposure of Adolescents to Peer Bullying”, The Universal Academic Research Journal, vol. 3, no. 2, pp. 70–76, 2021.
ISNAD Çalık, Müfide. “Analyzing of the Factors Affecting the Exposure of Adolescents to Peer Bullying”. The Universal Academic Research Journal 3/2 (July 2021), 70-76.
JAMA Çalık M. Analyzing of the Factors Affecting the Exposure of Adolescents to Peer Bullying. The Universal Academic Research Journal. 2021;3:70–76.
MLA Çalık, Müfide. “Analyzing of the Factors Affecting the Exposure of Adolescents to Peer Bullying”. The Universal Academic Research Journal, vol. 3, no. 2, 2021, pp. 70-76.
Vancouver Çalık M. Analyzing of the Factors Affecting the Exposure of Adolescents to Peer Bullying. The Universal Academic Research Journal. 2021;3(2):70-6.